Google testar AI-genererade metabeskrivningar

I USA har vissa utvalda användare börjat se AI-genererade metabeskrivningar eller sammanfattningar istället för metabeskrivningar på vissa sökningar och träffar.

Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Erla Andersson


Halloj! Jag heter Erla och jobbar som Senior SEO Copywriter och Content Team Coach på Noor Digital. Det bästa med SEO är att jag får jobba med kreativ problemlösning; jag får använda mig av det skrivna ordet för att hjälpa våra kunder (och deras kunder!).

Uppdaterad 23 okt, 2025 . 3 min läsning

Metabeskrivningarna ser i dagsläget ut att ersättas av två olika varianter:

  1. En AI-genererad metabeskrivning som ersätter den befintliga

  2. En AI-genererad summering av innehållet på sidan

Hur ser det ut?

Brodie Clark delade en skärmbild på X som visar hur Google har börjat experimentera med sökningar som inkluderar ”reddit” i söktermen.

På den här skärmbilden kan vi se att det AI-genererade innehållet markeras med en Gemini-ikon. I det här exemplet visas två ikoner framför sammanfattande beskrivningar som lyfter fler än ett av svaren i trådarna.

Om vi jämför sökresultaten som Brodie Clark delade, med dem som vi själva ser här i Sverige, blir skillnaden mycket tydlig i det här fallet. Här ser vi antingen de metabeskrivningar som webbplatsen själv har lagt in, eller ett urklipp ur innehållet som ger ett tydligt svar på sökintentionen, medan de AI-genererade svaren ger en mer nyanserad snippet baserad på innehållet på hela sidan.

Några dagar senare delade Paul Shapiro ett inlägg på LinkedIn som konstaterar att experimentet de facto sträcker sig bortom Reddit.

Här kan vi se både den metabeskrivning som man själv har angett (eller det avsnitt ur innehållet som Google tycker passar bättre) samt en AI-genererad metabeskrivning.

Varför gör Google detta?

I juli 2025 gick Google ut med att fler AI-organiserade resultat kommer att bli en del av de vanliga sökresultaten, så det här kommer egentligen inte som en överraskning. Det som är nytt är att den här funktionen nu har börjat rullas ut för vissa användare, och att vi som jobbar med SEO nu kan få en mer konkret bild av vad förändringen innebär, både för sökresultaten och för det arbete vi gör.

Varför är de AI-genererade metabeskrivningarna intressanta?

Vad konsekvenserna blir av att Google nu experimenterar med AI-genererade metabeskrivningar och summeringar i sökresultaten kan vi än så länge bara spekulera i. Det intressanta ligger i att de inkluderar AI mer och mer i sökresultaten. Framåt är det troligt att det kommer förändra både den tekniska och den strategiska delen av SEO.

Både Barry Schwartz och Chris Long har diskuterat vad förändringen faktiskt kommer att innebära. Här är mina tre spaningar.

1. Minskad organisk trafik och klickfrekvens

Om AI-summeringarna täcker in så pass mycket av det intressanta innehållet på sidan kan vi vänta oss ett förändrat användarbeteende i att allt fler sökningar blir så kallade ”zero-click searches”, det vill säga sökningar där svaret ges direkt i SERP:en utan att användaren behöver klicka sig vidare för att få hela svaret.

2. Nya krav på innehåll och struktur

AI-summeringarna bygger på att förstå och komprimera information, vilket höjer ribban för kvaliteten på och strukturen av innehållet. Jag tror att det kommer att bli allt viktigare att optimera för AI-sök genom att leverera tydliga, faktabaserade och välstrukturerade svar, t.ex. genom listor, tabeller samt raka och tydliga svar på frågor för att säkra sin synlighet i den nya SERP:en.

Google AI Overviews har mer eller mindre cementerat sin närvaro i SERP:en sedan det kom till Sverige i maj i år; AI Mode lanserades i Sverige för bara två veckor sedan och kommer sannolikt att attrahera fler och fler av Google-användarna. Kanske är AI-genererade metabeskrivningar en medveten förändring för att vänja användarna vid att AI-innehåll tar upp en större och större del av sökresultaten? I och med det kan vi också konstatera att framtida synlighet i de organiska sökresultaten kommer kräva att man arbetar med både SEO och GEO.

3. Minskad kontroll

Google har i flera år skrivit om metabeskrivningar genom att presentera helt andra delar av innehållet i snippets än den angivna beskrivningen. Med AI-genererade metabeskrivningar tar Google över kontrollen över hur innehållet presenteras i sökresultaten och det blir därmed viktigare för oss som jobbar med SEO och att säkra kvaliteten på innehållet.

Är det bra eller dåligt?

AI-genererade metabeskrivningar skapar en helhetsbild av sidans innehåll baserat på respektive sökfras. För oss innebär det visserligen att vi tappar kontrollen över hur innehåll presenteras i SERP:en, men det viktiga att komma ihåg är att Google inte genomför den här typen av ändringar för att begränsa oss, utan snarare för att hjälpa användaren. Google ser alltid till sina användare och implementerar förändringar som ska ge snabbare, bättre och tydligare svar, oavsett sökfras.

Att vi nu ser Gemini ta mer utrymme i SERP:en genom att generera metabeskrivningar kan mycket väl vara en första indikation på att det här är början på slutet för metabeskrivningar as we know them. Bra, tydligt och trovärdigt innehåll kommer fortsatt att vara en av de viktigaste rankingfaktorerna (kanske till och med den viktigaste); kan du leverera det ser jag ingen anledning till att göra några förhastade ändringar i arbetet med vare sig SEO eller GEO.

Vad tycker du? Blir SERP:en bättre med generativa AI-beskrivningar?

Artikelns innehåll

  • Hur ser det ut?
  • Varför gör Google detta?
  • Varför är de AI-genererade metabeskrivningarna intressanta?
  • 1. Minskad organisk trafik och klickfrekvens
  • 2. Nya krav på innehåll och struktur
  • 3. Minskad kontroll
  • Är det bra eller dåligt?

Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Liknande artiklar

Mer artiklar av Erla Andersson