Ankartext – Vad det är och hur man ska tänka

En ankartext är den klickbara texten i en hyperlänk, ofta markerad med en annan färg eller understrykning. För optimal SEO bör ankartexten vara beskrivande och relevant för innehållet. Ankartexten är viktigt för både interna länkar och externa länkar.

William Sandström

SEO Specialist på Noor

William Sandström


Jag heter William och arbetar som SEO Specialist på Noor Digital. För mig handlar SEO om att se det andra missar – att hitta möjligheter där konkurrenterna inte letar och att bygga smarta strategier som gör verklig skillnad.

Uppdaterad 12 feb, 2025 . 2 min läsning

Ankartexter för SEO

Beroende på vilken ankartext som används kommer länken signalera olika saker till sökmotorerna och besökarna. En ankartext som är tydlig och berättar precis vad man kan vänta sig genom att klicka på länken är oftast att föredra – men har man flera länkar med samma ankartext kan det ses som onaturligt och flaggas som spam av Google och andra sökmotorer.

Interna länkar

När det kommer till interna länkar är det bäst att vara tydlig. Använd gärna ankartexter som är precis vad ni vill att sidan ni länkar till ska ranka på. Det finns ingen risk för överoptimering när man väljer ankartexter för interna länkar. Det visar bara tydligt för Google och andra sökmotorer hur hemsidan är uppbyggd.

Som exempel så kommer här en länk till vår sida om interna länkar. Ankartexten ”interna länkar” är specifik, tydlig och visar för sökmotorerna att vi hänvisar våra läsare att klicka vidare till https://seo.se/interna-lankar/ för att läsa om interna länkar.

Externa länkar

Vid off page-arbete är det viktigt att vara specifik, precis som med interna länkar, men med överoptimering i åtanke. Högst värde för SEO får man genom att använda en ankartext som är så relevant och precis som möjligt men om flera länkar har exakt samma ankartext kan det verka onaturligt. Det är högst osannolikt att en hemsida, på ett naturligt sätt, skulle få flera länkar med exakt, eller nästan exakt, samma ankartext. Därför bör det heller inte göras när man jobbar aktivt med SEO.

Ett bättre sätt, som är mer naturligt, är att använda sig av olika synonymer, benämningar och formuleringar för att ankartexterna ska variera.

Variera ankartexterna

Att variera ankartexterna är viktigt när man bygger länkar och jobbar med off page SEO. Samtidigt som man vill ha en väldigt relevant ankartext från hemsidan som ska länka till den sida man vill stärka är det viktigt att inte göra det på ett onaturligt sätt. Om du länkar flera gånger med en specifik ankartext bör du med jämna mellanrum bryta upp mönstret genom att använda någon mindre specifik ankartext – som synonymer eller andra formuleringar.

För att göra det lättare att förstå kan man gruppera olika typer av ankartexter.

Varumärke och domän

Ankartexter som innehåller, eller endast är, domännamnet eller ett varumärke är naturligt och vanligt förekommande – även om det inte är någon som jobbar medvetet med SEO. Den typen av ankartexter används oftast för att länka direkt till startsidan men inte uteslutande.

Exakta ankartexter (Exact Match)

En ankartext som till 100% matchar det man vill SEO-optimera för är det som generellt sett har störst positivt SEO-effekt. Externa hemsidor som länkar till specifikt den här sidan på seo.se med ankartexten ”Ankartext” är alltså av högst SEO-värde för oss.

Delvis matchande ankartexter (Phrase Match)

För att variera och göra det mer naturligt kan man variera exakta ankartexter med ankartexter som är relevanta och liknande, men mer varierade. Det kan vara genom synonymer, andra formuleringar, böjningar eller längre fraser.

Ankartext som inte matchar

Ankartexter som inte har någon direkt koppling till sökordet, domänen eller den fras man vill ranka på kan också användas för variation – men SEO-värdet är betydligt lägre. Det kan vara länkar med ankartexter som ”läs mer här” ”den här sidan” eller ”klicka här”. Det är sällan jag använder den här typen av ankartexter. Helt enkelt eftersom en sådan ankartext inte ger samma SEO-kraft och man kan i de flesta fall variera tillräckligt mycket utan att använda ankartexter som inte matchar alls.

Länkar utan ankartext

Det finns också länkar som inte har några ankartexter. Det kan vara en bild, en logotyp eller knappar (knappar har dock oftast en text). Även dessa länkar har något lägre SEO-värde än en ankartext men det kan vara bra för variation. En bildlänk som går direkt till en startsida är i praktiken väldigt liknande en domän-/varumärkeslänk.

Gillar du artikeln? Låt konfettin flyga!

William Sandström

SEO Specialist på Noor

Liknande artiklar