5 sökmotoroptimering-tips för att komma igång med SEO

I denna artikel delar vi med oss av 5 sökmotoroptimering-tips för att komma igång med SEO på bästa sätt.

Philip Fathers
Philip Fathers

Sr. SEO Specialist på Noor

Philip Fathers

Philip Fathers


Mitt namn är Philip och jag arbetar som Senior SEO Specialist på Noor Digital. Med en passion för att optimera webbplatser och driva resultat, och med flera års erfarenhet inom sökmotoroptimering, har jag utvecklat en djup förståelse för hur man ökar webbplatsers syn

Erla Andersson
Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Erla Andersson

Erla Andersson


Halloj! Jag heter Erla och jobbar som Senior SEO Copywriter och Content Team Coach på Noor Digital. Det bästa med SEO är att jag får jobba med kreativ problemlösning; jag får använda mig av det skrivna ordet för att hjälpa våra kunder (och deras kunder!).

Publicerad 19 jan, 2023 . 6 min läsning

Har du köpt en domän som du vill sökmotoroptimera eller vill du skapa och optimera en landningssida på din befintliga domän? I denna artikel delar vi med oss av 5 sökmotoroptimering-tips för att komma igång med SEO på bästa sätt.

1. Gör en sökordsanalys

Vårt första tips för sökmotoroptimering är att du alltid ska börja med att göra en sökordsanalys. Syftet med analysen är att ta reda på vad era befintliga och potentiella kunder har för sökbeteende – vilka sökord och fraser använder de för att hitta till er eller era konkurrenter? Hur presterar ni på dessa ord i sökresultatet i dag och vad kan ni göra för att förbättra er placering och synlighet för dessa sökord på Google och andra sökmotorer? När ni vet vilka sökord som era kunder använder vet ni också vilka sökord ni bör optimera mot i ert arbete med SEO.

Börja med att ha ett klart och tydligt syfte med din analys. Vad är målet med analysen? Vad vill du uppnå med din sida; ökad trafik, fler konverteringar eller bättre ranking? Vilken målgrupp vill du träffa? Vidga vyerna och titta på både breda sökord med hög sökvolym för användning som huvudsökord, och på så kallade long tail-sökord. Då får du en optimal kombination av sökord för den landningssida som du vill optimera.Har du köpt en domän som du vill sökmotoroptimera eller vill du skapa och optimera en landningssida på din befintliga domän? I denna artikel delar vi med oss av 5 sökmotoroptimering-tips för att komma igång med SEO på bästa sätt.

För att göra en sökordsanalys kan du använda något av verktygen nedan:

Kom ihåg!

När du gör en sökordsanalys vill du också analysera dina konkurrenter. Vilka sökord syns de på som kan vara värdefullt att optimera mot även för dig? Ta reda på vilka sökord som är viktiga för dem, hur de rankar på respektive sökord och vilket eller vilka av dem som driver störst andel av deras organiska trafik.

2. Välj en bra URL

SEO-tips nummer två handlar om vikten av din hemsidas URL-struktur. Det är viktigt att din hemsida har en bra URL-struktur för SEO, som tydligt visar för både användaren och sökmotorn vad den innehåller – detta visar du genom att ha sökorden i URL:en (webbadressen). Ur ett SEO-perspektiv finns det framför allt tre fördelar med bra och sökmotorvänliga URL:er:

1. Bättre användarvänlighet

En bra URL visar tydligt för både användaren och sökmotorerna vad sidan handlar om.

2. Bättre ranking i sökmotorer

När sökmotorerna avgör sidans relevans för ett sökord, är URL:en en viktig faktor. Genom att inkludera sökordet i URL:en går det alltså att förbättra hemsidans synlighet i sökresultaten.

3. Bra URL:er kan fungera som sin egen ankartext

En URL kan fungera som sin egen ankartext när den klistras in som länkar på sociala medier, i bloggar, forum eller på andra hemsidor. En bra URL kan ge användarna en tydlig bild av vad de kan förvänta sig av innehållet när de klickar på länken. URL:er som inte har optimerats kan få motsatt effekt – användaren blir avskräckt och väljer att inte klicka sig in på din sida.

