Lokal SEO för ökad synlighet på lokala sökningar

Om du bedriver verksamhet på flera orter, eller om du enbart erbjuder dina tjänster på en ort, kan det finnas anledning att arbeta med lokal SEO.

Philip Fathers
Philip Fathers

Sr. SEO Specialist på Noor

Philip Fathers

Philip Fathers


Mitt namn är Philip och jag arbetar som Senior SEO Specialist på Noor Digital. Med en passion för att optimera webbplatser och driva resultat, och med flera års erfarenhet inom sökmotoroptimering, har jag utvecklat en djup förståelse för hur man ökar webbplatsers syn

Erla Andersson
Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Erla Andersson

Erla Andersson


Halloj! Jag heter Erla och jobbar som Senior SEO Copywriter och Content Team Coach på Noor Digital. Det bästa med SEO är att jag får jobba med kreativ problemlösning; jag får använda mig av det skrivna ordet för att hjälpa våra kunder (och deras kunder!).

Publicerad 10 mar, 2023 . 4 min läsning

Lokal SEO är något som de flesta verksamheter kan dra nytta av, men också ofta förbiser. Om du bedriver verksamhet på flera orter, eller om du enbart erbjuder dina tjänster på en ort, kan det finnas anledning att arbeta med lokal SEO. Vi vet att många Google-användare gör lokala sökningar för att hitta tjänster eller produkter i sitt närområde. Genom lokal SEO är det möjligt att inte bara driva in mer organisk trafik, utan också relevanta besökare som har nära till köp. En besökare som kommer in efter ha sökt på din specifika tjänst i ditt område har högre sannolikhet att omvandlas till en kund. Det här är med andra ord en grupp användare som du inte vill missa.

I den här artikeln tar vi en närmare titt på varför lokal SEO är viktigt och hur du ska gå till väga för att komma i gång med det.

Vad är lokal SEO?

Lokal SEO är ett begrepp och en strategi inom sökmotoroptimering som syftar till att öka synligheten på geografiskt avgränsade sökningar i Google, såsom ”hyra bil Stockholm”, ”frisör Göteborg” eller ”hunddagis Malmö”. Genom att arbeta med lokal sökmotoroptimering ger du dig själv de bästa förutsättningarna att överträffa dina lokala konkurrenter i sökresultaten och därmed driva fler kunder, både online och till din fysiska butik.

Local pack (Snack pack/Map pack)

Du har säkert sett att Google visar ett kartresultat i själva sökresultatet när du gör en lokal sökning. Kartan dyker oftast upp ovanför de organiska sökresultaten. I kartresultaten syns de mest relevanta aktörerna inom sin bransch och geografiska område. Detta kartresultat kallar Google för sitt ”Local pack”, ”Snack pack” eller ”Map pack”. Det innehåller vanligtvis information såsom företagsnamn, adress, telefonnummer, öppettider och betyg baserat på recensioner från företagets kunder. Den här delen av sökoptimering kan lätt förbises, men spelar en viktig roll för lokala företag som vill öka synligheten för ökad relevant trafik och försäljning.

Varför är lokal SEO viktigt?

Lokal SEO är en gynnsam digital strategi för samtliga företag som har butik eller är verksamma inom ett visst geografiskt område. Det erbjuder möjligheten att öka den lokala synligheten genom att synas på lokala sökningar inom sitt område och sin nisch. För många mindre företag som kan ha svårt att slå sina konkurrenter i sökresultaten finns det stora fördelar med lokal SEO.
 
Lokala sökningar är väldigt specifika då kunden med tydlighet visar vilken produkt eller tjänst hen söker, och var – en tydlig indikation på att kunden är nära till köp då hen letar i sitt geografiska närområde. Lokala sökningar där kunden är mer benägen till att göra ett besök har dessutom oftare en hög konverteringsgrad. Redan under 2016 kunde Google visa siffror på att hela 76 % av alla de som genomför lokala sökningar på Google också besöker platsen inom 24 timmar.

