Sökintention är vad man inom SEO refererar till som det primära målet eller avsikten bakom en användares sökfråga i en sökmotor. Det är grunden till varför en person utför en specifik sökning. För att skapa innehåll som möter användarens behov och uppnå framgång inom sökmotoroptimering är det viktigt att förstå syftet bakom varje sökintention. På ett sätt är det egentligen viktigare att du träffar rätt sökintention än hur du har optimerat din sida.
Användarens sökintention – därför är den så viktig
Under SEO-erans begynnelse kunde du ranka på vad du ville genom att bara skriva det ordet tillräckligt många gånger på din sida. I dag krävs det mer än så. Det spelar egentligen ingen roll hur du sätter upp din URL-struktur, vad du väljer för titel och metabeskrivning eller hur du skriver en SEO-anpassad text enligt SEO-konstens alla regler. För att ranka högt i resultaten måste du träffa användarens sökintention (eller ”search intent”). Du behöver alltså matcha innehållet med användarens avsikt – gärna så tidigt som möjligt. För vad händer om du inte gör det? Jo, givetvis det värsta tänkbara – att besökaren lämnar din sida till förmån för nästa resultat. Att träffa rätt sökintention handlar egentligen om att ge användaren det hen vill ha, och snabbt ska det gå!
Genom att förstå och besvara sökintentionen kan du:
-
Förbättra din hemsidas ranking i sökresultaten
-
Öka klickfrekvensen (CTR) från sökresultaten
-
Skapa en förbättrad användarupplevelse genom relevant innehåll
-
Öka konverteringsgraden genom att matcha innehållet med användarens behov
Så, hur tar man då reda på användarens sökintention?
Ta reda på sökintentionen
Titta i facit
För att förstå sökintentionen bakom en specifik sökfras finns det flera metoder du kan använda dig av. Mitt personliga favoritknep är att bläddra direkt till facit – det vill säga kolla på Google. Detta bör vara en självklar del av din sökordsanalys. Sök på den fras eller det sökord som du vill optimera för. Vilken typ av resultat är det som rankar högst? Är det produkter, artiklar med information eller jämförelser av en tjänst eller produkt? För Google väger rätt innehåll tyngre än regelrätt optimering; det innebär att du kan identifiera sökintentionen genom att helt enkelt titta på sökresultaten och därmed dra slutsatser om vilket innehåll som fungerar.
Du kan också titta på själva sökfrasens uppbyggnad. Är det bara ett brett ord? Är det en fråga? Börjar den med ”köpa”, ”teckna”, ”bästa” eller något annat som avslöjar något om intentionen? Det kan också ge dig ganska tydliga indikationer.
Använd olika verktyg
Det är dessutom möjligt att använda dig av olika verktyg såsom Google Keyword Planner eller Ahrefs för att få mer kött på benen. Genom Google Keyword Planner kan du se om det finns många annonsörer som budar på ett specifikt sökord; detta kan i så fall indikera en stark kommersiell avsikt – företag är ofta villiga att betala för att nå ut till just dessa användarna.
Använd Ahrefs för att se hur hög klickfrekvens sökordet har. Om den är låg finns det en lågt hängande frukt för dig att plocka – låg klickfrekvens indikerar nämligen att sökresultatet inte visar användaren det hen är ute efter. Här har du möjligheten att skapa mer relevant innehåll. Genom Ahrefs kan du också få en översikt av SERP:en för ditt sökord. Vilken typ av innehåll rankar högst? Är det blogginlägg, produktsidor, guider eller forumtrådar? Det här bör ge dig en indikation på vilken typ av innehåll du behöver skapa upp för att träffa användarens sökintention.
Om de högst rankande sidorna är köpguider eller produktrecensioner, kan det indikera en kommersiell avsikt. Om de är informativa artiklar eller blogginlägg, kan det indikera en informationsavsikt. Låt oss ta en närmare titt på några olika typer av sökintention.
Olika sorters sökintention
Det finns olika sorters sökintention att uppfylla. Ofta kan du se det direkt på själva sökningen, men för alla är det inte helt självklart hur man ska gå tillväga för att träffa den. Vi tar en närmare titt.
Information
När användare söker efter information vill de lära sig något eller svara på en fråga. Dessa sökningar kan vara allmänna (”hur fungerar solenergi?”) eller specifika (”vad krävs för att installera solceller?”).
Exempel:
-
”Vad är klimatförändringar?”
-
”Hur fungerar en elbil?”
