Vad är SEO? En introduktion i sökmotoroptimering

SEO (Search Engine Optimization) innebär att optimera en hemsida så den syns högre upp i sökresultatet på sökmotorer som Google. Syftet är att göra hemsidan lättare att hitta för personer som söker efter informationen, produkterna eller tjänsterna som du erbjuder.

William Sandström

SEO Coordinator på Noor

William Sandström


Jag heter William och arbetar som SEO Coordinator på Noor Digital. För mig handlar SEO om att se det andra missar – att hitta möjligheter där konkurrenterna inte letar och att bygga smarta strategier som gör verklig skillnad.

Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Erla Andersson


Halloj! Jag heter Erla och jobbar som Senior SEO Copywriter och Content Team Coach på Noor Digital. Det bästa med SEO är att jag får jobba med kreativ problemlösning; jag får använda mig av det skrivna ordet för att hjälpa våra kunder (och deras kunder!).

Uppdaterad 28 mar, 2025 . 6 min läsning

SEO, eller sökmotoroptimering som det också kallas på svenska, är alltså de åtgärder som görs för att öka antalet besökare till en hemsida – Eller som man säger på SEO-språk, öka den organiska synligheten i sökmotorernas SERP.

För att sökmotoroptimera en hemsida krävs det att man arbetar med SEO som en helhet. Det innefattar innehållet på själva sidan (On page), optimeringar utanför hemsidan, ofta i form av länkar (Off page), teknisk SEO och mycket analys. Vi ska dela några konkreta exempel, men förstå måste vi förstå varför vi göra det här.

Varför är SEO viktigt?

SEO är en viktig del i marknadsföringen, särskilt eftersom Google har seglat upp och blivit världens största marknadsplats. Statistik visar att det under 2021 gjordes 55 miljoner sökningar på Google varje dag, enbart i Sverige. Det är 55 miljoner chanser till exponering för personer som letar efter något.

För det resultat som rankar på första position är klickfrekvensen ungefär 30 %. Det innebär att 30 % av dem som har sett det första organiska resultatet också väljer att klicka på det. Klickfrekvensen halveras sedan för varje placering efter det, vilket innebär att den redan på den femte placeringen är nere under 3 %. Väldigt få tar sig till sida 2, ännu färre till sida 3. Därför är det viktigt att arbeta med SEO. Det kan liknas vid att bära reflex i mörkret – syns du inte, finns du inte.

7 fördelar med sökoptimering

Det finns mycket att vinna på att arbeta med sökoptimering. Här är sju fördelar som kan ge din verksamhet en rejäl boost.

  • Ökad organisk synlighet

  • Mer trafik till hemsidan

  • Relevanta besökare

  • Ökad försäljning/fler leads

  • Bättre användarupplevelse

  • Högre kundförtroende

  • Starkare varumärke

Hur fungerar sökmotoroptimering?

Varje sökmotor har en så kallad sökrobot som crawlar alla sidor som finns ute på internet. Genom att ”klättra” via både extern- och internlänkning kan de samla in så mycket information som möjligt. De sparar sedan denna information i sökmotorns index – det som bygger upp hela databasen ur vilken resultaten på Google och andra sökmotorer hämtas. Varje sökmotor har sitt eget index som matas med en algoritm som matchar datan med sökord. Sökmotoroptimering handlar om att göra din hemsida synlig för sökrobotarna och du säkerställer att robotarna faktiskt kan crawla på din sida.

Sökordsoptimera din hemsida för Google och för användarna

Innan du sätter dig in i SEO och förstår hur det fungerar känns det troligtvis krångligt och abstrakt. Vem är det egentligen du optimerar för? Svaret är enkelt: du ska sökordsoptimera din hemsida för besökarna, och därmed för sökmotorerna.

Sökmotorernas index

Varje sökmotor har en crawler, en så kallad sökrobot (Googles heter till exempel Googlebot). Denna crawlar alla hemsidor på internet och hämtar information för att lagra i sitt index och göra sidorna sökbara på exempelvis Google – när en hemsida blir sökbar på Google innebär det att det sker en indexering. För att indexera sidor navigerar robotarna via länkar som vägleder dem från en sida till en annan.

