YMYL (Your Money or Your Life)

Google ställer olika krav på olika typer av innehåll. Kraven för en humorsajt är minimala jämfört med kraven för en medicinsk tidskrift eller en bank. Skillnaden ligger i vad som brukar förkortas YMYL.

Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Erla Andersson


Halloj! Jag heter Erla och jobbar som Senior SEO Copywriter och Content Team Coach på Noor Digital. Det bästa med SEO är att jag får jobba med kreativ problemlösning; jag får använda mig av det skrivna ordet för att hjälpa våra kunder (och deras kunder!).

Larissa Peifer

Sr. SEO Specialist på Noor

Larissa Peifer


Jag heter Larissa och är Sr. SEO specialist på Noor Digital. Jag älskar att dyka ner i siffror och kombinera dem med strategi och kreativitet för att skapa långvariga resultat för våra kunder. SEO förändras ständigt och kräver inte bara erfarenhet utan också nyfikenh

Uppdaterad 19 dec, 2025 . 7 min läsning

Om du arbetar med en webbplats vars innehåll kan påverka en besökares ekonomi, hälsa eller säkerhet, spelar du by default enligt andra regler än resten av internet. Vi som jobbar med SEO behandlar YMYL-sidor med särskild omtanke. Ett snedsteg inom YMYL-segmentet kan leda till att Google tappar förtroendet för din sida eller dig som avsändare från sökresultaten. Ett worst case scenario man vill undvika till varje pris med andra ord.

Vad är YMYL?

YMYL står för Your Money or Your Life. Begreppet är hämtat direkt från Googles Search Quality Evaluator Guidelines som är den manual som Googles kvalitetsgranskare använder för att utvärdera sökresultaten.

Google definierar YMYL-sidor som innehåll som, om det är felaktigt, bedrägligt eller av låg kvalitet, har potential att direkt skada läsaren. Om jag skriver en artikel om huruvida blåbär är godare än jordgubbar i en smoothie utgör det en obefintlig risk för läsaren. Om jag däremot börjar ge råd om hur man behandlar en allvarlig infektion med blåbär i en högst tvivelaktig huskur, då har vi klivit rakt in i YMYL-territorium.

Här skiljer Google på två typer av risker. Dels finns det ämnen som är skadliga i sig själva, såsom uppmaningar till våld eller lagbrott. Dels (och det är här de flesta sajter trillar dit) handlar det om ämnen där det är just brist på tillförlitlighet som utgör risken. Det spelar ingen roll om uppsåtet är gott; om information om exempelvis hjärtinfarkter, investeringar eller rösträtt innehåller sakfel, kan det få stora konsekvenser för individens hälsa, ekonomi eller säkerhet.

Vad är YMYL?

Googles riktlinjer ger oss en ganska tydlig karta över vilka ämnen som omfattas. Det är dock värt att notera att definitionen är bredare än vad många tror.

  • Nyheter och samhällsinformation
    Internationella händelser, politik, vetenskap och teknik.

  • Juridik och medborgarservice
    Rösträtt, socialtjänst, lagar och juridisk rådgivning.

  • Ekonomi
    Allt som rör investeringar, skatter, pensioner, lån och försäkringar.

  • Hälsa och säkerhet
    Medicinska råd, mental och emotionell hälsa, apoteksvaror, sjukhusinformation och krisberedskap.

  • Grupper av människor
    Information om etnicitet, religion, sexualitet och liknande.

Relaterade ämnen

Det finns gråzoner. En hobbyblogg om vandring räknas normalt inte till YMYL, men om den börjar ge råd om vilka svampar som är ätliga övergår den direkt till att bli det. Det finns egentligen en enkel tumregel och det är att:

Om felaktig information kan leda till fysisk eller ekonomisk skada, ska sidan behandlas som YMYL.

Exkluderade ämnen

Sidor som handlar om subjektiva åsikter, underhållning eller vardagliga ämnen där riskerna är obefintliga omfattas inte. Här kan du med gott samvete fokusera mer på engagemang och tonalitet utan att behöva bevisa din akademiska bakgrund eller expertis på ämnet för Google.

