Funktionen blir tillgänglig i över 40 nya länder och på mer än 35 språk, vilket innebär att den nu når användare i totalt över 200 länder och territorier.
AI-läget bygger på Googles Gemini-modeller och gör det möjligt att ställa frågor i ett mer naturligt språk. Google AI Mode använder avancerad språkförståelse och tekniker för att ge sammanhängande svar och hjälpa användare att utforska mer komplexa ämnen.
För svenska användare innebär lanseringen att Google Sök i allt större utsträckning börjar kombinera traditionella sökresultat med AI-genererat innehåll. Det kan påverka hur information presenteras i sökningen och därmed hur företag och webbplatser syns i resultaten.
Google uppger i ett pressmeddelande att användare som har tillgång till AI-läget tenderar att ställa längre och mer detaljerade frågor än vid traditionella sökningar.
Hur kommer jag åt AI Mode?
Du kommer åt Google AI Mode på tre olika sätt.
-
Direkt i webbläsaren (via google.com/ai)
-
I Google-appen via en knapp på startsidan
-
Direkt i sökresultaten (i en egen flik som heter ”AI Mode”).
Varför kan jag inte se AI-läget?
Vid större uppdateringar som denna brukar Google rulla ut funktionen för användare gradvis. Under slutet av dagen bör uppdateringen ha nått alla användare, så om du har försökt testa och du ännu inte ser det får du helt enkelt ha lite is i magen.
Hur funkar det?
Med Google AI Mode kan användarna ställa frågor i skrift, tal och bild, ställa följdfrågor och till och med handla online. Det här förändrar allt. När Google AI Overview kom till Sverige fick vi en försmak av vad som komma skall, men med så kallade agentiska funktioner kan Google användas för att utföra alltifrån restaurangbokningar till att ta dig direkt till en köp- eller bokningssida. Det är också möjligt att dela innehållet i sökningen med andra som också kan ta del av och komma in i diskussionen.
De agentiska funktionerna har ännu inte lanserats i Sverige, men finns i USA. Framåt kan vi också förvänta oss att Google AI Mode kommer att kunna köpa konsertbiljetter åt oss eller hjälpa oss att tolka något som vi ser på vår skärm. Oändliga möjligheter för användaren – helt ny mark för e-handeln, digitala tjänster och varenda marknadsavdelning i Sverige att förhålla sig till.
Vad innebär Google AI Mode för söket?
Utvecklingen vi ser nu kan vara det största som har hänt internet sedan… ja, lanseringen av internet. Google AI Mode förändrar hur vi använder Google helt och hållet, och det kommer att innebära stora förändringar för hur man arbetar med både SEO och SEM. Förändringen kommer dels att ske i hur vi söker, men också hela syftet med varför vi söker. Istället för att söka efter information som presenteras i en lista och som vi själva måste tolka, kommer söket istället att mer liknas vid en chatt med ett resultat som är både personligt och handlingsinriktat. Samma sökning eller prompt kommer alltså att visa olika innehåll för olika användare.
Google kommer att användas mer för att utföra uppgifter åt oss, och för oss som jobbar med marknadsföring på Google behöver vi i allt större utsträckning att ställa om till det som kallas för GEO (SEO för AI). Innehållet behöver anpassas mer efter hur Google AI Mode och andra generativa AI-verktyg förstår innehåll och syfte, snarare än att optimera enskilda sidor för att driva trafik. Det kommer att bli allt viktigare att hålla sig relevant när det är Google själva som gör tolkningar, rekommendationer och som agerar åt användaren.
Vad är skillnaden mellan AI Mode och AI Overviews?
AI Overviews ger korta, snabba sammanfattningar av information direkt i SERP:en, medan AI Mode är interaktivt läge med mer avancerade funktioner som låter användaren föra en dialog direkt i söket med möjlighet att be om förtydliganden eller mer utförliga svar,eller be om hjälp att utföra en del uppgifter.
När rullas det ut helt och hållet?
Google AI Mode lanserades först i USA och Indien. Den 28 juli 2025 lanserades det för användare i Storbritannien och den 21 augusti 2025 kom en stor lansering som omfattade cirka 180 länder. Den tidigare bedömningen har varit att vi i Sverige kommer att få ta del av kakan under början av 2026 (eller, om vi hade tur, i slutet av 2025), men vi har nu alltså fått en tidig julklapp som heter duga. I samma lansering har Google AI Mode tillgängliggjorts på fler europeiska språk såsom danska, finska och norska.
Vi kan förvänta oss att de agentiska funktionerna kommer att lanseras även i Sverige senast under 2026.