Vi ser fler exempel där Google Ads syns direkt i sökresultaten i Googles AI Mode och markerar en tydlig förändring i hur Google integrerar annonser med AI-genererade svar på ett nytt sätt.
Vad vi ser just nu
Under Google Marketing Live 2025 i våras bekräftade Google att de testar annonser i AI Mode på desktop. Då var det mest något vi hörde talas om i förbifarten, men nu har vi börjat se det allt oftare i verkliga sökresultat.
Skärmdumpen, som är hämtad från Search Engine Land, visar ett exempel på hur Google Ads integreras direkt i AI-genererade svar i AI Mode.

Hur påverkar detta annonsörer?
Att annonser nu visas direkt i AI Mode är en tydlig förändring i hur Google blandar sponsrat innehåll med AI-genererade svar, jämfört med klassiska sponsrade länkar ovanför eller under de organiska resultaten. Det kan påverka allt från synlighet och klickfrekvens till hur hela sökupplevelsen ser ut.
Vi håller med Search Engine Land om att det här är det tydligaste tecknet hittills på att AI-läget håller på att bli en riktig annonskanal, inte bara ett experiment.
När kommer vi se det i Sverige?
Att annonserna nu syns oftare i AI Mode tyder på att Google vill göra det här till en naturlig del av sökupplevelsen. Vi har inte ännu fått se detta i Sverige och Google har inte gått ut med någon tidsplan för när annonsformaten i AI Mode kan komma hit, men om vi tittar på hur lång tid det tog för AI Mode att gå från lansering i USA våren 2025 till att rullas ut här hösten 2025, är det inte osannolikt att vi kan börja se annonser i AI-läget i Sverige under början av 2026.
Slutsats
Det som började som ett litet test syns nu allt oftare i vanliga sökresultat. Annonsörer bör nog räkna med att AI Mode blir en etablerad annonsyta i Google Sök.
Artikelns innehåll
- Vad vi ser just nu
- Hur påverkar detta annonsörer?
- När kommer vi se det i Sverige?
- Slutsats



