
Från buzzword till affärskritiskt verktyg
Sedan AI-explosionen 2023 har utvecklingen verkligen gått i raketfart och användandet av olika AI-hjälpmedel har blivit mer regel än undantag i branschen. Även om begreppet artificiell intelligens myntades redan på 50 talet, är det först nu vi ser den fulla kraften av generativ AI i sökresultaten.
SEO vs. AI – blivande partners in crime
Rubriker som ”Är SEO dött?” och debattartiklar om hur AI dödar den organiska trafiken avlöste varandra under 2025. En del ser SEO och AI som två inkompatibla fiender. Men genom att istället se AI som ett verktyg finns det stor potential att förbättra och komplettera traditionella SEO-strategier. Medan SEO fokuserar på att optimera en webbplats innehåll, använder AI-teknik maskininlärning och språkbehandling för att förstå och förutspå användarbeteenden och automatisera skapandet av nytt innehåll.
-
Automatisera tidskrävande processer och dataanalys: Hitta mönster i stora datamängder på sekunder
-
Skapa engagerande och relevant innehåll: Producera utkast till artiklar och produkttexter snabbare
-
Bota idétorka och skrivkramp: Få förslag på vinkar och rubriker direkt
-
Generera unika bilder: Skapa visuellt material med hjälp av AI (mer om AI-bilder längre ner)
Googles AI Overview förändrar SERP:en
Google AI Overview (tidigare SGE) lanserades i Sverige den 20 maj 2025. Detta är Googles sätt att integrera generativ AI direkt i sökresultatet (SERP:en).
För användaren innebär detta att Google ger ett sammanfattande, AI-genererat svar högst upp på sidan, ofta baserat på information från flera källor. Syftet är att ge ett snabbt och direkt svar på komplexa sökningar utan att användaren behöver klicka sig vidare. Vill du ha mer information eller ställa följdfrågor kan du fördjupa dig i Googles AI Mode och chatta med AI:n direkt i webbläsaren.
För oss som jobbar med SEO innebär det här att de organiska resultaten trycks längre ned i SERP:en.
Detta ställer högre krav på ditt innehåll. För att synas i en AI Overview krävs att din text är oerhört relevant, faktabaserad och strukturerad på ett sätt som Googles språkmodeller lätt kan tolka. Det handlar inte längre ”bara” om att ranka etta, det handlar om att bli den källa AI:n väljer att citera.
8 generativa AI-verktyg för SEO
Den snabba utvecklingen har resulterat i en explosion av generativa AI-verktyg som SEO-specialister och digitala marknadsförare kan dra stor nytta av. Här är några populära verktyg som endast representerar toppen av isberget.
ChatGPT (OpenAI)
ChatGPT är nog den AI-modell som har fått störst allmän kännedom. ChatGPT kan förstå och generera mänskligt språk, och fungerar som en chattbot som kan föra samtal, svara på frågor och skapa textbaserat innehåll som liknar det en människa skulle kunna producera. Modellen är tränad på en stor mängd textdata, vilket gör det möjligt att diskutera många olika typer av ämnen och utföra olika uppgifter såsom att skriva artiklar, blogginlägg och till och med kod.
Det finns i dagsläget två versioner: gratisversionen (GPT-4o mini) och 5.1 som går att få tillgång till genom ett Plus- eller Team-medlemskap.
Till ChatGPTGemini (Google)
Gemini (tidigare känt som Bard) är Googles svar på ChatGPT. Eftersom Gemini är direkt integrerat i Googles produktfamilj är det ett smidigt verktyg för dig som redan jobbar i Google Workspace. I Gemini kan du till exempel generera text, översätta språk, skriva olika typer av kreativt innehåll, svara på frågor på ett informativt sätt och generera bilder.
En stor fördel för SEO-arbete är Geminis förmåga att hantera realtidsinformation bättre än många andra modeller, samt att den kan analysera dokument direkt från din Google Drive. Detta gör den utmärkt för att exempelvis leta eter content gaps i dina egna Excel-filer eller analysera tekniska SEO-rapporter.
Gemini är helt gratis att använda och är tillgängligt för alla som har ett Google-konto.
Till GeminiPerplexity
Perplexity skiljer sig från mängden genom att vara en ”svarsmotor” snarare än en renodlad chattbot. Den kombinerar den analytiska kraften hos en stor språkmodell (LLM Large language Model) med realtidssökningar på webben.
För SEO-arbetet är det här ett tacksamt verktyg för research. Perplexity skiljer sig från många andra verktyg genom att alltid ange källor med tydliga fotnoter till sina påståenden. Detta gör det betydligt enklare att snabbt faktakolla information och hitta auktoritära källor att länka till i dina egna texter.