-
”Symtom på influensa”
Optimera för informationssökningar
-
Skapa djupgående innehåll baserat på ordentliga efterforskningar och som svarar på användarens fråga
-
Använd dig av listor, rubriker och bilder för att göra innehållet lättläst
-
Länka ut till auktoritativa källor för att öka trovärdigheten
Navigation
Navigationsavsikt uppstår när användaren redan vet vilken webbplats de vill besöka, men de kanske inte känner till den exakta webbadressen. Exempel inkluderar sökningar som ”Facebook inloggning” eller ”IKEA öppettider”.
Exempel:
-
”Gmail logga in”
-
”DN nyheter”
-
”Ladda ner Spotify”
Optimera för navigationssökningar
-
Se till att ditt varumärkesnamn är tydligt och konsekvent över hela din webbplats
-
Optimera metatitlar och beskrivningar för viktiga sidor
-
Se till att din webbplats har en tydlig och intuitiv struktur som är lättnavigerad
Transaktion
Transaktionsavsikt uppstår när användaren är redo att göra ett köp eller utföra en specifik åtgärd, såsom att ladda ner en app eller registrera sig för ett nyhetsbrev.
Exempel:
-
”Köpa iPhone 15”
-
”Boka flyg till London”
-
”Ladda ner Photoshop”
Optimera för transaktionssökningar
-
Se till att köp- eller åtgärdsprocessen är enkel och intuitiv
-
Använd tydliga knappar för call-to-action (CTA)
-
Erbjud säkra betalningsalternativ och en tydlig returpolicy för att stärka din position som en trovärdig återförsäljare
Kommersiellt
Kommersiella avsikter uppstår när användaren vill jämföra produkter eller tjänster innan de gör ett köp. De kanske inte är redo att köpa ännu, men de samlar information för ett framtida beslut.
Exempel:
-
”Bästa dammsugaren 2023”
-
”Nike vs Adidas löparskor”
-
”PlayStation 4 recension”
Optimera för kommersiella sökningar
-
Erbjud jämförelser av produkter eller tjänster
-
Inkludera recensioner och utlåtanden
-
Ge detaljerad produktinformation och specifikationer
Lokala sökningar
Lokala sökningar fokuserar på att hitta något inom en specifik geografisk plats. Dessa sökningar är avgörande för små och lokala företag, eftersom de ofta leder till fysiska besök i butiker. I samband med att allt fler sökningar görs via mobila enheter har lokala sökningar blivit ännu viktigare, eftersom människor ofta söker efter platser ”nära mig” när de är på språng.
Exempel:
-
”Restauranger nära mig”
-
”Bensinstationer i Stockholm”
-
”Blomsteraffär Umeå”
Optimera för lokala sökningar
-
Se till att ditt företag är registrerat på Google My Business
-
Optimera din webbplats med lokala nyckelord och geografiska termer
-
Samla recensioner från lokala kunder för att bygga trovärdighet
-
Se till att din adress, telefonnummer och öppettider är tydligt synliga på din webbplats
Lär dig mer om hur du kan förbättra din verksamhet med lokal sökmotoroptimering.
Jämförelse
Jämförelsesökningar fokuserar på att jämföra två eller flera produkter, tjänster eller koncept. Användare som utför dessa sökningar är ofta i övervägandefasen av köpprocessen och letar efter information som hjälper dem att fatta ett beslut.
Exempel:
-
”iPhone vs. Samsung”
-
”Bästa mobilkameran 2023”
-
”Elbil eller hybrid”
Optimera för jämförande sökningar
-
Skapa detaljerade jämförelseguider eller artiklar
-
Använd tabeller eller diagram för att tydligt visa skillnader och likheter
-
Erbjud objektiva recensioner och inkludera både för- och nackdelar
Sökintention vs. Googles algoritmer
Googles algoritmer har utvecklats över tid för att bättre förstå och matcha användarens sökintention. Medan tidigare versioner av algoritmen fokuserade på nyckelord och länkar, har senare uppdateringar integrerat maskininlärning och naturlig språkbearbetning för att bättre tolka och svara på komplexa sökfrågor. Förståelse för hur Google tolkar användarens sökintention och anpassar sina algoritmer därefter är numera mer eller mindre avgörande för att arbeta framgångsrikt med SEO.
En allt större del av Googles algoritmer handlar alltså om att lyssna på användaren. Vad vill användarna ha? Ge dem det, och du kommer att se en ökning i den organiska trafiken som kommer in till din hemsida.
Ta hjälp av experter
Att förstå besökarens syfte eller intention bakom en sökning är en av de viktigaste hörnstenarna inom SEO; för att lyckas med det tar många hjälp av en byrå för SEO. Det gäller nämligen att inte enbart förstå sökintentionen – man måste också ha verktygen och kompetensen för att uppfylla den.