Strukturerad data

4 min läsning

Strukturerad data är en metod för att märka upp innehåll på din hemsida på ett sätt som gör det lättare för sökmotorer såsom Google och Bing att förstå och tolka informationen. Främst av allt hjälper den användarna att hitta det de söker, och vi vet att sökmotorerna premierar hjälpsamt innehåll.

Genom att tillhandahålla tydlig strukturerad data kan du också öka chanserna att ditt innehåll visas som så kallade rich snippets i sökresultaten och attrahera mer relevant trafik till din hemsida. Låt oss först reda ut vad strukturerad data är och hur du kan använda det.

Vad är strukturerad data?

Strukturerad data är organiserad information som hjälper att sökmotorer och användare att förstå innehållet på en webbplats, men också för att kunna läsa och tolka innehållet på ett mer effektivt sätt. Strukturerad data kan inkludera information såsom produktnamn, recensioner, betyg, evenemangsuppgifter och mycket mer.

Man brukar prata om att man märker upp innehåll med strukturerad data. Genom att göra det kan du ge mer detaljerade och exakta beskrivningar av ditt innehåll till sökmotorerna. Denna tydlighet gör det möjligt för sökmotorer att ge mer relevanta sökresultat till användare.

Snippet vs. rich snippet

Snippets och rich snippets är två av många så kallade SERP features i sökresultatet. Bägge delar syns i den del av resultatet som visas som en lista, där en ”vanlig” snippet innehåller sidans titel och metabeskrivning samt dess URL-struktur. En rich snippet däremot, är mer engagerande och informativ tack vare att den innehåller strukturerad data. Detta kan vara allt från betyg, priser och bilder eller svar på vanliga frågor som ger resultatet en ytterligare dimension.

Rich snippets innehåller ofta strukturerad data i form av:

  • Bilder och video
  • Omdömen och betyg
  • Öppettider och kontaktuppgifter
  • Priser och lagerstatus

Produkter

Genom att inkludera strukturerad data på dina produkter, såsom produktbetyg, pris och tillgänglighet kan de locka fler potentiella kunder att klicka på ditt resultat och därmed öka chanserna till konvertering. Om du bedriver en e-handel kan du märka upp dina produkter med strukturerad data för att optimera dina produktlistor och öka din synlighet i sökresultaten. Detta lockar kunder som ligger lång fram i sin köpresa.

Evenemang

Om du organiserar evenemang kan strukturerad data vara en kraftfull metod vid marknadsföring och för att locka deltagare. Genom att märka upp evenemangsinformation som datum, tid, plats och biljettpriser kan du göra det lättare för potentiella deltagare att hitta och boka biljetter till dina evenemang.

FAQ (frågor och svar)

Strukturerad data i form av FAQ ger dig möjlighet att visa vanliga frågor och svar direkt i sökresultaten. Denna typ av uppmärkning fungerar extra bra för sidor som innehåller mycket information, och där du vill hjälpa besökaren genom att besvara eventuella frågor direkt. Trots att frågan och svaret visas direkt i SERP:en resulterar detta ofta i ett besök.

Recept

Vi är många som har sökt efter recept på nätet. Kanske har du sett att hela första sidan i sökresultaten består av rich snippets – resultat uppmärkt med strukturerad data i form av betyg, ingredienser, tillagningstid och bilder. Visst ökar sannolikheten att du väljer att klicka på ett resultat som ger ett smakprov direkt i sökresultaten framför ett som visas som en vanlig snippet? Gör en googling på ”recept bolognese” och reflektera över vad du väljer att klicka dig vidare på.

Behöver man strukturerad data?

Det korta svaret är ja.Strukturerad data blir allt viktigare för att maximera din synlighet i dagens digitala landskap. SEMRush publicerade en artikel i slutet av 2022 som visar en ökning av så kallade ”zero-click searches”, det vill säga sökningar som resulterar i att användaren inte klickar sig vidare in på något av resultaten, just tack vare att de får informationen de söker direkt i SERP:en. Över hälften av sökningarna på Google resulterar i ”zero-click searches”. Men vad innebär detta för SEO?

Strukturerad data – SEO-påverkan

Strukturerad data och SEO går hand i hand. Eftersom Google premierar hjälpsamt resultat i form av rich snippets bör du inkludera strukturerad data i din SEO-strategi. Och, som vi tidigare har varit inne på, hjälper den sökmotorerna att förstå och tolka innehållet på din hemsida. Resultat med rich snippets lockar besökare samtidigt som det chanserna för god synlighet även på ”zero-click searches”.

Få hjälp med uppmärkning

Om du tidigare inte har arbetat med strukturerad data och vill komma igång med lite hjälp på traven kan vi tipsa om Google Markup Helper – ett verktyg som Google erbjuder för att underlätta processen. Med verktyget får du hjälp att identifiera och märka upp relevant strukturerad data på din sajt samtidigt som du kan känna dig trygg i att du får en korrekt uppmärkning.

Testa strukturerad data – Google

Det är möjligt att testa strukturerad data i Google Search Central. Där finns två separata testverktyg:

  • Rich Results Test
    Hjälper dig att se vilka typer av ”rich results” som Google kan generera utifrån din strukturerade data.
  • Schema Markup Validator
    Låter dig testa din HTML-kod för att säkerställa att den strukturerade datan följer Googles riktlinjer och få varningar när något ser fel ut. Låter dig också identifiera vilka typer av strukturerad data som finns på en specifik URL.

Användning av strukturerad data blir alltså än viktigare för den organiska synligheten i sökmotorerna. Låt dina besökare få smaka på en bit av kakan redan innan de besöker din hemsida!

Hitta det som funkar

Olika strukturerade data funkar för olika typer av sidor. När du börjar nysta i det inser du nog snabbt att det som funkar för en sida inte funkar för en annan. Med hjälp från specialister kan du öka chanserna att synas med denna typ av data. Bakom SEO.se hittar du Noor Digital – en byrå som tillhandahåller digitala tjänster i allt från SEO i Umeå till sökannonsering i Malmö. Tveka inte att ta kontakt med oss för att förbättra er synlighet i sökresultaten.

• • • • • •
Följ oss på våra sociala medier!
Följ oss på våra sociala medier!