Det finns en gedigen gratisversion och en Pro-version för ännu djupare analyser.
Till PerplexityClaude
Claude är en AI-assistent utvecklad av avhoppare från OpenAI och anses av många copywriters vara en modell som skriver naturligt och ”mänskligt”. Claude är särskilt bra på att följa tonalitetsguider och undvika de klyschor som ibland kan avslöja en AI-text. Dessutom har den ett enormt stort ”kontext-fönster”, vilket gör att du kan ladda upp tunga PDF-filer, hela böcker eller omfattande sökordsanalyser och få dem sammanfattade på sekunder.
Claude har en gratisversion och en betalversion (Claude Pro).
Till ClaudeJasper
Jasper är specialiserat på innehållsskapande. Som användare kan du få hjälp med allt från att generera blogginlägg och skriva inlägg för sociala medier till att skriva kategoritexter och skapa innehåll till betalda Google-annonser. Jasper var först på marknaden med ett AI-verktyg som kunde generera denna typ av innehåll på svenska.
Det är gratis att testa Jasper, men efter provperioden kostar det pengar.
Till JasperSEO.ai
SEO.ai är ett innovativt verktyg som kan analysera din webbplats innehåll, struktur och backlinkprofil. Den kan ge dig information om sökvolym, konkurrens och relevans för olika sökord. Plattformen erbjuder en rad funktioner som kan automatisera och effektivisera din SEO-strategi. Du kan få insikter om sökordsoptimering, innehållsrelevans och teknisk SEO samt skapa innehåll optimerat för just SEO.
Det är gratis att testa verktyget, men därefter kostar det pengar.
Till SEO.aiCopy.ai
Copy.ai kan användas för att generera textinnehåll för en rad olika ändamål såsom marknadsföring, annonsering, blogginlägg, e-postkampanjer och sociala medieinlägg. Med förmågan att producera högkvalitativt, kreativt och engagerande innehåll på bara några minuter går det att diversifiera sitt innehåll snabbt och effektivt.
Verktyget är gratis att testa, men därefter börjar det kosta pengar.
Till Copy.aiKoalaWriter
KoalaWriter fungerar på ett liknande sätt som både SEO.ai och Copy.ai. Du väljer själv vilket typ av innehåll du vill skapa och vilka ord du vill använda dig av. Det går att inkludera referenser i den genererade texten och få den att skriva för olika ändamål. Den som vill kan även välja att få en rubrikstruktur eller en hel text genererad. Rubrikstrukturen kan du enkelt modifiera och sedan låta KoalaWriter fylla på med text.
Det är gratis att testa verktyget, därefter kostar det pengar.
Till KoalaWriterTips för att säkra kvaliteten på ditt AI-content
Du har säkert redan testat ChatGPT eller andra verktyg med syftet att skapa SEO-content med hjälp av AI. Kanske känner du att du har hittat ett bra arbetssätt, men den som börjar använda det mycket kommer snabbt att upptäcka att innehållet inte riktigt lever upp till samma kvalitet som du själv hade kunnat leverera. Vi i redaktionen på SEO.se delar med oss av några tips som du kan ha med dig när du utforskar möjligheterna.
Mata AI:n med unik data (E-E-A-T)
För att möta Googles riktlinjer kring E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) räcker det inte bara med generisk AI-text. Du måste tillföra din egen expertis.
Så här kan du göra:
-
Istället för att be AI:n ”skriva en artikel om SEO”, mata den med dina egna anteckningar, intervjuer med experter, fallstudier och annan relevant information som kan berika ditt innehåll och göra det mer värdefullt för dina läsare. Använd AI:n som en redaktör, inte som en skapare. Detta bygger trovärdighet.
Bli en mästare på prompt engineering
Prompt engineering är konsten att noggrant utforma frågor eller kommandon till AI-verktyg för att generera önskat innehåll. Kvaliteten på svaret du får beror helt på kvaliteten på frågan du ställer. Genom att lära dig hur du kan formulera detaljerade och specifika prompts kan du styra AI:n att producera innehåll som är mer relevant, intressant och engagerande för din målgrupp.
Här är några tips som du kan använda dig av:
-
Ge kontext: Berätta vem målgruppen är och inkludera relevant bakgrundsinformation för att få ett tydligare svar, vilket är en viktig detalj för att lyckas med SEO och GEO
-
Definiera formatet: Ska det vara en guide, en nyhet eller en lista?
-
Sätt tonalitet: Be verktyget skriva ”professionellt men lättsamt” eller ”akademiskt”
Addera en mänsklig touch
AI saknar empati och personlig erfarenhet och det är ditt jobb att lägga till det. För att verkligen engagera och behålla din publik måste ditt innehåll måste kännas genuint och autentiskt. Detta kan du åstadkomma genom att finjustera språket så att det känns mer personligt och tillgängligt. Gör en manuell handpåläggning i efterhand och se till att implementera element som vardagligt språk, frågor som uppmuntrar till interaktion samt visa empati och förståelse för dina läsares utmaningar och behov.
