Sökmotormarknadsföring del 4

Hur ni bygger upp er sida för optimal marknadsföring av er sajt. När man skall utföra marknadsföring så finns det massor att tänka på om man vill nå en topplacering. Vi skall här titta lite närmare på dom grundläggande teknikerna för uppbyggnaden av sajten och vad man skall tänka på vid marknadsföring. Det finns flera sätt att bygga upp sidorna på.

Ett mycket vanligt och sör sökmotorer förödande sätt är med Frames (ramar). En annan sökmotordödare är databasgenerade hemsidor som har en massa olika databasfrågor innan den presenterar resultatet för surfaren, med t ex .asp eller .php. Sidor helt uppbyggda med Macromedia FLASH. Samt den traditionella statiska .HTML sidan. Alla dessa tolkas på olika sätt och är olika bra när man skall utföra sökmotor marknadsföring.

Frames. En framesuppbyggd sajt består av en startsida som definierar upp hur ett antal olika sidor med olika storlekar och placeringar skall presenteras för besökaren. Ett typexempel på en framesuppbyggd sida är om er navigering inte laddas om UNT:n endast er innehållssida. När en sökmotor kommer till en framesbaserad sida så kan den inte följa länkarna till sidorna med innehållet och absolut inte följa länkar till era undersidor. Detta är an stor nackdel och det gör att sökmotorn lämnar er sajt utan information om er sajt. Det enda sättet att göra information läsbar för sökmotorn är att utnyttja .

Databasgenererade hemsidor. Ser era länkar ut så här, http://www.minsajt.se/undersida.asp?pageid=12 så är den definitivt databasgenererad. Sökmotorerna börjar att bli bättre på att indexera databasgenererade hemsidor. Dock ner till en viss nivå. Har era undersidor flera frågetecken och/eller likhetstecken i adressen så se upp. All information kommer med största sannolikhet inte att bli indexerad. Gör databasfrågorna så få som möjligt, helst bara ett, högst 2.

Macromedia Flash. Flash är i all sin ära ett mycket bra sätt att bygga snygga interaktiva hemsidor i där en massa funktionalitet som animeringar, musik, klickljud mm kan byggas in. Eftersom Flash arbetar med vektorgrafik så blir filstorlekarna små och snabbladdade Men…det är dessvärre helt omöjligt för en sökmotor att läsa informationen eftersom allt är inbyggt i en fil och text är inte text utan grafik. Därmed helt förkastligt när vi pratar om en marknadsföring. Det finns idag endast en sökmotor som kan läsa begränsad information ur en Flash-fil och det är Alltheweb. Google har nu på senare tid anlitat en mediapartner som indexerar Flash-filer, PDF, Word mm. Det enda dom kan läsa är länkarna. Vi ser naturligtvis fram emot den dagen då man kan även nyttja Flash i fråga om marknadsföring på sökmotorer.

Den Statiska HTML sidan. Back to basic. Detta är det enda som gäller när man skall göra sökmotormarknadsföring. Naturligtvis så kan man använda Flash men endast i begränsad utsträckning. All text måste vara text, inte grafik. Det är trots allt text som sökmotorn läser och utifrån den så får den fram relevansen för er titel, beskrivning och sökord.

Det finns endast ett tillfälle då frames är relevant och det är om ni har en Internetbutik. Navigeringen i en butik skulle inte bli intuitiv annars. I nästan alla andra fall, ta bort era frames så kommer ni att klättra massor av placeringar på sökmotorerna.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*