3. Optimera titeltaggar & metabeskrivningar

Innan besökaren kommer in på din sida får hen ett litet smakprov i form av sidans metatitel och metabeskrivning, det vill säga det som syns i sökresultatet. Här har du möjlighet att göra ett bra första intryck på användaren, och många gånger är detta avgörande.

Titeltaggar

SEO-titel, också kallad titeltagg, är din hemsidas titel. Titeltaggen är ett HTML-element, som har stor påverkan på en sidas ranking. För att skriva en bra titel bör du tänka på följande:

  • För att synas får titeln inte vara längre än 65 tecken, eller mer exakt 600 pixlar

  • Använd de sökord och sökfraser som du vill ranka på

  • Spamma inte med sökorden

  • Skriv relevanta och intresseväckande titlar

  • Skapa unika titlar för varje undersida

  • Visa upp ditt varumärke genom att inkludera företagets namn

  • Skriv för människor – inte för sökmotorerna

  • Skapa en tydlig struktur och dela upp innehållet med avgränsare

Metabeskrivningar

En metabeskrivning är ett HTML-element som innehåller en kortare sammanfattning av en hemsida och dyker upp under titeltaggen i sökresultatet. För att skriva en bra metabeskrivning bör du tänka på följande:

  • Håll dig till 158 tecken eller mindre

  • Få med det viktigaste sökordet

  • Ha beskrivningar för alla undersidor, annars väljer Google själv ut vad som ska visas

  • Skriv unika metabeskrivningar för varje undersida

  • Berätta för besökaren vad hen kan förvänta sig av innehållet på sidan

  • Skriv levande och locka användaren till att agera

4. Använd korrekt rubrikstruktur

En bra rubrik, oavsett om det är på nätet eller i en nyhetsartikel, underlättar läsbarheten och låter läsaren skumma igenom texten på ett tydligt sätt. Inom SEO görs det skillnad på två typer av rubriker: huvudrubrik och underrubriker.

Huvudrubrik (H1)

H1:an är den viktigaste rubriken eftersom det är den högsta rubriktaggen, det vill säga den rubrik som sökmotorerna lägger störst vikt vid. Genom att ha med ditt huvudsökord i H1:an kan du skicka tydliga signaler till sökmotorerna om vad din sida handlar om.

  • Ha unika huvudrubriker på varje undersida

  • Huvudrubriken bör vara din första rubrik

  • Få med ditt huvudsökord på ett naturligt sätt

  • Hjälp läsaren att förstå vad sidan handlar om

  • Använd bara en (1) huvudrubrik

Underrubriker (H2, H3, H4)

Underrubrikerna har inte lika stor vikt som din huvudrubrik. Till skillnad från huvudrubriken kan du ha flera underrubriker. Det du framför allt bör tänka på med dessa är att optimera dem för läsaren snarare än för sökmotorerna. Med det sagt bör du så klart ändå väva in sökord i underrubrikerna.
 
Använd underrubrikerna för att strukturera upp sidans innehåll. Det hjälper läsarna att få en tydlig överblick av sidan – de kan skrolla igenom sidan och snabbt se om den har vad de söker efter. Det ska vara lätt för besökaren att hitta rätt information – om du tillgängliggör den har du pluspoäng att tjäna hos sökmotorerna.
 
Tips! Försök få in long-tails i dina underrubriker, det vill säga frågor eller fraser som många söker efter. Det kan vara ett tacksamt sätt att driva in trafik till din sida.

5. Skapa relevant och unikt innehåll

Vårt kanske allra viktigaste tips för sökmotoroptimering handlar om sidans innehåll i sig. Hemsidans innehåll är oerhört viktigt för sökmotorerna och det är innehållet som till stor del avgör om sidan förtjänar att få en position i sökresultatet eller inte. Innehållet är vad användaren är ute efter och därför är det väldigt viktigt att skapa bra innehåll.