Det som visas när man gör en sökning är inhämtat från detta index, filtrerat genom sökmotorernas algoritmer och matchat mot olika sökord och fraser från de mest relevanta sidorna. Att sökordsoptimera handlar i stor utsträckning om att synliggöra en hemsida och dess innehåll för sökrobotarna. Om det finns en blockering som sökrobotarna inte kan ta sig förbi, kommer sidan inte heller att crawlas och därmed inte heller kunna synas i sökresultaten.

Även om Googles sökrobotar är smarta, behöver vi hjälpa dem på traven för att de ska hitta till sidan. Här är det viktigt att du gör ett bra arbete med att sökordsoptimera din hemsida för att sökmotorerna ska kunna tolka innehållet. Det finns flera olika rankingfaktorer som alla spelar olika roller.

Användarnas beteende

Genom att iaktta användarnas beteende kan sökmotorerna få hjälp att avgöra hur relevant innehållet på en sida är för användaren. Föreställ dig följande scenario:

En användare gör en sökning på Google och väljer att interagera med det första organiska resultatet i SERP:en. Besöket på sidan blir kortvarigt då hen inte hittar det hen söker tillräckligt snabbt eller tidigt på sidan. Användaren går då tillbaka till Google, och vidare in på nästa sida i sökresultatet. Där inne tillbringar hen längre tid och återvänder sen inte tillbaka till Google.

Detta sänder tydliga signaler till Google om att innehållet på sidan som hade den högsta rankingen inte var tillräcklig för att tillfredsställa besökaren. Däremot var innehållet på nästa sida så bra att besökaren kände sig nöjd med resultatet. Den här typen av användardata hjälper sökmotorerna att presentera de mest relevanta sidorna för sina användare.

De olika delarna av SEO

Vi kommer att snudda vid några av dessa senare i artikeln, men det vi framför allt kan se är att du måste arbeta med SEO på flera fronter för att lyckas. Inom SEO pratar man ofta om två olika delar: on page och off page. Dessa angriper sökmotoroptimering på något olika sätt; on page syftar till interna faktorer såsom innehåll och HTML-kod, medan off page fokuserar på externa faktorer såsom den auktoritativa ställningen online och länkar från andra hemsidor.

On page

All on page SEO görs direkt på hemsidan. Detta inkluderar egentligen allt som finns på sidan såsom innehåll i form av text, rubriker och bilder, men även URL-struktur och källkod. Det handlar till lika stor del om att få bättre ranking i det organiska sökresultat som det gör om att förbättra upplevelsen för den besökare som kommer in via Google eller andra sökmotorer. Det hela kan kokas ner till att man behöver uppfylla besökarens sökintention genom att tillhandahåll relevant innehåll.

Förr var det lätt att förstå sig på sökmotorernas algoritmer – då handlade SEO om att använda ett sökord så mycket som möjligt, och alla medel var tillåtna. Kanske minns du en tid då det gömde sig vit text på vit bakgrund? Du kunde med säkerhet sälla dig till en frustrerad användarskara som inte hittade vad de sökte, vilket så klart inte spelade sökmotorerna i händerna. Med tiden har algoritmen förändrats till det bättre och nu är det istället de mest relevanta sidorna som rankar högst på Google – det vill säga det resultat som bäst träffar sökintentionen. Bland annat.

Off page

Med off page SEO avses all typ av optimering som görs utanför den egna webbplatsen. Det handlar först och främst om så kallade backlinks, det vill säga länkar som kommer från andra webbplatser, men också från sociala medier och andra digitala plattformar.

När SEO var nytt utnyttjade många aktörer backlinks på samma sätt som de gjorde med användningen av sökord. Länkar producerades i enorma mängder, men saknade ofta kvalitet. Resonemanget bakom backlinks är att en sida som många refererar till (länkar till) måste ha hög trovärdighet. Dessa belönades med en hög auktoritativ status och premierades därmed också i sökresultaten, trots att den typen av länkar egentligen är att betrakta som spam. I dag tar sökmotorernas algoritmer större hänsyn till kvaliteten och relevansen bakom backlinks. Om detta saknas, ja då betraktas de faktiskt numera som spam.

