Optimera för AI-sök

AI-sök har förändrat hur vi behöver förhålla oss till skapande av innehåll på webben. Här är våra bästa tips på hur du skapar bra content, optimerat för AI-sök.

Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Erla Andersson


Halloj! Jag heter Erla och jobbar som Senior SEO Copywriter och Content Team Coach på Noor Digital. Det bästa med SEO är att jag får jobba med kreativ problemlösning; jag får använda mig av det skrivna ordet för att hjälpa våra kunder (och deras kunder!).

Astrid Lilja

Sr. SEO Copywriter på Noor

Astrid Lilja


Jag heter Astrid Lija och arbetar som Senior SEO Copywriter. Med en passion för att skapa engagerande och optimerat innehåll, hjälper jag företag att nå sina mål genom skräddarsydda texter som både fångar läsaren och klättrar i sökresultaten. Min styrka ligger i att

Uppdaterad 17 okt, 2025 . 5 min läsning

När Internetstiftelsen publicerade sin rapport Svenskarna och internet 2025 i september fick vi svart på vitt att 4 av 10 svenskar använder sig av AI-verktyg, och att hälften av dem vänder sig till AI istället för till Google.

Sedan rapporten släpptes har Google AI Mode lanserats i Sverige, vilket innebär att AI-söket har flyttat in i sökmotorn. Vi är inte ensamma om att dra slutsatsen att AI-sök är här för att stanna, och det är nu upp till oss som jobbar med SEO att också optimera för AI-sök (eller det som kallas för GEO eller ”AI SEO”). Av den anledningen delar vi med oss av våra bästa tips på hur du jobbar med SEO för AI-sök.

Underskatta inte vanlig SEO för AI-sök

När vi jobbar med SEO är det lätt att mäta effekten av vårt arbete genom att titta på skillnader i ranking, visningar och klick på resultatet som visas i en lista av länkar, omgiven av sponsrade resultat och andra SERP features. I AI-söket syns man på ett helt annat sätt; innehållet på din sida bryts ner i korta stycken om ungefär 1-2 meningar och används sedan som underlag i ett svar som också innehåller svar baserade på korta stycken från flera andra källor. Vare sig du använder ChatGPT, Perplexity eller tittar på svaren i Google AI Overviews, ser du tydligt vilken information som kan styrkas av vilken källa. Det är alltså den här typen av exponering som man kan få i AI-sök.

Optimering för AI-sök och SEO vilar ändå till stor del på samma grund. Din hemsida behöver:

  • Vara indexerbar

  • Innehålla metadata

  • Synka signaler genom interna länkar

  • backlinks från andra sajter

AI-sök ser dessutom inte bara till ranking, utan värderar även hur användbart och strukturerat innehållet på sidan är. Om du har optimerat för SEO är det troligt att du redan har gjort ett bra jobb – går det dessutom att lyfta in ditt innehåll direkt i ett AI-genererat svar, då har du också lyckats.

Hur optimerar jag för AI-sök?

Vi kan koka ner det till att AI-sök-optimering handlar om att strukturera upp innehållet, se till att innehållet har ett värde och att formulera sig på ett så enkelt och tydligt sätt att det inte går att misstolka.

1. Struktur är A och O

För att optimera för AI-sök behöver innehållet vara strukturerat på ett sätt som AI-sökmotorerna kan läsa och förstå, precis som de vanliga sökmotorerna behöver.

Titel, metabeskrivning och rubriker

Metatiteln, metabeskrivningen och H1-rubriken kan tillsammans hjälpa AI-sökmotorerna att hitta och skapa en enhetlig förståelse för innehållet på sidan. Med hjälp av övriga rubriker struktureras innehållet upp på ett sätt som är lättare för de generativa sökmotorerna att orientera sig i.

  • Metatitel
    Bör fånga kärnan i innehållet på sidan och använda ett naturligt språk som ligger i linje med sökintentionen.

  • Metabeskrivning
    Hjälper AI-sökmotorerna att förstå kontext. För AI-sök-optimering är det viktigare att förklara innehållets värde än att klämma in så många sökord som möjligt.

  • <h1>-rubrik
    Bör förmedla samma budskap som metatiteln och skapar tydliga förväntningar på sidans innehåll.

  • Övriga rubriker (<h2>, <h3> etc.)
    Funkar som indelande kapitel som förtydligar var information börjar och slutar.

Listor, tabeller och jämförelser

AI-sökmotorerna föredrar innehåll som går att dela upp i tydliga segment:

  • Punktlistor för att lista tips, funktioner eller steg

  • Tabeller för att göra jämförelser och presentera specifikationer

Se till att formatera dina listor som faktiska listor. Att ersätta listformateringen genom att göra ett enkelt bindestreck framför varje punkt, uppfattas som vanlig löpande text, och blir svårare för AI-söket att tolka.

Exempel (tabell)
InnehållSyfteExempel
MetatitelSammanfatta sidans huvudfokus.Reseguide till Paris – Tips på mat, konst och kultur
MetabeskrivningGe kontext och förklara värdet av innehållet på sidan.Upptäck Paris bortom turistfällorna: lokala bistroer, hemliga konstgallerier och charmiga kvarter som få känner till.
<h1>-rubrikDirekt tydliggöra vad sidan handlar om.Guide till Paris dolda smultronställen
Övriga rubriker (<h2>, <h3> etc.)Dela upp innehållet i tydliga avsnitt och markera nya teman eller frågor.<h2>Paris bästa lokala matställen</h2>
<h3>Hemliga barer och kaféer</h3>

Ge direkta frågor och svar

När vi promptar sökningar till en AI-sökmotor formulerar vi dem vanligtvis på två olika sätt: som en fråga eller som en uppmaning. Genom att inkludera direkta frågor i ditt innehåll (förslagsvis i form av rubriker) speglar du alltså användarnas sökbeteende. Mitt bästa tips är att svara på frågan direkt; ta inga omvägar, resonera dig inte fram till svart, utan säg det rakt ut. Därefter kan du resonera. Det ökar framför allt chansen för att AI-sökmotorerna ska para ihop användarens fråga med innehållet som besvarar samma fråga på din hemsida och citera dig i AI-söket.

