SERP, eller ”Search Engine Results Page”, är en term som ofta används i digital marknadsföring och SEO. Begreppet SERP avser den sida som du ser efter att ha gjort en sökning på en sökmotor som exempelvis Google. SERP är inte bara en enkel lista med länkar till olika sidor; SERP:en kan också innehålla flera olika funktioner och data för att ge användaren en mer omfattande och användarvänlig upplevelse. Här förklarar vi närmare vad det är, och hur du ska förhålla dig till det i din sökmotoroptimering.
Vad är SERP?
SERP är den sida som visas av en sökmotor i respons på en användares sökord eller sökfras. Den visar en blandning av organiska sökresultat, betalda annonser och andra specialfunktioner såsom kartor eller bilder. Varje SERP är unik, även för sökningar på samma ord, eftersom sökmotorerna anpassar upplevelsen baserat på en mängd olika faktorer, inklusive användarens geografiska plats, tidigare sökhistorik och personliga inställningar.
Huvudsyftet med SERP:en är att visa de mest relevanta och användbara resultaten till användaren. Genom att jobba med SEO på ett medvetet och metodiskt sätt finns det alltså flera sätt att synas i SERP:en utöver de traditionella länkarna som alltid syns i sökresultaten.
Att förstå dynamiken och strukturen på SERP:en är grundläggande för alla som arbetar med digital marknadsföring, eftersom det direkt påverkar synligheten på nätet. Din närvaro, oavsett om det är genom SEO eller SEM, spelar en viktig (och kanske rent av avgörande) roll i att driva trafik till din webbplats och, i förlängningen, generera leads och konverteringar.
Olika SERP features
Många tänker på sökmotorernas resultatsida som en simpel lista med länkar till olika hemsidor. En gång i tiden var det så det såg, men i dag finns det långt fler SERP features som visas i resultatet. De delas vanligtvis in i organiska resultat och betalda resultat, men det finns även en mängd andra funktioner som används för att presentera information. Syftet är att användaren redan på resultatsidan ska få sin sökintention uppfylld. Google fortsätter att utveckla nya SERP features hela tiden; här är några av de vanligaste funktionerna.
Organiska resultat
Detta är det traditionella resultatet som består av en lista med länkar och kort information om sidan (det som anges som sidans metatitel och metabeskrivning). Det organiska resultatet baseras till stor del på dess relevans till den sökning som användaren har gjort.
Exempel på organiskt sökresultat.
Sponsrat resultat (SEM)
Det sponsrade resultatet kan ligga både överst och underst i SERP:en och är markerat som annonser. För att annonsera i sökresultaten behöver du skapa ett konto i Google Ads och sätta upp en kampanj. I kampanjen anger du vilka sökord som du vill att dina annonser ska visas för, hur mycket du är villig att betala per klick och hur din annons ska se ut. Du betalar bara när någon klickar på din annons.
Exempel på sponsrat sökresultat.
Featured snippets
En featured snippet är ett kort och sammanfattande svar på en fråga som visas överst i SERP:en. En featured snippet kan innehålla information såsom en sammanfattning av ett ämne eller en lista över relaterade produkter och tjänster.
Exempel på en featured snippet.
Direkta svar
Ett direkt svar är kortfattad version av en featured snippet. Direkta svar är, som namnet antyder, ännu mer direkta. De är utformade för att ge användaren den information hen behöver så snabbt och enkelt som möjligt.
Exempel på direkta svar.
”People also ask” / ”Fler frågor du kan ställa”
”People also ask”/”Fler frågor att ställa” (beroende på vilken språkinställning du har) är en SERP feature som visar en lista med relaterade frågor som andra användare har ställt.
I arbetet med att förbättra din SEO vill vi tipsa om att du kan öka chanserna för att en fråga i ”People also ask” besvaras av just ditt svar tillsammans med en länk till din sida.
-
Analysera de frågor som visas för dina sökord
Detta kan ge dig insikt i vad dina potentiella kunder är intresserade av. -
Inkludera svaren på dessa frågor i innehållet på din sajt
Genom att besvara dessa frågor på hemsida ger du ditt innehåll mer relevans för dina potentiella kunder. -
Skapa innehåll anpassat efter frågorna
Om du anpassar innehållet efter de frågor som dina kunder ställer ökar det dina chanser till fler visningar och konverteringar.