Om du ändå känner dig osäker på om ditt specifika ämne klassas som YMYL, rekommenderar jag att använda Googles egna kontrollfrågor som beslutsstöd:

  • Krävs en expert för att undvika skada?
    Skulle en försiktig person vända sig till officiella källor eller experter för att vara på den säkra sidan? Kan till och med små felaktigheter få negativa konsekvenser? Om svaret är ja, är det sannolikt YMYL.

  • Räcker det med att fråga en kompis?
    Är ämnet av en sådan karaktär att de flesta skulle nöja sig med att få råd av en vän eller bekant? Om svaret är ja, då är det sannolikt inte YMYL.

Därför är YMYL viktigt för SEO

Google har ett egenintresse av att skydda sina användare. Ponera att Google skulle premiera sidor som ger medicinska råd som gör folk sjuka, eller finansiella tips som ruinerar människor på sitt sparkapital. Det skulle göra att vi tappar förtroendet för Google. Därför är kraven på E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) extremt uppskruvade när man jobbar med SEO för YMYL-sidor.

Inom YMYL-SEO räcker det med andra ord inte att svara på sökintentionen. Du måste dessutom bevisa att du har rätten att svara på den. Algoritmen letar aktivt efter signaler som bekräftar att avsändaren är legitim; saknas dessa signaler kommer sidan att få mycket svårt att ranka, oavsett hur bra on-page-arbete du har gjort i övrigt.

8 viktiga punkter

Det finns inga genvägar här. När det kommer till att optimera YMYL-sidor för SEO behöver du kavla upp ärmarna och systematiskt bygga bevisföring för din auktoritet. Det räcker alltså inte att vara expert, du måste visa det på ett sätt som en maskin kan avläsa.

Som tur är finns det en tydlig struktur för vad Google premierar. Följande punkter är hygienfaktorer för alla sajter inom YMYL-segmentet.

1. Verifiera innehållet

Inom YMYL väger vetenskaplig konsensus (där det är applicerbart) tungt. Algoritmerna kör dina påståenden mot sin Knowledge Graph och betrodda ”seed sites” (t.ex. 1177, Skatteverket, universitet). Om din text innehåller fakta som strider mot den etablerade konsensusen, flaggas sidan som lågkvalitativ.

Påståenden får inte vara svävande eller uppfattas som tvetydiga, utan behöver vara grundade i verifierbara fakta. Vill du presentera nya rön eller alternativa teorier? Då krävs en exceptionellt hög nivå av citering och tydlig kontextualisering för att inte bli straffad av algoritmerna.

2. Ange dina källor

Om du levererar ett påstående utan uppbackning sänker det trovärdigheten för dig som avsändare (det vill säga, för hela domänen). Om du däremot kan länka ut till primärkällor, forskningsrapporter eller myndighetssidor får ditt påstående genast betydligt mer tyngd och gratis trovärdighet.

Jag brukar tycka att det blir allra tydligast när man jämför så kallade ”trust links” med referenser i en akademisk uppsats. En uppsats som saknar källhänvisningar blir inte godkänd, oavsett hur välskriven den är, eller om den faktiskt är baserad på vetenskaplig konsensus. Google resonerar på samma sätt; genom att citera auktoritära källor placerar du ditt innehåll i en kontext som algoritmen litar på.

Det har tidigare funnits en viss rädsla att ”läcka” länkkraft genom utgående länkar, men inom YMYL är det tvärtom. Genom att koppla din sajt till betrodda noder i Googles Knowledge Graph (t.ex. myndigheter, forskningsinstitut, lagtexter) signalerar du istället att du är en del av det etablerade systemet av sajter som går att förlita sig på.

Exempel på hur man kan hänvisa till sina källor. Källa: Svensksimidrott.se

3. Låt en expert uttala sig

Anonymt innehåll fungerar dåligt för Your Money or Your Life-ämnen. Innehållet måste knytas till en person, och om skribenten inte är expert, bör artikeln i varje fall faktagranskas av en. En tydlig byline med länk till en författarsida som styrker kompetensen blir mer och mer av en nödvändighet för att ranka på konkurrensutsatta sökord.

På själva författarsidan behöver du vara särskilt specifik. Det räcker inte med en vag beskrivning om att personen ”gillar ämnet”. För att bygga verklig auktoritet bör du tydligt lyfta fram yrkeserfarenhet, utbildning, meriter och eventuella publiceringar.

  • Yrkeserfarenhet
    Hur många år har personen verkat praktiskt inom fältet?

