
Att lyckas med SEO blir lättare med rätt verktyg. För att arbeta effektivt och hålla jämna steg med den ständigt föränderliga marknaden är SEO-verktyg i kombination med AI-drivna verktyg i princip ett måste i dag. Med bra hjälpmedel kan du identifiera lönsamma sökord, genomföra tekniska analyser, följa din ranking och få värdefulla insikter om konkurrenterna. Här listar vi 2026 års bästa SEO-verktyg och smartaste webbläsartillägg enligt oss i redaktionen på SEO.se.
Hitta rätt sökord med rätt SEO-verktyg
En gedigen sökordsanalys är grunden i alla framgångsrika SEO-strategier. Att välja rätt sökord kan göra en stor skillnad för hur väl din webbplats rankar i sökmotorerna. Det finns en uppsjö av olika SEO-verktyg för övervakning och ranking som hjälper dig med allt från att identifiera relevanta sökord och förstå användarens sökintention till att utvärdera söktrender och analysera konkurrensen för dessa sökord. Vi guidar dig igenom hur dessa verktyg fungerar och hur du kan implementera dem i ditt arbete med SEO.
Bästa verktygen för teknisk analys
För att förbättra en webbsidas ranking och säkerställa en bra användarupplevelse är det nödvändigt att jobba med teknisk SEO. Verktyg som hjälper dig att göra tekniska analyser kan identifiera och åtgärda problem som påverkar webbsidans prestanda och sökmotoranpassning. Här är några av de bästa verktygen som kan användas för teknisk SEO-analys.
Screaming Frog
Screaming Frog är ett kraftfullt SEO-verktyg crawlar hemsidor för att samla in data om allt från URL-struktur till sidans titel- och metataggar. Den är särskilt användbar för att identifiera tekniska problem såsom brutna länkar, omdirigeringar, duplicerat innehåll samt över- eller underoptimerade metataggar. Genom att använda Screaming Frog kan du få en detaljerad översikt av webbplatsens tekniska struktur och identifiera områden som behöver förbättringar för att förbättra sajtens prestation i det organiska sökresultatet.
Screaming FrogPageSpeed Insights (Google)
PageSpeed Insights är utvecklat av Google och är ett användbart SEO-verktyg för att analysera en hemsidas laddningshastighet och användarupplevelse. Du får detaljerade rapporter om hur snabbt sidor laddas på både datorer och mobila enheter, samt förslag på hur du kan förbättra prestandan genom exempelvis bildoptimering. Både sökmotorerna och deras användare vill se snabba laddningstider.
PageSpeed InsightsPingdom Website Speed Test
Pingdom Website Speed Test analyserar laddningstid och prestanda för bilder, JavaScript och CSS-filer. Genom att använda Pingdom kan du snabbt identifiera element som saktar ner sidan och få konkreta rekommendationer för att förbättra laddningshastigheten.
Pingdom Website Speed TestFler SEO-verktyg för teknisk analys
Utöver ovan nämnda SEO-verktyg finns det flera andra som kan användas för att förbättra olika aspekter av teknisk SEO. Med dessa kan du kontrollera mobilvänlighet, strukturerade data, säkerhetsproblem, och mycket mer.
-
Google Mobile Friendly Test: testar hur väl din hemsida fungerar på mobila enheter.
-
hreflang Tags Testing Tool: hjälper dig att verifiera korrekt användning av hreflang-taggar på internationella hemsidor med flera språkversioner.
-
GTmetrix: analyserar hastigheten och prestandan på din hemsida.
-
Serp Snippet Optimizer: används för att simulera en förhandsgranskning av hur din hemsida kan se ut i sökmotorernas så kallade SERP.
-
Pro Rank Tracker: låter dig spåra ranking och prestation för dina sökord.
-
Browseo: är en Googlebot-simulator som låter dig se din hemsida ur sökmotorernas perspektiv för att få insikter om hur de tolkar din hemsida.
Verktyg för övervakning och ranking
SEO-verktyg för konkurrentanalyser erbjuder insikter i vad dina konkurrenter gör rätt och var det finns möjligheter för dig att förbättra och kanske till och med överträffa dem. Dessa verktyg kan ge dig information om vilka sökord dina konkurrenter rankar för, deras länkstrategi, innehållsstrategier och mycket mer. Här är några av de bästa verktygen för konkurrentanalyser.
Semrush
Semrush är ett omfattande verktyg för djupgående konkurrentanalyser. Du får insikter i konkurrenters backlink-strategier, annonsaktiviteter och sökord i traditionella sökresultat såväl som synlighet i AI-genererade svar (AI Overview). Du kan jämföra din webbplats med konkurrenternas och använda integrerade AI-assistenter för att snabbt identifiera luckor i din strategi och hitta förbättringsmöjligheter.
SemrushAhrefs
Ahrefs erbjuder detaljerad information om konkurrenternas strategier för länkbyggande och ger dig insikter i vilka sökord de rankar på i sökresultaten. Du kan analysera deras trafik och placeringar för att hitta luckor i marknaden. Använd sedan informationen för att utforma en datadriven strategi och skriva bra SEO-content.