Innehållet i en bra SEO-text har framför allt fem kännetecken:

  • Relevant innehåll som fyller användarens behov
    Både användaren och sökmotorerna måste anse att innehållet är relevant för de sökord och sökfraser som sidan är optimerad mot. Innehållet bör dessutom vara intresseväckande och mätta ett behov – helst ska det få besökaren att återvända med jämna mellanrum. Google skriver själva om hur de ger relevant innehåll ett högt värde.

  • Unikt innehåll
    Innehållet på sidan måste vara unikt. Precis som vi fick lära oss tidigt i skolan är det aldrig tillåtet att kopiera någon annans text eller innehåll. Sidor med så kallat duplicerat innehåll är inte populärt hos sökmotorerna. Att välja den enkla vägen kan i ett sådant fall innebära att det blir svårare att nå de åtråvärda topplaceringarna i sökresultatet.

  • Använd relaterade sökord
    Relaterade sökord är närliggande ord med hög relevans till ditt huvudsökord. Sökmotorerna blir allt smartare och bättre på att förstå vilka dessa är. Genom att använda dem i texten kan ditt innehåll anses bli mer användbart, relevant, omfattande och av bättre kvalitet – både av sökmotorn och av besökaren.

  • Undvik keyword stuffing
    Överoptimering, så kallad keyword stuffing, kan vara skadligt för din sida. Du vill alltså inte ha med ditt sökord för många gånger i texten, även om detta var en framgångsrik strategi i sökmotoroptimeringens begynnelse. Tiderna förändras och i dag betraktas överoptimering som spam. Använd istället sökorden utifrån relevans. Innehållet ska på något sätt hjälpa besökaren.

  • Skapa innehåll för andra att länka till
    I sökmotorernas algoritm premieras sidor med hög trovärdighet. Ett sätt att vinna trovärdighet är att få andra att hänvisa till din sida genom länkar – ju större relevans desto bättre. Locka till dig länkar genom att ha ett unikt innehåll som är användbart, underhållande och värdefullt för besökaren – det ska vara enkelt att förstå, lätt att tycka om och värt att dela.

Fler SEO-tips för organisk synlighet i sökmotorerna

Med dessa fem SEO-tips har du en bra grund att stå på när du sätter strategin för din on page-optimering. Att göra genomtänkta beslut i varje steg skapar goda förutsättningar, men att sätta upp hemsidan och dess innehåll kommer inte att få besökarna att strömma in per automatik. För att få full effekt behöver du synas på alla fronter. Det gör du genom att jobba strategiskt med SEO backlinks och teknisk SEO.

Sätt en länkstrategi

Att bara skapa innehåll och förvänta sig att länkarna ska komma av sig själv räcker inte. Du behöver en länkstrategi där du först och främst bör försöka förstå din målgrupp och varför de länkar på internet. Därefter bör du skapa riktigt bra innehåll och fråga dig själv: varför skulle någon vilja länka till det här innehållet? Nedan delar är ytterligare steg till en lyckad länkstrategi:

  • Hitta andra aktörer med samma målgrupp för att försöka få länkar från dem.

  • Matcha ditt innehåll med relevanta hemsidor som kan tänka sig länka till ditt innehåll. Du kan även be om länkar från relevanta hemsidor för det innehåll du skrivit.

  • Använd sociala medier för att dela dina texter (till exempel artiklar) och nå nya publiker, samt få inkommande länkar till din sida.


En framgångsrik länkstrategi inkluderar både externa och interna länkar. De länkar som du placerar på andra sidor än din egen bör fokusera på att locka nya besökare till din sida. När du lyckas med det gör du på rätt sätt, och du kan räkna med att din sida rankar högre i Googles SERP.

Få ut det mesta av er organiska synlighet

Har du använt våra tips, men känner att du vill ta det till nästa nivå? Bakom SEO.se står Noor – en professionell SEO-byrå som kan erbjuda dig skräddarsydda lösningar och strategier som är anpassade efter er verksamhet. Kontakta oss idag och ta reda på hur vi kan hjälpa er att få ut det mesta av er organiska synlighet.

Gillar du artikeln? Låt konfettin flyga!

Philip Fathers

Philip Fathers

Sr. SEO Specialist på Noor

Erla Andersson

Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Liknande artiklar

Mer artiklar av Philip Fathers