Beroende på vad det är för text du skriver, kan du inkludera humor, berättelser och metaforer som också kan hjälpa till att göra innehållet mer levande och minnesvärt. Även om texten i grund och botten har tagits fram med hjälp av AI vill du ge den samma varma och inbjudande ton som om du själv hade skrivit den från grunden.
Skapa unika bilder med AI-verktyg
Det är inte bara text som kan effektiviseras. Bildskapande har (också) revolutionerats av generativ AI.
Även om Google inte straffar AI-genererat innehåll per automatik, kan en uppenbart konstgjord bild påverka användarnas förtroende negativt. Det här är något som bland annat Roger Montti lyfter i sin artikel för Search Engine Journal där han betonar att användare förväntar sig äkta bilder när det gäller exempelvis produkter eller resultat.
Det kan därför vara smart att använda AI-bilder strategiskt, till exempel för illustrationer, men behålla äkta foton när det gäller produkter, personal och referenscase för att bibehålla trovärdigheten.
Generera nya bilder direkt i chatten
Du behöver inga specialprogram. De flesta AI-chattar genererar bilder på några sekunder via en enkel textprompt.
-
ChatGPT (DALL-E 3): Är särskilt bra på att följa komplexa instruktioner
-
Gemini (Google): Är ofta ledande när det gäller fotorealism och att skapa verklighetstrogna bilder
-
(Bonus) Midjourney: För den som vill ha högsta möjliga konstnärliga kvalitet (kräver dock Discord eller separat webbgränssnitt)
Optimera befintliga bilder
AI-verktygen kan också se och analysera bilder. Ladda upp dina foton i ChatGPT eller Gemini och be dem analysera innehållet. På så sätt får du snabbt förslag på SEO-vänliga filnamn och beskrivande alt-texter som är viktiga när du ska SEO-optimera dina bilder.
Framtidsspaning: Från ”sök” till ”agerande”
När vi blickar framåt ser vi ett skifte från att ”bara” optimera för sökmotorer till att även optimera för AI-agenter. Det amerikanska analysföretaget Gartner förutspår att sökvolymerna i traditionella sökmotorer kommer sjunka med 25 % till 2026, då allt fler användare vänder sig till AI-chattbotar och virtuella agenter för att hitta svar.
Vi rör oss bort från en tid där användaren söker och läser, till en tid där användarens AI söker, sammanfattar och till och med utför handlingar (som köp eller bokningar) åt dem.
Två trender som vi tror kommer att forma morgondagens SEO:
-
Optimering för AI-agenter (AIO): Hur ser du till att din produkt blir vald när en AI scannar marknaden åt en konsument? Här blir struktur och tekniska signaler kanske viktigare än någonsin
-
Varumärket är det som skiljer dig från mängden: I en värld där AI kan generera tusentals artiklar på en minut blir ditt varumärke och din unika expertis det enda som inte går att kopiera
Slutsats: Mänskligt innehåll blir bristvara
Medan tekniken rusar framåt är slutsatsen tydlig: Vi ska inte sluta skriva för människor. Tvärtom. När AI fyller nätet med ”bra nog”-innehåll, blir det djupt mänskliga, erfarenhetsbaserade och personliga innehållet den bristvara som både AI:n och läsaren letar efter.
Även om antalet traditionella sökningar skulle minska, så försvinner inte människors behov av svar. De flyttar bara till nya plattformar. Vårt jobb som SEO-copywriters är att se till att ditt företag är svaret, oavsett om frågan ställs i Google Sök eller till ChatGPT.
Artikelns innehåll
- Från buzzword till affärskritiskt verktyg
- SEO vs. AI – blivande partners in crime
- Googles AI Overview förändrar SERP:en
- 8 generativa AI-verktyg för SEO
- ChatGPT (OpenAI)
- Gemini (Google)
- Perplexity
- Claude
- Jasper
- SEO.ai
- Copy.ai
- KoalaWriter
- Tips för att säkra kvaliteten på ditt AI-content
- Mata AI:n med unik data (E-E-A-T)
- Bli en mästare på prompt engineering
- Addera en mänsklig touch
- Skapa unika bilder med AI-verktyg
- Generera nya bilder direkt i chatten
- Optimera befintliga bilder
- Framtidsspaning: Från ”sök” till ”agerande”
- Två trender som vi tror kommer att forma morgondagens SEO:
- Slutsats: Mänskligt innehåll blir bristvara