AhrefsMoz Pro
Moz Pro erbjuder flera funktioner för konkurrentanalys, inklusive sökordsanalys, rankningsspårning och länkanalys. Med funktionen ’Competitive Research’ kan du identifiera konkurrenternas toppsidor, sökord och även deras inkommande länkar.
Moz ProUbersuggest
Ubersuggest är ett SEO-verktyg skapat av Neil Patel och erbjuder funktioner för analys av sökord och konkurrenter samt för idéer för innehåll. Det är ett användarvänligt verktyg och ger användbara data för att förbättra din SEO-strategi, inklusive sökordsförslag, data för sökvolym och insikter i konkurrenternas strategier. Ubersuggest är ett gratis SEO-verktyg.
UbersuggestGoogle Search Console
Alla som arbetar med SEO bör arbeta med Google Search Console. Det ger dig insikter direkt från Google om hur din webbplats visas och presterar i sökresultaten. Det hjälper dig att spåra din webbplats ranking, förstå vilka sökord som driver trafik och identifiera eventuella tekniska problem som kan påverka din sökmotoroptimering.
Google Search ConsoleSerpstat
Serpstat är en allt-i-ett-plattform som erbjuder funktioner som analys av sökord, konkurrenter och backlinks samt rankningsspårning. Du kan använda Serpstat för att identifiera lönsamma sökord, analysera dina konkurrenters SEO-strategier och spåra hur dina webbsidor rankar för specifika sökord över tid.
SerpstatFler SEO-verktyg för övervakning och rankning
Det finns fler verktyg du kan använda dig av för att övervaka hur din hemsida presterar på olika sökord i de organiska sökresultaten. Här är ytterligare några som du kan använda dig av.
-
Pro Rank Tracker: erbjuder noggranna och uppdaterade rankningdata för sökord samt funktioner för att spåra dina SERP-funktioner.
-
SE Ranking: ger dig en detaljerad översikt över hur din hemsida mår och presterar.
-
Topvisor: är ett användbart verktyg inom både SEO och SEM.
-
Accuranker: hjälper dig att spåra din sökordsranking i realtid på både Google och Bing.
-
Morningscore.io: poängsätter din hemsida för en lättförståelig överblick av hur SEO-anpassad den är.
SEO-verktyg för konkurrentanalyser
Genom att förstå vilken taktik dina konkurrenter har i arbetet med SEO kan du identifiera möjligheter och utmaningar i din egen strategi. Det finns flera verktyg som är särskilt utformade för att ge insikter i konkurrenternas SEO-aktiviteter. Dessa verktyg kan hjälpa dig att analysera allt från sökord och innehåll till backlinks och signaler från sociala medier. Här är några bra SEO-verktyg för just detta ändamål.
Similarweb
Similarweb är ett omfattande verktyg för digital marknadsanalys som används för att analysera webbplatsers och mobilappars trafik och användarbeteenden. Det är särskilt värdefullt för konkurrentanalys då det ger dig insikter i konkurrenternas trafikkällor, besöksantal och användarbeteende.
SimilarwebMajestic
Majestic specialiserar sig på länkanalys och är utmärkt för att analysera konkurrenternas backlink-profiler. Det ger en omfattande översikt över vilka webbplatser som länkar till dina konkurrenter, vilket hjälper dig att identifiera potentiella möjligheter för ditt eget länkbyggande.
MajesticYtterligare verktyg
Det finns fler verktyg för SEO som ger dig insikter i hur konkurrenterna arbetar som vi redan har redan berört tidigare i artikeln.
-
Ahrefs
-
Semrush
-
Serpstat
-
Moz
-
Morningscore.io
SEO-verktyg med AI
AI-drivna SEO-verktyg har blivit allt mer populära och användbara på grund av deras förmåga att effektivisera och förbättra olika aspekter av arbetet med SEO. På SEO.se ser vi AI som en assistent för effektivisering, inte en ersättare för mänsklig expertis och det kan vara ett bra synsätt att ha med sig.
Dessa verktyg använder artificiell intelligens för att automatisera uppgifter, generera insikter och tillhandahålla rekommendationer som kan förbättra webbplatsens sökmotoroptimering, men de kräver fortfarande en hel del mänsklig handpåläggning. Här är några av de ledande AI-baserade SEO-verktygen på marknaden.
ChatGPT
ChatGPT (skapat av OpenAI) är en avancerad AI-modell som inledningsvis började användas för att generera ett naturligt språk har i dag fått ytterligare inbyggda funktioner såsom bildgenerering genom DALL·E och möjligheten att tolka och visualisera data. Som verktyg för SEO kan det assistera i skapandet av innehåll i allt från blogginlägg till innehåll för hemsidor. ChatGPT kan också användas för att skapa FAQ-sektioner eller detaljerade svar på specifika ämnen, vilket kan förbättra användarupplevelsen på din webbplats och stärka dess SEO-profil genom att adressera så kallade long tail sökord.