Två snabba tips
  • Undvik långa walls of text
    De tenderar att röra ihop det för AI-sökmotorerna och gör det svårare för dem att dela upp innehållet i olika segment.

  • Fronta det som är viktigt
    Generativa AI-verktyg renderar inte alltid dolt innehåll. Därför bör du aldrig gömma viktiga svar på frågor i en accordion eller utfällbar meny.

Strukturerad data skapar förståelse

Genom att implementera strukturerad data kan du omvandla vanlig text till ett format som AI-sökmotorerna har lättare att tolka och förstå fullt ut. Innehållet på din sida kan struktureras i ett ”schema markup” (schema.org) för att gruppera information om bland annat produkter, evenemang, utbildningar, öppettider, priser, adresser, FAQ-del etc.

2. Skriv innehåll som skapar värde

Precis som Google, lyfter AI-sök ut delar ur ditt innehåll som skapar ett värde. Innehållet behöver vara trovärdigt och helst av allt styrkt av källor och tydliga exempel som kan motivera det.

E-E-A-T

Googles E-E-A-T (expertis, erfarenhet, auktoritet, trovärdighet) är riktlinjer som har varit något av en grundbult inom SEO under lång tid, och samma princip gäller även när du ska optimera för AI-sök. Ju mer aggressiva påståenden du gör, desto viktigare är det dessutom.

Här är våra bästa tips på hur du förhåller dig till E-E-A-T samtidigt som du optimerar för både SEO och AI-sök.

3. Semantisk AI-sök-optimering

Om de traditionella sökmotorerna tidigare har letat efter sökord, så fungerar AI-sök snarare som så att de letar efter tydlig mening i en begriplig kontext, formulerat på ett lättförståeligt sätt. När du använder ett klart språk och skiljetecken på rätt sätt, utan utsvävningar, blir det så mycket enklare för AI-sökmotorerna att bedöma ditt innehåll som relevant och lyfta in det i sina svar.

Använd ett korrekt och tydligt språk

  • Gå rakt på sak
    Formulera dig på ett sätt som direkt besvarar den fråga som användaren ställer.

  • Skriv tydligt
    Presentera faktiska fakta och håll dig borta från generiska och för generella formuleringar som duckar frågan. Kan du inte svara mer specifikt? Hitta en källa.

  • Skapa en kontext
    För en produkttext kan du inkludera information om till exempel målgrupp, användning och mätbara specifikationer (t.ex. mått, ljudnivå eller batteritid).

  • Använd relaterade termer
    Synonymer och relaterade termer hjälper AI-sökmotorerna att förstå och koppla ihop samband i innehållet.

Exempel

Här är ett exempel på hur du kan adressera frågan direkt i en mening som står på egna ben och som kan plockas ut i sin helhet för att användas som svar i AI-sök.

Optimera för AI-sök genom att skriva kort, tydligt och strukturerat med verifierbara fakta och konkret kontext som kan presenteras direkt i AI-söket.

Förtydliga och markera med skiljetecken

  • Håll det simpelt
    Använd dig av punkter, kommatering och semikolon för att ange hur meningens innehåll hänger ihop.

  • Ta det lugnt med tankstrecken
    Använd dem där de faktiskt förtydligar något i en mening; många gånger blir det tydligare att sätta punkt eller använda sig av semikolon för att knyta ihop två närliggande huvudsatser.

  • Skippa ✓, → och ★
    Dekorativa symboler skapar distraktion från det faktiska innehållet. Använd dem därför sparsamt (eller inte alls).

  • Skriv en sak i taget
    Allt måste inte bli sagt i en och samma mening. Det blir lättare för både AI-söket och läsaren att förstå ditt innehåll om du delar upp informationen i flera meningar.

Testa dig fram!

AI-sök är fortfarande relativt nytt sett till hur länge vi har kunnat jobba med SEO. I den här artikeln har vi lyft fram rankingfaktorer som vi och våra kolleger har sett faktiskt fungerar just nu, men vi vet av erfarenhet att vi kommer se förändring även här. Våga därför testa dig fram och lära av både misslyckanden och det som faktiskt ger effekt.

Artikelns innehåll

  • Underskatta inte vanlig SEO för AI-sök
  • Hur optimerar jag för AI-sök?
  • 1. Struktur är A och O
  • Titel, metabeskrivning och rubriker
  • Listor, tabeller och jämförelser
  • Ge direkta frågor och svar
  • Strukturerad data skapar förståelse
  • 2. Skriv innehåll som skapar värde
  • 3. Semantisk AI-sök-optimering
  • Använd ett korrekt och tydligt språk
  • Förtydliga och markera med skiljetecken
  • Testa dig fram!

Erla Andersson

Sr. SEO Copywriter på Noor

Astrid Lilja

Sr. SEO Copywriter på Noor

Liknande artiklar

Mer artiklar av Erla Andersson