  • Utbildning
    Relevanta akademiska examina, legitimationer och certifieringar.

  • Meriter
    Har personen vunnit priser eller fått utmärkelser?

  • Publiceringar
    Har personen skrivit böcker eller blivit intervjuad i branschpress?

För att säkerställa att maskinen förstår detta, är mitt tips att använda dig av strukturerad data (Person schema) för att definiera författaren.

  • sameAs ska peka på författarens LinkedIn, profilsidor på universitet eller andra ställen som bekräftar identiteten.

  • knowsAbout används för att koppla personen till specifika ämnen

  • reviewedBy används när skribenten saknar formell expertis och ska peka på en verifierad expert som har faktagranskat innehållet

Exempel på hur man kan redovisa att texten är verifierad av en expert. Källa: 1177.se

4. Skaffa trovärdiga backlinks

Länkprofilen fungerar som en extern validering. Om andra auktoritära sajter inom din nisch länkar till dig, signalerar det till Google att du är en pålitlig aktör. En länk från en branschtidning eller en myndighet väger tyngre inom YMYL än inom någon annan vertikal. Backlinks från generella bloggar eller köpta nätverk saknar ofta denna semantiska relevans och ger ingen trovärdighet i YMYL-kontexten. Inom YMYL är länkens ursprung (”seed trust”) viktigare än PageRank/DR. Man kan se på det som skillnaden mellan att vara populär och att vara pålitlig.

Mätvärden som DR (Domain Rating) fungerar ungefär som en popularitetstävling i skolan. Ju fler som pratar om dig och ju ”kändare” de är, desto högre poäng får du. Det fungerar bra för att ranka underhållning eller virala nyheter. Men när det gäller hälsa och ekonomi (YMYL) litar inte Google på popularitet. En kändis kan ha miljontals följare (högt DR), men det betyder inte att hen kan ge bra medicinska råd.

Det är här som seed trust kommer in. Google utgår från en liten grupp sajter som de vet talar sanning – som myndigheter, universitet och stora institutioner. Förtroendet fungerar som ringar på vattnet:

  1. Google litar blint på Läkemedelsverket.

  2. Om Läkemedelsverket länkar till din sajt, litar Google nu på dig också.

Exempel på hur man kan få trovärdiga backlinks från andra trovärdiga sajter. Källa: Lakemedelsverket.se

5. Framhäv din expertis

Var tydlig med varför besökaren ska lita på er. Är ni certifierade? Har ni vunnit priser? Har ni varit verksamma i 50 år? Se till att framhäva det. Våga skryt lite! ”Om oss”-sidan och sidfoten ska tydligt kommunicera er auktoritet och visa varför ni är ledande i er nisch.

6. Var transparent med avsändaren

Om du inte kan hitta kontaktuppgifter eller ett organisationsnummer för en e-handel som du har tänkt handla på, då är du inte lika benägen att handla där. Det känns helt enkelt inte tryggt. Google resonerar på samma sätt.

Målet är att göra det omöjligt för Google att missta er för en anonym affiliate-sajt, så se till att inkludera organisationsnummer, fysisk adress, redaktionella policys och kontaktuppgifter. Ju mer information desto bättre.

Exempel på hur man kan framhäva sin expertis på sin ”Om oss”-sida. Källa: Forsakringskassan.se

7. Skriv som ett proffs

Att skriva språkligt korrekt är en kvalitetsmarkör. Slarvfel, dålig grammatik eller en oprofessionell ton tolkas ofta av algoritmen (och användaren) som tecken på en oseriös avsändare. Att vara en duktig skribent gör dig däremot inte till ett proffs på ämnet. Google använder idag NLP (Natural Language Processing) för att analysera om en text är skriven av en verklig expert eller en glad amatör, och avslöjandet ligger ofta i dina ordval.

En expert använder nämligen ett specifikt språk. Om du exempelvis skriver en medicinsk artikel förväntar sig algoritmen att du använder korrekta facktermer och begrepp som naturligt hör ämnet till. Om texten saknar dessa semantiska kopplingar – de ord och samband som en fackman garanterat hade nämnt – tolkas innehållet som ”tunt” och mindre trovärdigt. Dina ordval blir alltså beviset på hur djup kompetens du har.