Så funkar lokal sökmotoroptimering

I och med de senaste årens ökande tillväxt av mobilanvändare har Google uppdaterat sin algoritm för att ta hänsyn till detta förändrade användarbeteende. Detta har resulterat i en lokal sökmotoroptimering som visar ett resultat som bland annat baseras på hur många människor som befinner sig i sökningens geografiska närområde när de söker efter företag. Vid varje lokal sökning skannar Google igenom sitt geografiska index för sökningen och kan därmed presentera det mest relevanta sökresultatet för användaren.

1. Skapa ett Google Business Profile-konto

Skapa ett konto i Google Business Profile och sätt upp din verksamhet i kontot. Var noggrann med att informationen du anger i ditt Google Business Profile-konto är korrekt och uppdaterad. Om ni byter lokaler behöver ni uppdatera adressinformationen för att era kunder ska hitta rätt.

2. Genomför en sökordsanalys

För att ta reda på vilka sökord som används för att hitta din produkt eller tjänst i ditt geografiska närområde vill du göra en sökordsanalys specifikt riktad mot lokala sökningar. Genom att göra en lokal analys kan du få insikter i vilka sökord och fraser du ska optimera mot för att lyckas med lokal SEO. Följ dessa steg för att göra en lokal analys:

  • Bestäm det geografiska område som är relevant för lokala sökningar

  • Skapa en lista över olika sökord som kan vara relevanta för din verksamhet – använd Ahrefs, SEMRush, Googles sökordsplanerare eller andra verktyg för att ta reda på vilka sökfraser som används

  • Ta en titt på de resultat som rankar högst i dag och skapa dig en uppfattning om vad det är som fungerar bra för dem, och vad som behöver förbättras på din egen sida

  • Använd dig av on page SEO och off page SEO för att optimera landningssidans innehåll för sökmotorerna

3. Optimera din hemsida för lokala sökningar

För att kunna öka er synlighet på lokala sökningar krävs det att du optimerar landningssidorna mot just lokala sökord. Låt säga att ni är verksamma i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ni bör då ha en landningssida för respektive ort och optimera dessa mot lokala sökord för var och en av dessa städer. Det är ett effektivt sätt att arbete med lokal SEO på.

4. Samla in recensioner och omdömen

Recensioner och omdömen har blivit en stor del av Googles algoritm. Genom att samla recensioner och omdömen via Google reviews (Google My Business) på er hemsida går det att påverka Googles förmåga att premiera er i sökresultatet. Samtidigt hjälper det potentiella kunder att utvärdera ert företag innan de agerar – förhoppningsvis ger det dem en skjuts i rätt riktning. För att samla in recensioner kan du be dina kunder att lämna ett omdöme. En del erbjuder sina kunder en rabatt eller annan form av incitament för att uppmuntra sina kunder till att lämna omdömen om sin verksamhet. För att visa på din seriositet och företagets personliga service bör du också besvara omdömena – bra som dåliga.

5. Uppdatera din information

Håll all information uppdaterad. Om ni flyttar eller ändrar öppettider vill du att denna information ska vara uppdaterad så att dina potentiella kunder ska hitta till er när du har öppet. Om ni har andra öppettider under högtider och vid särskilda evenemang bör du uppdatera även detta. Med uppdaterad information känner kunderna att de kan lita på dig. Om de vet att informationen är uppdaterad kommer de vara mer benägna att handla hos dig än hos den konkurrent vars uppgifter inte längre stämmer.

Lyckas med er lokala synlighet

Om du är ett företag baserat i exempelvis Umeå som kämpar för att synas i lokala sökningar kan vi hjälpa dig? Vi på Noor Digital har kontor och SEO-byrå i Umeå och har kunskapen och erfarenheten för att hjälpa dig lyckas öka er lokala synlighet på Google. Tveka inte att kontakta oss för att etablera dig digitalt på den lokala marknaden.

Gillar du artikeln? Låt konfettin flyga!

Philip Fathers

Philip Fathers

Sr. SEO Specialist på Noor

Erla Andersson

Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Liknande artiklar

Mer artiklar av Philip Fathers