Innebörden av long-tail keywords för SEO

3 min läsning

Long-tail-sökord (också kallade long-tail keywords) är mer specifika än breda söktermer, och är ett kraftfullt verktyg för att förbättra din SEO. Genom att rikta in dig på specifika och relevanta sökfrågor kan du öka din synlighet samt generera mer relevant trafik och öka antalet konverteringar. Här kommer vi att visa dig hur du hittar och använder long-tail-sökord för att förbättra din SEO.

Vad är long-tail-sökord?

Long-tail-sökord är sökfraser som är mer specifika och beskrivande än breda sökord. De består oftast av tre eller flera ord och riktar in sig på en smalare och mer definierad målgrupp med en tydlig avsikt. Namnet “long-tail keywords” syftar på hur de utgör den ”långa svansen” av kortare, bredare och mer generella sökord. Vi tar en titt på några olika exempel för att illustrera skillnaden.

4 exempel på long-tail-sökord

Här är fyra exempel som visar på hur breda sökord ofta är korta och generella, medan long-tail-sökord är längre och mer specifika.

Breda sökordLong-tail-sökord
LöparskorLöparskor med bra dämpning dam
KaffemaskinKaffemaskin med bönor och mjölkskummare
Resa AustralienResa till Australien budget
KladdkakaKladdkaka recept utan smör

Som du ser finns det en tydlig skillnad. Det finns en mer uttalad sökintention hos den som använder long-tail-sökord, vilket innebär att avsikten bakom sökningen är mycket tydligare. Med en tydlig avsikt bli det också betydligt enklare att ge besökaren det hen vill ha eftersom du inte behöver gissa om en bred sökning som ”Resa Australien” innebär att användaren vill ha en guide på saker att göra på sin resa, vill boka en resa eller bara veta hur lång tid det tar att flyga dit.

Fördelar med att rikta in sig på long-tail-keywords

Det finns flera fördelar med att rikta in sig på long-tail keywords. Med effekten av ökad träffsäkerhet och mindre konkurrens blir resultatet många gånger högre konverteringsgrad – om du inte redan har implementerat long-tail keywords i din strategi för sökmotoroptimering, är det hög tid att börja nu.

1. Ökad träffsäkerhet

Eftersom long-tail keywords är mycket specifika, riktar de in sig på en smalare målgrupp. En sökfras som ”kaffemaskin med bönor och mjölkskummare” ger en väldigt tydlig bild av vad besökaren är ute efter än vad en sökning på enbart ”kaffemaskin” gör. Genom att använda dig av den typen av sökord kan du alltså dra in mer relevant trafik på sidan och samtidigt nå ut till potentiella besökare som är mer benägna att konvertera medan de besöker din webbplats.

2. Mindre konkurrens

Eftersom long-tail-sökord har lägre sökvolym än bredare söktermer, är konkurrensen om dessa sökord vanligtvis mindre intensiv. Det beror på att det finns färre webbplatser som optimerar för long-tail keywords. Detta ger dig en möjlighet att ranka högre i sökresultaten och öka din synlighet, utan att behöva tävla mot de största aktörerna på marknaden. Med ökad synlighet kan du få fler personer att hitta till din hemsida.

3. Högre konverteringsgrad

Genom att rikta in dig på specifika och relevanta long-tail-keywords kan du attrahera besökare som redan är intresserade av att köpa eller lära sig mer om din produkt eller tjänst. Dessa besökare är mer benägna att utföra önskade åtgärder, till exempel att göra ett köp, prenumerera på ett nyhetsbrev eller be om en offert. Detta kan leda till ökad konverteringsgrad och förbättrade affärsresultat.

Hitta long-tail-sökord

Att hitta rätt long-tail-sökord kräver lite efterforskning, och det finns några olika metoder som du kan använda dig av.

  • Förslag från Google
    I samband med att du gör en Google-sökning är det möjligt att få förslag på olika long tails. Google Suggest är auto-complete-funktionen I Googles sökfält. Den ger dig förslag på long tails baserat på det du skriver i sökfältet. I Google kan du också se relaterade sökningar till den sökning du just har gjort. Dessa visas ofta i slutet av sökresultatet på förstasidan.

  • Använd olika verktyg
    Det finns flera olika verktyg som kan hjälpa dig att hitta long-tail keywords. Google Keyword Planner och Answer The Public är två. Dessa kan ge dig information om sökvolym, konkurrens och andra faktorer som kan hjälpa dig att välja rätt sökord i samband med en sökordsanalys.

  • Kunskap om målgruppen
    Ingen känner din målgrupp lika bra som du själv. Använd dig av den kunskapen och fundera på vad de söker efter utifrån vad de är intresserade av.

Betydelsen av long tail inom SEO

Trots lägre sökvolym, svarar long-tail-sökorden sammanlagt för majoriteten av de sökningar som görs på webben i dag. Att helt och hållet ignorera long-tail inom SEO skulle vara att missa ett öppet mål i din digitala marknadsföring. Finns det något som låter enklare än att satsa på sökningar med mindre konkurrens och samtidigt dra in högrelevanta besökare med nära till konvertering?

Få hjälp av specialister på SEO

Letar ditt företag efter specialiserad hjälp att förbättra er organiska synlighet genom exempelvis lokal SEO? En sökning på till exempel ”sökordsoptimering Stockholm” hjälper er då att hitta mer nischade resultat än en sökning på till exempel ”SEO-byrå” som visserligen kan vara det ni söker, men urvalet blir alldeles för stort. Användningen av mer specifika och mindre konkurrensutsatta sökord hjälper företag att synas för dem som gör just mer specifika sökningar. Tveka inte att kontakta oss för att låta specialister jobba med din SEO-strategi!

• • • • • •
Följ oss på våra sociala medier!
Följ oss på våra sociala medier!