Teknisk SEO

Teknisk SEO handlar i första hand om att strukturera en webbplats och dess kod för att underlätta för sökmotorer att förstå och indexera innehållet. Det inkluderar tydliga URL-strukturer, korrekt användning av HTML-taggar, interna länkar och strukturerad data.

Att se till att sidan laddar snabbt, bilderna inte är för stora och och alla allt fungerar som det ska är också en stor del av upplevelse för en besökare och således en viktigt del av teknisk SEO.

Lokal SEO

Lokal SEO innebär att man optimerar en hemsida mot en specifik stad, ort eller område. Det kan vara SEO i Stockholm, Umeå, Göteborg, Malmö eller något annat geografiskt område. När det kommer till lokal SEO är huvudsyftet att synas på sökordet + önskade området. Det är inte alls lika viktigt att synas på samma sökning fast för någon annan ort eftersom man kanske inte erbjuder sina tjänster i det området. Branscher där lokal SEO är vanligt är olika tjänster som utförs på plats såsom hantverkare, städare, frisörer och flyttfirmor. För att lyckas med lokal SEO är det viktigt att sidan tydligt handlar om den specifika orten och att innehållet är unikt.

Hur får man sin hemsida att synas på Google med hjälp av SEO (5 tips)

SEO är det givna svaret på hur man får sin hemsida att synas på Google. Det är däremot inte så enkelt som det kan verka. Låt oss snudda lite vid några viktiga rankingfaktorer att ta hänsyn till när du ska sökordsoptimera din hemsida.

Metadata

Metadata syftar på två meta-element i sidans HTML-kod; sidtitel och metabeskrivning. Detta är den första kontakten som Google-användaren har med din sida då detta är vad som visas i sökresultatet. Här är det viktigt att fånga användarens intresse.

Rubrikstruktur

I HTML-koden finns olika typer av rubriktaggar (H1, H2, H3 etc.) som först och främst ger sökmotorerna en förståelse över sidans struktur, men också en bra överblick av sidans innehåll även för besökaren.

URL

URL:en fyller en viktig funktion då den kan visa vad en sida handlar om – redan innan man äntrar sidan. Genom att skapa en URL-struktur för SEO går det att hjälpa sökmotorerna på traven när det kommer till att tolka innehållet på en sida.

Innehåll

Innehållet på en sida är bland de viktigaste rankingfaktorerna inom SEO. Det är här som du besvarar sökintentionen och kan servera besökaren det hen vill ha. För att hjälpa sökmotorerna att förstå att ditt innehåll är relevant är det viktigt att skriva bra SEO-text genom användning av sökord. Däremot får det inte kännas onaturligt för besökaren – varken Google eller dess användare är förtjusta i spammigt innehåll.

Bilder

Utöver rubriker och brödtext kan bilderna som finns på en hemsida påverka dess möjlighet att ranka i det organiska sökresultatet. Det finns flera sätt att optimera bilder för webben på; bildoptimering handlar om att göra det enklare för sökmotorerna att tolka innehållet i bilderna. Valet av bild, dess format och storlek samt alt-text är några av de faktorer som påverkar hur din sida presterar.

Kom igång och få hjälp med sökmotoroptimering

Vill du lära dig mer om SEO? Ta del av våra SEO-tips för att komma igång med sökmotoroptimering. Vi ger dig tips och råd kring några av de viktigaste faktorerna för att lyckas med den organiska synligheten av din webbplats.

Om du hellre vill få hjälp med sökmotoroptimering av någon med specialistkunskaper är du välkommen att ta kontakt med oss på Noor Digital – du får då ett team av specialister som jobbar dedikerat med alla områden inom sökmotoroptimering på din hemsida.

William Sandström

SEO Coordinator på Noor

Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Liknande artiklar

Mer artiklar av William Sandström