8. Håll innehållet up-to-date

Information är färskvara. Detta gäller särskilt inom juridik, finans och hälsa där regelverk och rön är under ständig förändring. Gammalt innehåll är per definition irrelevant, men det kan också vara direkt skadligt.

Mitt tips är att regelbundet gå igenom allt YMYL-innehåll på er sajt och uppdatera utdaterat innehåll. Träder en ny lag i kraft vid årsskiftet? Planera då in en uppdatering av innehållet redan innan det så att ni ligger i framkant och kan trycka på ”Publicera” så fort den nya lagen träder i kraft. Se då till att du också visar på sidan att och när innehållet har uppdaterats.

För att Google ska snappa upp att du uppdaterar innehållet löpande kan du återigen använda dig av strukturerad data.

  1. dateModified ska peka på datumet för senast uppdatering

Observera att det i samband med ett uppdaterat datum faktiskt också måste ske en förändring på sidan. Google kan spåra hur mycket av brödtexten som har ändrats, så det går inte att fuska. En omskrivning som uppdaterar statistik, lagrum eller medicinska råd är en stark signal om att sajten underhålls aktivt och ansvarsfullt.

Exempel på hur man kan redovisa när en artikel senast uppdaterades. Källa: Lu.se

Vanliga frågor om YMYL

Avslutningsvis vill jag räta ut några av de vanligaste frågetecknen som dyker upp när vi diskuterar YMYL i relation till algoritmen.

Är YMYL en rankingfaktor?

Nej, YMYL är inte en rankingfaktor i sig, åtminstone inte på samma sätt som sidhastighet eller HTTPS. Det är snarare en kategorisering av en sökfråga.

När Google identifierar att en sökning rör ett YMYL-ämne, läggs en ”tyngre vikt” på rankingfaktorerna som rör E-E-A-T. Samma brister som algoritmen kanske är mer förlåtande kring på en personlig blogg, kommer att hindra en YMYL-sida från att ranka helt. Så även om YMYL inte är en direkt signal, är det linsen genom vilken dina andra signaler granskas.

Fungerar AI-text för YMYL?

Det korta svaret är att du behöver vara extremt försiktig. Google har ingen policy mot AI-genererat innehåll per se, så länge innehållet är hjälpsamt och korrekt. Men här uppstår två stora problem för YMYL-sidor:

  • Hallucinationer
    Generativa AI-verktyg har haft en tendens att hitta på fakta med lite väl högt självförtroende och övertygelse. Inom YMYL  är detta en enorm risk då faktafel kan utgöra en fara för läsaren.

  • Avsaknad av Experience
    Det första E:et i E-E-A-T står för Experience (egenupplevd erfarenhet). En AI har aldrig varit sjuk, investerat pengar eller genomgått en skilsmässa. Den kan enbart sammanfatta andras information.

Använd gärna AI för att strukturera innehåll eller brainstorma, men låt aldrig en AI skriva YMYL-innehåll utan att en mänsklig expert redigerar, faktagranskar och adderar det unika perspektiv som bara en människa kan ha.

Hur påverkar design och UX?

Mer än du tror. I Googles riktlinjer för kvalitetsgranskare nämns specifikt att YMYL-sidor med ”distraherande annonser” eller dålig funktionalitet ska bedömas hårt. Om en användare möts av aggressiva pop-ups, svårnavigerade menyer eller en design som ser ut att vara från 90-talet, signalerar det ”oseriös aktör”. För en e-handel eller en vårdgivare blir en modern, användarvänlig och trygg design en del av bevisbördan för din trovärdighet.

Artikelns innehåll

  • Vad är YMYL?
  • Vad är YMYL?
  • Därför är YMYL viktigt för SEO
  • 8 viktiga punkter
  • 1. Verifiera innehållet
  • 2. Ange dina källor
  • 3. Låt en expert uttala sig
  • 4. Skaffa trovärdiga backlinks
  • 5. Framhäv din expertis
  • 6. Var transparent med avsändaren
  • 7. Skriv som ett proffs
  • 8. Håll innehållet up-to-date
  • <strong>Vanliga frågor om YMYL</strong>
  • Är YMYL en rankingfaktor?
  • Fungerar AI-text för YMYL?
  • Hur påverkar design och UX?

Liknande artiklar

Mer artiklar av Erla Andersson