Exempel på ”Fler frågor du kan ställa” i SERP:en.
Relaterade sökningar
Relaterade sökningar visar en lista med andra söktermer som användare ofta söker efter tillsammans med den sökfras som du har angett. Denna lista baseras på faktorer såsom sökhistorik, aktuella händelser och hur användare interagerar med sidorna som visas i sökresultatet. Det handlar om sådant som vilka sidor de besöker, hur länge de stannar på varje sida och vilka länkar de klickar på.
Exempel på hur relaterade sökningar visas i SERP:en.
Lokala 3-pack
Googles lokala 3-pack är en SERP feature som visas som en karta samt en lista över tre lokala företag. Denna typ av resultat visas i sökresultaten när du söker efter ett företag eller en tjänst på en specifik plats. Listan innehåller företagets namn, adress, telefonnummer och en kort sammanfattning om företaget. Vilka företag som visas i listan baseras på flera olika faktorer; relevansen för användarens sökning, hur välkänt det är och dess fysiska avstånd till användarens geografiska position.
För att öka chanserna att synas här behöver du börja med att skapa en Google My Business-profil. Därefter kan du uppmuntra dina kunder att lämna recensioner om ditt företag – recensioner är en viktig rankingfaktor. Genom att arbeta med lokal SEO och att vara aktiv på sociala medier kan du öka din synlighet och nå ut till fler potentiella kunder.
Exempel på lokala 3-pack.
Kunskapspanel
Kunskapspanelen visas ofta till höger om sökresultaten i SERP:en. Den innehåller sammanfattad information hämtad från olika källor såsom Wikipedia, Wikidata och andra publika källor. Den kan ge en snabb och översiktlig sammanfattning av ett ämne och är särskilt användbar för att lära sig mer om ett ämne, hitta ytterligare källor eller för att få en snabb överblick över ett händelseförlopp.
Observera att kunskapspanelen inte är tillgänglig för alla sökfraser, utan att det är Google själva som bestämmer när eller om den är lämplig.
Exempel på kunskapspanel.
Recensioner
Recensioner visas som en lista av betyg med omdömen av produkter, tjänster eller företag som är relaterade till din sökning. Recensionerna kan komma från flera olika källor såsom webbplatser som Trustpilot och Reko, men också från sociala och kundtjänst.
De recensioner som visas i Googles sökresultat är inte nödvändigtvis begränsade till recensioner som är skrivna av användare eller kunder, utan kan också inkludera omdömen skrivna av experter, till exempel journalister eller branschexperter.
Chanserna att synas i den här delen av SERP:en ökar med antalet recensioner, om de håller en hög kvalitet och (som alltid med Google) om de är relevanta för sökfrågan. Om du gör det enkelt för dina kunder att lämna recensioner kommer det också öka chanserna att synas här.
Exempel på recensioner i sökresultatet.
Recept
Om du har gjort en sökning på exempelvis en maträtt eller ett annat relaterat sökord kan SERP:en innehålla en lista med recept från olika sajter relaterade till sökningen. Här visas delvis recept från professionella kockar, men också recept från amatörkockar, hämtade från exempelvis bloggar, sociala medier eller receptplattformar.
För att ett recept ska synas vill Google gärna se att det är fullständigt med alla nödvändiga ingredienser och tydliga instruktioner, att det är skrivet med hög kvalitet – både textmässigt och i valet av bilder. En tydlig bildoptimering kan ge en extra skjuts för ett recept i SERP:en.
Exempel på recept i sökresultatet.
Saker att göra
Saker att göra (eller “Things to do”) visas som en lista över tips på aktiviteter som användaren kan göra i ett visst område. Funktionen är utformad för att hjälpa användare att hitta saker att göra på sin fritid. Listan kan innehålla aktiviteter av olika slag såsom sevärdheter, restauranger och barer, parker och naturområden, museer och konstgallerier, butiker eller aktuella evenemang.
