Skillnad på SEO och SEM
Den största skillnaden på SEO och SEM är att SEO ger synlighet i det organiska sökresultatet, medan SEM ger annonsplatser mot betalning. För att få maximal synlighet och trafik från Google och Bing kan man med fördel arbeta parallellt med både SEO och SEM.
SEO (Search Engine Optimization) handlar om att långsiktigt optimera din webbplats för att synas organiskt, alltså utan att betala för varje klick eller visning. Här jobbar du med innehåll, teknik och länkar för att hamna så högt upp i de organiska resultaten som möjligt.
SEM (Search Engine Marketing) kretsar kring betald annonsering via exempelvis Google Ads och Microsoft Ads. Här köper du dig synlighet för specifika sökord och får direkta resultat, men till en kostnad som mäts per klick eller visning.
Det finns pengar att spara!
En av de största fördelarna med att kombinera SEO och SEM är möjligheten till effektiv budgetoptimering. Dyra sökord kan med tiden täckas bättre med SEO, eftersom det bygger på långsiktig och hållbar synlighet som inte kostar någonting per klick. Samtidigt kan man behålla billiga och högkonverterande sökord i SEM för snabb och flexibel synlighet.
Dyra sökord kan med tiden täckas bättre med SEO, medan billiga, högkonverterande sökord kan behållas i SEM.
SEO och SEM i SERP:en
Googles SERP (sökresultatsida) innehåller flera komponenter och konkurrensen om synlighet har ökat markant, inte minst sedan Google lanserade AI-resultat direkt i sökresultatet. SERP:en består vanligtvis av följande delar:
-
Betalda annonser, markerade ned ”Annons” eller ”Sponsrad”
-
Featured snippets
-
Local pack (kartor)
-
Bilder och videor
-
Produktannonser
-
Organiska resultat
-
People also ask
-
Relaterade sökningar
Betalda annonser ligger i regel både överst och underst i SERP:en, men på senare tid har vi också kunnat se att Google har börjat testa att spränga in betalda annonser mitt bland de organiska.
Utvecklingen har gått i en sådan riktning att synlighet inte längre är en fråga om att satsa på det ena eller det andra, utan kräver snarare att man arbetar strategiskt med samtliga delar (vi återkommer till hur man kan göra det på bästa sätt). Googles rankingfaktorer är utformade för att ta fram det mest relevanta och användbara resultatet och presentera det först. Ibland är det betalda annonser och ibland är det organiska resultat.
Nya inslag som AI Overview gör att även högt rankade webbplatser kan förlora exponering och klick om de inte blir utvalda och citerade. Det innebär att företag idag måste tänka både SEO, SEM och GEO (SEO för AI).
SEO
Förenklat kan man säga att SEO är uppdelat i tre huvudområden: on-page, off-page och teknisk SEO.
On-page
On-page SEO handlar om allt som finns på själva hemsidan i form av innehåll, rubriker, titel- och metataggar, interna länkar och URL-struktur. Viktigast av allt är att besvara sökintentionen på ett tydligt och användarvänligt sätt.
Off-page
Off-page SEO handlar om det som sker utanför själva webbplatsen. Det handlar till stor del om att skapa ett nätverk av så kallade ”backlinks”, det vill säga länkar från andra hemsidor som går till din hemsida. I det här fallet är kvalitet bättre än kvantitet – ju bättre och mer relevanta länkarna är, desto bättre kraft och trovärdighet skapar de för din domän.
Om du kan få andra webbplatser, bloggar eller medier att prata om dig och ditt företag, t.ex. genom intervjuer, artiklar, pressmeddelanden, samarbeten eller expertkommentarer, bidrar det ytterligare till att stärka din auktoritet online.
Teknisk SEO
Teknisk SEO säkerställer att Google kan indexera och förstå din webbplats korrekt. Detta görs bland annat genom XML-sitemaps och robots.txt, rätt användning av strukturerad data (schema markup), användning av https för säker överföring samt hantering av 301-redirects, canonical URL:er och duplicerat innehåll.
SEM
SEM som ju står för Search Engine Marketing innefattar egentligen både SEO och det som kallas för SEA (Search Engine Advertising), det vill säga betald annonsering i sökresultaten. Ibland pratar man också om SEM som PPC.
PPC
PPC (Pay Per Click) innebär att du betalar för varje klick på din annons. Det gör att du snabbt kan köpa synlighet, men kostnaden måste jämföras med värdet av varje konvertering.
