Google AI Overview i Sverige: Nu officiellt

AI Overview (AI Översikt) har nu officiellt lanserats i Sverige. Funktionen började dyka upp i svenskarnas sökresultat i början av maj, och igår (20 maj) bekräftade Google att AI Overview nu rullats ut i över 200 länder, däribland Sverige

William Sandström

SEO Strategist på Noor

William Sandström


Jag heter William och arbetar som SEO Strategist på Noor Digital. För mig handlar SEO om att se det andra missar – att hitta möjligheter där konkurrenterna inte letar och att bygga smarta strategier som gör verklig skillnad.

Larissa Peifer

SEO Specialist på Noor

Larissa Peifer


Jag heter Larissa och är SEO-specialist på Noor Digital. Jag älskar att dyka ner i siffror och kombinera dem med strategi och kreativitet för att skapa långvariga resultat för våra kunder. SEO förändras ständigt och kräver inte bara erfarenhet utan också nyfikenhet o

Uppdaterad 23 maj, 2025 . 2 min läsning

Kommunikation från Google

Under gårdagens Google I/O gick Google officiellt ut med information om att AI Overview nu finns tillgängligt i över 200 länder och territorier i över 40 olika språk. Den fullständiga listan visar att det gäller länder över samtliga världsdelar där givetvis Sverige finns med.

Har du inte fått upp AI-översikt ännu? Testa gör en ganska specifik sökning, helst i form av en frågeställning. Exempelvis ”Vad är sökintention?”. Att göra sökningen i inkognitoläge (ctrl+shift+n eller cmn+shift+n) visar också AI Overview oftare.

Hur ofta får man AI-resultat i Sverige?

Vi har noga följt utvecklingen i Sverige och har hittills (uppdaterat 23 maj) lyckats spåra över 120 000 sökningar och analyserat förekomsten av AI overview i SERP:en.

Hur påverkar AI Overview SEO?

Googles mål, som vi sett prov på flera gånger genom olika SERP features, är att få användare att spendera så mycket tid som möjligt på Google och i sökresultaten – AI Overview uppnår precis det.

Genom att ge användaren ett AI-genererat svar på sin fråga blir svaret ofta mer personanpassat och tillgängligt utan att klicka vidare in på en specifik hemsida.

Minskad trafik till följd av lägre CTR

Att användare får sitt svar direkt i webbläsaren leder i praktiken till lägre CTR (Click through rate) och därmed färre besökare som kommer in på en specifik hemsida.

Den organiska trafiken kommer med säkerhet att minska för många sajter och den trafik man är van med sedan tidigare blir svår att nå och jämföra mot. I USA, där AI Overview har funnits längre och mer omfattande har det förekommit tapp på över 50% i den organiska trafiken till följd av förändringen.

Det som är viktigt att ta med sig är AI Overview är väldigt duktig på att källhänvisa och informationen tas ofta från hemsidor som har hög trovärdighet och väloptimerad SEO. Även om det inte alltid leder till direkta klicks är det viktigt för varumärket att synas för potentiella kunder.

Sälj och konverteringar sker fortsatt på sajt

Som ovan nämnt triggar specifika sökningar, ofta relaterat till informationssökning, AI Overview i störst utsträckning och allra minst sker det inom shopping och konvertering. Sökresultaten där en köpintention finns hos användaren är alltså inte lika kraftigt påverkade.

Positivt för alla E-handlare och företag som försöker få leads!

Det är läget just nu men på sikt tror vi att det kommer att ändras. I samband med lanseringen av AI Overview utanför USA informerade Google om vad dem kallar för AI Mode och AI Shopping Mode.

Vad är AI Mode?

AI Mode är en vidaresatsning av Google för att förbättra sökupplevelsen ännu mer för sina användare och ett försök att ta resultaten ett steg längre. Igår (20 maj) lanserades AI Mode i USA och det är för tidigt att säga något än om hur det kommer påverka SEO men det gäller att ligga i framkant för att inte halka efter. Vi ser stora möjligheter för de som ligger i framkant inom AI och SEO att ta marknadsandelar från aktörer som inte hänger med i utvecklingen.

Jobba med SEO för bättre synlighet i AI-sök

Som alltid med SEO påverkas strategierna hela tiden. Ibland är det en ny Core Update, nu är det AI Overview. För att förbättra sin SEO i AI-sökmotorer kommer här några konkreta tips.

  • Fortsätt fokusera på innehåll av hög kvalité. Se till att skapa content som verkligen hjälper användare att få sin sökning besvarad.

  • Korrekt teknisk uppsättning med strukturerad data är viktigt för att underlätta avläsande av sidan.

  • Auktoritet och trovärdig är centralt för att bli en av de källor AI Overview använder. En genomarbetad off-page strategi hjälper Google att förstå att en specifik hemsida är ett tillförligt varumärke. Att parallelt med SEO jobba med andra varumärkesstärkande marknadsföringsstrategier är nödvändigt för att lyckas riktigt bra.

  • Håll dig uppdaterad på förändringar inom AI, Google och SEO för att inte halka efter och missa viktiga skiften i strategier.

Artikelns innehåll

  • Kommunikation från Google
  • Hur ofta får man AI-resultat i Sverige?
  • Hur påverkar AI Overview SEO?
  • Minskad trafik till följd av lägre CTR
  • Sälj och konverteringar sker fortsatt på sajt
  • Vad är AI Mode?
  • Jobba med SEO för bättre synlighet i AI-sök

William Sandström

SEO Strategist på Noor

Larissa Peifer

SEO Specialist på Noor

Liknande artiklar

Mer artiklar av William Sandström