Tipsen baseras på aktiviteter med hög popularitet och hög relevans.
Exempel på saker att göra i sökresultatet.
Google Flights
Google Flights är en tjänst som Google erbjuder och som tillåter dig att söka på och jämföra flygresor hos flygbolag över hela världen. Vid en googling på en sökfras som ”flyg till Rom” kan du få en snippet med listor på flyg som inkluderar information som avgångs- och ankomstdatum, flygbolag, pris, restid och eventuella mellanlandningar. Därifrån kan du klicka dig vidare till Google Flights.
Exempel på hur Google Flights kan se ut i SERP:en.
Google Shopping
Google Shopping visas långt upp i SERP:en och är en del av det sponsrade sökresultatet som ingår i SEM. Här visas produkter som ofta visas när du söker på en enskild produkt eller i kombination med ord som ”köp”. Resultaten visar information som innehåller bild, namn och pris på produkten, vilken återförsäljare som marknadsför den samt eventuella betyg.
Exempel på Google Shopping i sökresultatet.
Google Maps
Google Maps är Googles egna karttjänst för att hitta och navigera över hela världen. Kartan visas när du gör en sökning med frågor om till exempel väganvisningar eller kartor. Du får tillgång till kartor över platser inklusive gatuvyer, satellitbilder och terrängkartor, instruktioner för hur du ska ta dig till platser, men även eventuell information som adress, telefonnummer och öppettider.
Exempel på Google Maps i SERP:en.
Videor
Videoresultat visas i SERP:en när innehållet i videon har en relevans för den sökfras som du har använt. En video kan visas tillsammans med ett recept eller som ett kompletterande inslag till en nyhet.
För att öka chanserna att du ska synas med just din video kan du använda relevanta sökord i videons titel och beskrivning och se till att satsa på kvalitet – skapa en video som verkligen ger ett värde för den som tittar på den.
Exempel på videor.
Nyheter
Nyheter är en viktig del av Googles sökresultat. De hjälper användare att hålla sig uppdaterade om vad som händer i världen. Nyheter kan visas för generella sökfraser såsom ”aktuella händelser” eller ”nyheter”, men också för sökningar på mer specifika händelser.
I resultatet syns nyhetens rubrik, en sammanfattning, vem som har publicerat den samt vilket datum den är publicerad.
Exempel på nyheter.
Bildkaruseller
Bildkaruseller visas för sökfraser som är relevanta för de bilder som visas i karusellerna. Exempelvis kan bilder på djur visas för sökfraser såsom ”djurpark”, ”hund” eller ”lejon”. Det kan också vara bilder på produkter, restauranger eller olika händelser eller evenemang som visas, om Google anser det relevant för sökningen i fråga.
En bildkarusell kan innehålla upp till tolv bilder; varje bild har en titel och en beskrivning. För att öka chanserna att synas med bilder i SERP:en behöver du skapa bilder av hög kvalitet, använda relevanta sökfraser i bildernas titlar och beskrivningar, samt länka dem till relevant innehåll på din hemsida. Det hjälper Google att förstå hur de är relevanta för sökfrasen.
Exempel på bildkaruseller i sökresultatet.
Optimera din webbplats för SERP features
Som du säkert förstår kan SERP features vara en värdefull resurs för användare, för att du ska kunna optimera din webbplats mot dessa har vi kokat ner det hela till fyra viktiga nyckelpunkter.
-
Skapa innehåll som är relevant för användarnas sökningar
-
Använd relevanta sökord och sökfraser på sin hemsida
-
Skapa innehåll som är välstrukturerat
-
Använd rätt schema.org-taggar.
Använd en SERP simulator
En SERP simulator tillåter dig att visualisera hur dina metatitlar och -beskrivningar kommer att se ut i det verkliga sökresultatet. Genom att använda en SERP simulator, kan du anpassa din metadata så att den är så tilltalande och relevant som möjligt, och därigenom öka sannolikheten att användare klickar på just din länk. Genom att testa och justera kan du finjustera dina budskap och förbättra klickfrekvensen.
Två exempel på simulatorer är Mangools och SERPSimulator.com.