Sökordsanalys
Precis som i SEO är det viktigt att rikta in sig på rätt sökord. Eftersom du betalar för klicken är det viktigt att annonsera på relevanta sökord – på en del sökord är konkurrensen extra hög och det gör att vissa sökord blir dyrare att annonsera mot. Därför gäller det att:
-
Identifiera relevanta och konverterande sökord
-
Dela in dem i annonsgrupper för maximal relevans
-
Hålla koll på negativa sökord (för att undvika att du betalar för klick från fel målgrupp)
Budstrategi
Här handlar det om hur och var du vill lägga dina pengar. I Google Ads väljer du hur du vill buda på sökorden, och det finns några olika budstrategier att använda sig av.
Exempel på strategi är:
-
CPC (kostnad per klick)
-
CPA (kostnad per konvertering)
-
ROAS (return on ad spend)
En bra strategi innehåller en balans mellan bredd och precision, men för att hitta den behöver du vara beredd att testa dig fram och göra justeringar längs vägen.
Quality Score
Googles Quality Score är en av de faktorer som påverkar kostnaden och placeringen av dina annonser. Det bygger på:
-
Annonsens relevans i förhållande till sökordet
-
Användarupplevelsen och kvaliteten på landningssidan
-
Klickfrekvensen (CTR) på annonsen
Ett högt Quality Score sänker kostnaden per klick och ökar chansen att synas högst upp.
Annonscopy
Slutligen handlar SEM mycket om konsten att skriva effektiva annonser. En stark annonscopy ska:
-
Matcha sökordet tydligt
-
Vara välskriven och engagerande
-
Innehålla en övertygande Call-to-Action (CTA)
-
Vara anpassad till den avsedda målgruppen, dess intention och sökfras
För att ständigt testa utfallet och förbättra annonscopyn använder man sig av A/B-tester och performance-mätning.
Synergier mellan SEO och SEM
En framgångsrik digital synlighet bygger på att dra nytta av fördelarna med både SEO och SEM.
-
Budgetoptimering
Dyra sökord kan med tiden täckas bättre med SEO, medan billiga, högkonverterande sökord kan behållas i SEM. -
Datadelning
SEM-resultat (t.ex. vilka sökord som konverterar bäst) kan ge viktiga insikter för SEO-strategin (och vice versa). -
Maximal närvaro
Genom att synas både i annonser och organiskt ökar sannolikheten att användaren uppmärksammar ditt varumärke och klickar. -
Jobba både snabbt och långsiktigt
SEM ger snabba resultat och kan stödja tillväxt eller kampanjer, medan SEO bygger långsiktigt värde och sänker betalkostnader över tid. -
Kvalitet och trovärdighet
Seriöst och informativt SEO-innehåll stärker även SEM-annonserna genom bättre Quality Score och lägre klickpriser. -
Riskminskning
SEO tar tid att bygga, medan SEM kan ge synlighet under tiden.
Skapa en strategi framåt
Den största skillnaden är alltså att SEO låter din webbplats synas gratis i de organiska sökresultaten, medan SEM köper annonsplatser för snabb exponering. Men de största vinsterna uppnås när du drar nytta av båda strategiernas styrkor samtidigt; med en balanserad och flexibel strategi som tar tillvara på synergierna mellan SEO och SEM kan du öka både synlighet, trafik och konverteringar, och därmed skapa hållbar tillväxt för ditt företag online.
För att lyckas behöver du arbeta metodiskt och strategiskt. Börja med att slå fast dina mål: vill du snabbt öka trafiken, eller bygga långsiktig trovärdighet? Bäst effekt får du genom att målmedvetet kombinera SEO och SEM. Använd SEM för att snabbt synas, testa vilka sökord som fungerar och låt resultaten från det stärka din SEO på sikt. Satsa på användarvänligt och relevant innehåll som svarar på dina kunders frågor, och säkerställ att du har en stark teknisk grund för både SEO och SEM.
Glöm inte att kontinuerligt följa upp och optimera – både annonskampanjer och ditt organiska innehåll behöver ständigt justeras för att prestera bäst i SERP:en!
Artikelns innehåll
- Skillnad på SEO och SEM
- SEO och SEM i SERP:en
- SEO
- SEM
- Synergier mellan SEO och SEM
- Skapa en strategi framåt