
Kommunikation från Google
Under Google I/O den 20 maj 2025 gick Google officiellt ut med information om att AI Overview finns tillgängligt i över 200 länder och territorier i över 40 olika språk. Den fullständiga listan visar att lanseringen har ägt rum i länder över samtliga världsdelar där givetvis Sverige finns med.
Hur ofta får man AI-resultat i Sverige?
Vi har noga följt utvecklingen i Sverige och kunde i början se en stadig ökning av hur ofta AI Overview förekommer i SERP:en. Nu kan vi se att AI-översikt syns på nästan samtliga sökningar med undantag för sökningar med tydlig köpintention.

Hur påverkar AI Overview SEO?
Googles mål, som vi har sett prov på flera gånger genom olika SERP features, är att få användare att tillbringa så mycket tid som möjligt på Google och i sökresultaten – AI Overview uppnår precis det.
Genom att ge användaren ett AI-genererat svar på sin fråga blir svaret ofta mer personanpassat och tillgängligt utan att användaren behöver klicka sig vidare in på en specifik hemsida.
Minskad trafik till följd av lägre CTR
Att användare får sitt svar direkt i webbläsaren leder i praktiken till lägre CTR (Click through rate) och därmed färre besökare som kommer in på en specifik hemsida.
I USA, där AI Overview har funnits längre och mer omfattande har det förekommit tapp på över 50% i den organiska trafiken till följd av förändringen. Den organiska trafiken kommer med säkerhet att minska för många sajter och den trafik man är van med sedan tidigare blir svår att nå och jämföra mot.
Det som är viktigt att ta med sig är att AI Overview är väldigt duktig på att källhänvisa och informationen tas ofta från hemsidor som har hög trovärdighet och väloptimerad SEO. Även om det inte alltid leder till direkta klick är det viktigt för varumärket att synas för potentiella kunder.

Sälj och konverteringar sker fortsatt på sajt
Som ovan nämnt triggar specifika sökningar, ofta har vi sett det relaterat till informationssökning, AI Overview i störst utsträckning och allra minst sker det inom shopping och konvertering. Sökresultaten där en köpintention finns hos användaren är alltså inte lika kraftigt påverkade.
Positivt för alla E-handlare och företag som försöker få leads!
Det är läget just nu men på sikt tror vi att det kommer att ändras. I samband med lanseringen av AI Overview utanför USA informerade Google om vad dem kallar för AI Mode och AI Shopping Mode.
Vad är AI Mode?
Google AI Mode är en vidaresatsning av Google för att förbättra sökupplevelsen ännu mer för sina användare och ett försök att ta resultaten ett steg längre. Vi ser stora möjligheter för de som ligger i framkant inom både SEO och GEO (SEO för AI) att ta marknadsandelar från aktörer som inte hänger med i utvecklingen.
Jobba med SEO för bättre synlighet i AI-sök
Som alltid med SEO så påverkas strategierna hela tiden. Ibland är det en ny Core Update, nu är det AI Overview. Här är några konkreta tips på hur du kan jobba med SEO för att fortsätta synas i sökresultaten, även när AI Overview hamnar överst i SERP:en.
-
Fortsätt fokusera på innehåll av hög kvalité. Se till att skapa content som verkligen hjälper användare att få sin sökning besvarad.
-
Korrekt teknisk uppsättning med strukturerad data är viktigt för att underlätta avläsande av sidan.
-
Auktoritet och trovärdighet är särskilt viktigt för att bli en av de källor som AI Overview använder. En genomarbetad off-page strategi hjälper Google att förstå att en specifik hemsida är ett tillförlitligt varumärke. Att parallellt med SEO jobba med andra varumärkesstärkande marknadsföringsstrategier är nödvändigt för att lyckas riktigt bra.
-
Håll dig uppdaterad på förändringar inom AI, Google och SEO för att inte halka efter och missa viktiga skiften i strategier.
3 sätt att ta bort AI översikt på Google
Vill du hellre att SERP:en ska se ut som förr, utan AI Overview? Det finns tre olika sätt att ta bort AI översikt på Google: genom att använda Googles gamla sökmetod, installera ett plugin eller genom att ange ”-ai” direkt i sökningen.
1. Använd Googles gamla sökmetod
För dig som använder Chrome som webbläsare är det faktiskt möjligt att göra ändringar i inställningarna som tar dig tillbaka till den gamla SERP:en. Så här gör du:
-
Klicka på de tre prickarna längst upp till höger i webbläsarens högsta hörn och välj Inställningar eller Settings.
-
I den vänstra spalten klickar du på Sökmotor eller Search engine. Därefter klickar du på Hantera sökmotorer och webbplatssökning eller Manage search engines and site search.
-
Skrolla ner till Webbplatssökning eller Site search och välj Lägg till eller Add.
-
Fyll i enligt följande:
Namn/Name: Google/Web
Genväg/Shortcut: https://www.google.com/
Webbadress/URL: {google:baseURL}search?udm=14&q=%s -
Klicka på Lägg till eller Add. Du ser nu Google/Web i listan.
-
Klicka på de tre prickarna bredvid Google/Web i listan och välj Gör till standard eller Make default.
Om du vill byta tillbaka går du helt enkelt in i inställningarna på nytt och väljer Google som din standardsökmotor.
2. Installera ett plugin
Om du använder Chrome kan du också installera ett plugin som tar bort AI-översikten från Google utan att du behöver justera ändringarna i webbläsaren. Ett av dem heter Hide Google AI Overviews.
Ladda ner plugin3. Ange ”-ai” direkt i sökningen
Skriv in din sökfras som vanligt och lägg till ”-ai” i slutet (utan citattecken). Google visar då en SERP utan AI-översikten. En vanlig sökning på ”vad är sökintention” kommer att ge dig AI Overview, medan en sökning på ”vad är sökintention -ai” endast ger dig det vanliga sökresultatet. Detta funkar med alla webbläsare.
Observera att en eller flera av dessa metoder kan sluta fungera längre fram i tiden.
Artikelns innehåll
- Kommunikation från Google
- Hur ofta får man AI-resultat i Sverige?
- Hur påverkar AI Overview SEO?
- Minskad trafik till följd av lägre CTR
- Sälj och konverteringar sker fortsatt på sajt
- Vad är AI Mode?
- Jobba med SEO för bättre synlighet i AI-sök
- 3 sätt att ta bort AI översikt på Google
- 1. Använd Googles gamla sökmetod
- 2. Installera ett plugin
- 3. Ange ”-ai” direkt i sökningen