ChatGPTJasper
Jasper (tidigare Jarvis) är en AI-baserad assistent som skapar textinnehåll för att effektivisera skrivprocessen. Med Jasper går det att snabbt producera text och verktyget har inbyggda algoritmer som skapar optimerar innehållet för SEO med förslag på sökord och tips för hur du kan förbättra artiklars struktur och läsbarhet.
JasperFrase
Frase är ett AI-baserat verktyg som hjälper till med research och skapande av innehåll. Det ger användare möjlighet att skapa innehåll som är optimerat för SEO, baserat på analys av toppresultaten för givna sökord. Frase kan även automatiskt generera utkast på innehåll baserat på användarnas specifikationer.
FraseFler AI-verktyg för SEO
AI befinner sig fortfarande i sin tidiga tidsålder, men växer som aldrig förr. Fler och fler AI-verktyg som kan användas i arbetet med SEO lanseras hela tiden. Här är ytterligare några av dem.
-
BrightEdge: analyserar sökdatatrender och användarintentioner för att identifiera de mest värdefulla sökorden och skapa optimerat innehåll som bättre når målgruppen.
-
MarketMuse: analyserar ditt befintliga innehåll och jämför det med konkurrenternas innehåll för att identifiera luckor samt ge förslag på hur du kan förbättra innehållet på din hemsida för att bättre ranka i sökmotorerna.
-
PaveAI: omvandlar Google Analytics-data till handlingsbara SEO-insikter genom att använda AI. Det analyserar stora mängder data för att identifiera trender och ger rekommendationer för hur du kan förbättra webbplatsens prestanda, öka trafiken och förbättra konverteringsgraden.
-
CanIRank: är en AI-driven SEO-plattform som ger specifika åtgärdsförslag för att förbättra din hemsidas ranking. Verktyget analyserar din webbplats jämfört med ledande konkurrenter för att ge skräddarsydda rekommendationer om hur du kan optimera ditt innehåll och din webbplatsstruktur.
Använd de verktyg som fungerar för dig
Att välja rätt verktyg för SEO är lika viktigt som att ha en tydlig och stadig strategi. Vad som är rätt beror på vad du vill få ut av det. En del väljer att jobba med ett och samma verktyg för all typ av analys, medan andra plockar russinen ur kakan och jobbar i flera olika för att få alla sina behov uppfyllda.
Utgå från vad du faktiskt lägger din tid på. Om dina dagar mest handlar om att skriva content, hitta sökord och att hålla koll på konkurrenterna är helhetslösningar som Ahrefs eller Semrush svårslagna. Om du däremot vill titta mer på den tekniska sidan av SEO, kan verktyg som Screaming Frog eller Googles PageSpeed Insights vara mer relevanta för dig.
Kom också ihåg att ett verktyg bara är bra om det faktiskt blir använt. Om gränssnittet är för krångligt spelar det ingen roll hur avancerad datan är. Många SEO-verktyg erbjuder gratis provperioder eller begränsade gratisversioner, vilket kan vara ett utmärkt sätt att testa deras funktioner och användargränssnitt innan du gör en investering.
Användbara tillägg i Chrome
Google Chrome stöder ett brett utbud av tillägg som kan vara användbara för SEO. Dessa tillägg kan förenkla och automatisera många av de uppgifter som är involverade i SEO-arbetet. Här är några tillägg som kan vara till stor hjälp.
MozBar
Med detta tillägg från Moz kan du enkelt analysera sidans domänauktoritet, sidauktoritet och även få insikter om länkprofiler för både din egen och konkurrenters hemsidor.
Installera MozBarSEOquake
SEOquake låter dig följa antalet externa länkar som pekar till sidan samt de interna länkar som finns på sajten. Du kan också analysera dina metataggar och jämföra innehållet mot konkurrenterna.
Installera SEOquakeKeywords Everywhere
Keywords Everywhere visar sökvolym, kostnad per klick (CPC) och konkurrensdata för sökord på flera plattformar, inklusive Google, YouTube och Amazon.
Installera Keywords EverywhereCheck My Links
Check My Links crawlar igenom en hemsida och identifierar vilka länkar som fungerar och vilka som är brutna.
Installera Check My LinksPageSpeed Insights Extension
Googles PageSpeed Insights finns också tillgängligt som ett Chrome-tillägg som ger snabb tillgång till prestandaanalyser direkt i webbläsaren.
Installera PageSpeed Insights ExtensionWooRank
WooRank erbjuder detaljerad analys av webbsidor direkt i webbläsaren inklusive faktorer som webbplatsens trafik, sökordsrankning, sociala mediesignaler, mobiloptimering och mer.
Installera WooRankSEO Minion
SEO Minion inkluderar funktioner som analyserar on-page-optimering, kontrollerar brutna länkar, analyserar hreflang-taggar, förhandsgranskar sidor så som de visas i sökresultaten och simulerar sökningar från olika platser.
Installera SEO MinionUbersuggest
Ubersuggest erbjuder användare möjlighet att få insikter direkt i sökresultaten, inklusive information om sökvolym, CPC och konkurrens för sökord.
Installera Ubersuggest


