On page SEO, ibland också kallat on site SEO eller on page-optimering, är kanske den viktigaste delen inom sökmotoroptimering. Syftet är att öka den organiska trafiken till en webbplats genom förbättrad ranking hos Google och andra sökmotorer. On page SEO fokuserar både på optimeringen av en hemsidas innehåll och på dess HTML-kod. Detta är den delen av sökmotoroptimering som de flesta känner att de har hyfsad koll på, men det är många delar som behöver sitta för att resultaten ska ge önskad effekt. För det krävs i regel specialistkunskaper inom SEO.
Här guidar vi dig genom grunderna och hänvisar vidare till artiklar där vi grottar ner oss mer på djupet för respektive del.
Syftet med on page-optimering
Syftet med on page-optimering är att matcha innehållet på en hemsida med de sökord och sökfraser som Googles användare använder sig av. Den enskilt viktigaste faktorn för att lyckas med detta är att uppfylla användarens sökintention – det gör du genom att se till att sidan har relevant innehåll för den eller de specifika sökningar som du vill optimera mot. Ett aktivt och medvetet arbete med on page-optimering banar väg för högre ranking och ökad synlighet på sökmotorernas resultatsida – den så kallade SERP:en. Målet är att öka den organiska trafiken som kommer in till hemsidan via sökmotorerna – i många fall innebär ökad trafik också en ökad försäljning.
Viktiga rankingfaktorer inom on page SEO
När man jobbar med on page SEO finns det flera så kallade rankingfaktorer. Dessa består av olika delar som alla går att optimera för att träffa sökintentionen på bästa sätt. För att lyckas med on page SEO behöver det finnas ett fungerande samspel mellan dessa rankingfaktorer. Det går sällan att uppnå goda resultat efter en engångsinsats, utan du kommer behöva arbeta löpande med detta. SEO är ett långsiktigt arbete, och även om en punktinsats kan ge vissa resultat så är det först efter längre tid som det går att utröna riktiga resultat.
Vissa insatser ger mer effekt än andra, men det är i samspelet som de får störst effekt. Låt oss ta en närmare titt på olika rankingfaktorer inom on page SEO.
Sidtitel och metabeskrivning
Sidans titel och metabeskrivning syns båda två i sökresultatet. Dessa ger både besökaren och sökmotorerna en första inblick i vad sidan handlar om, och om den är relevant för den aktuella sökfrasen. I SERP:en finns ett begränsat utrymme för både titeln och metabeskrivningen, vilket innebär att man behöver koka ner sidans innehåll till det mest väsentliga. De behöver vara korta, tydliga och intresseväckande – en kombination som kräver viss finess.
Rubriker
Rubriker (H1, H2, H3) är till för att underlätta läsbarheten och guida läsaren – oavsett om det är på en hemsida eller i en nyhetsartikel. Inom SEO gör man skillnad på olika sorters rubriker; huvudrubriken (H1:an) och underrubriker (H2, H3, H4 osv.). Dessa rubriker hjälper både besökare och sökmotorer att förstå vad hemsidan handlar om, de bör därför vara beskrivande och relevanta för innehållet. För att få full effekt bör det efterföljande innehållet matcha rubriken.
Innehåll
Innehållet på webbplatsen spelar en nyckelroll i hemsidans on page-optimering – det är innehållet som besökarna ser och där som sökintentionen besvaras. Det är därför viktigt att sidan har ett unikt och hjälpsamt SEO content av hög kvalitet som är optimerat för både besökare och sökmotorer. Det innebär bland annat att innehållet bör innehålla relevanta och relaterade sökord – men i en lagom mängd. Så kallad överoptimering kan misstolkas som spam och därmed ge motsatt effekt.
URL-struktur
En tydlig och beskrivande URL-struktur är avgörande för både användarupplevelsen och för sökmotorernas förståelse av webbplatsen. Genom att använda det huvudsakliga sökordet i URL:en går det att ytterligare tydliggöra vad sidan faktiskt handlar om och därmed påverka sidans organiska ranking. Om sidan handlar om on page SEO, låt då URL:en vara ”/on-page-seo” istället för ”/optimera-din-hemsida-i-9-enkla-steg”. Även om det ger en intresseväckande förklaring av innehållet på sidan, så är det inte vad besökaren letar efter när hen googlar.
Interna länkar
För att berätta för sökmotorerna vilka samband som finns mellan olika sidor är interna länkar väldigt tacksamma, och något som du bör jobba strategiskt med. De hjälper dig också att förklara hur olika sidor skiljer sig åt. Med dessa kan du skapa en struktur och hierarki som berättar vilka sidor som är viktigast. Genom att använda dig av väl utvalda ankartexter kan du dessutom påverka både ranking och indexering samtidigt som besökaren får en bättre användarupplevelse. Dessa skiljer sig från externa länkar, som är placerade utanför den egna domänen (”off page”).
Bildoptimering
En hemsida som laddar långsamt försämrar SEO:n. Med bildoptimering går det att påskynda hemsidans laddningstid. Bildoptimering handlar dels om att göra bilder mindre, men också om att välja rätt bilder och rätt format; att optimera filstorleken och bildens filnamn; att ge den tydliga alt-texter som beskriver bildens innehåll, och att skapa relevanta bildtexter. Bildoptimering kan vara en avgörande faktor som förbättrar hela användarupplevelsen och har en positiv effekt på on page optimering.
Få full effekt av din on page optimering
Genom att arbeta med hemsidans text, URL-struktur, rubriker, metadata och andra viktiga rankingfaktorer går det att förbättra användarupplevelsen och hjälpa sökmotorerna att förstå webbplatsens innehåll och dess relevans för olika målgrupper. Den fulla effekten av on page optimering uteblir dock om man inte jobbar med SEO på alla fronter.
För att uppnå bästa effekt behöver on page optimering kombineras med en välplanerad länkstrategi för off page-arbetet samt expertis inom teknisk SEO. Att enbart jobba on page ger dig begränsade möjligheter till att nå full kapacitet. På Noor Digital har vi kunskaper som spänner över hela SEO-spektrumet. Vi jobbar proaktivt och förväntar oss inte att du ska säga åt oss vad vi ska göra. Vi är en SEO-byrå i Göteborg, Stockholm, Umeå och Malmö med specialister inom SEO som kan hjälpa dig att optimera er sajt så att den tilltalar både sökmotorerna och er målgrupp. Vi trivs som bäst när vi både får identifiera åtgärder och lösa dem. Välkommen att kontakta oss för att få hjälp med er SEO-strategi.