Att kravställa sökmotoroptimering

Kravställa sökmotoroptimering

En tydlig kravställning kan vara lika viktigt för en byrå som ska utföra arbetet som för företaget som beställer uppdraget. Det handlar om förväntningar och tydlighet. En tydlig kravställning skapar god potential att förväntningar möts.

En beställare har ett ansvar precis som en leverantör, det ansvaret är ännu större när produkten eller tjänsten upplevs komplicerad vilket kan leda till att man har olika syn på förväntningar.

Sökmotoroptimering är ett sådant fall. SEO är dels tekniskt men det är även diffust eftersom inte ens experter har en enig bild av vad som är rätt eller fel i vissa fall. Men det går att konkretisera ganska mycket och det är byråers ansvar att vara tydliga och förklara hur man jobbar och inte göra saker svårare än det behöver vara.

Google har en sida där de tydligt formulerat sina riktlinjer på en relativt lättförståelig nivå riktad till webmasters. Det är viktigt att ha en inblick i Googles riktlinjer om man är involverad i webb. Vare sig man jobbar hands on eller inte. Men kanske särskilt viktigt när man kravställer.

Att kräva att alla ska sätta sig in i Googles sökalgoritm är att ta i. Men två uppdateringar som påverkat SEO-branschen mer än någonting annat är Google Panda och Google Penguin. Dessa två skulle jag rekommendera att beställare åtminstone skapar sig en uppfattning om vad det rör sig om för att kunna kravställa att byrån arbetar med dem.

Det vore tjänstefel av en SEO-byrå att inte känna till de senaste uppdateringarna av Panda och Penguin samt ta hänsyn till dem. Genom en korrekt kravställning har en beställare åtminstone gjort vad de kan.

Är man en proaktiv och tydlig beställare hjälper det byrån att utföra arbetet. Om en beställare skapar sig en god uppfattning om det arbete som ska utföras kan samarbetet med byrån bli mycket tajtare. Beställaren får en bättre förståelse för hur en leverantör arbetar och det blir enklare för en leverantör att förklara värdet av det arbete som utförs.

Oavsett syftet med en sajt går det alltid att sätta upp mål. Syftet med SEO är att få mer synlighet, mer trafik och i sin tur mer affärer. Hur detta mäts är en dialog man bör ha för att förväntningar ska kunna uppnås. Vad är ett bra resultat och hur mäter vi resultat?

Det finns en uppsjö av verktyg idag som mäter ranking. Att mäta positioneringar och trafik är relativt grundläggande. Alla bra mätverktyg kan även generera ut rapporter med tydliga siffror. Har man satt upp mål kan man tydligt se om dessa uppnås och följa utvecklingen i arbete.

Även goda samarbeten kan leda mot sitt slut och en fråga som dyker upp i SEO-sammanhang är: Vem äger sökmotoroptimeringen? Om det finns länkar med i bilden bör man känna till vad som händer den dagen samarbetet avslutas. Det är mycket negativt om en större mängd länkar skulle försvinna från en sajt och något som bör undvikas.

 

 

1234

 

On-page SEO och off-page SEO

Att jobba on-page skiljer sig radikalt från att jobba off-page men det ena går hand i hand med det andra. Båda delarna är viktiga inom sökmotoroptimering men vilka delar är det ni efterfrågar och vilka delar behövs?

On-page SEO handlar om att tekniskt och innehållsmässigt förbättra en sajt och säkerställa att en sajt följer Googles riktlinjer. Att jobba on-page kan till exempel innebära att förbättra och skapa riktlinjer för textinnehållet, förbättra laddningstider och arbeta med URL-strukturen. En sajts synbarhet står i förhållande till det innehåll som finns och Google ser på innehållet i förhållande till koden.

En analys krävs för att veta vad som behöver göras on-page och här är det viktigt att veta vilka analyser som görs och hur de utförs. Än viktigare vad resultatet förväntas att bli och vad nästa steg är.  Analys tar tid, det får man inte glömma, men en analys kommer inte leda till någonting om man inte tar nästa steg. Resultatet av en analys kan vara en åtgärdsplan vilket kräver implementation och då är frågan: vem gör jobbet?

Ett fungerande partnerskap bör ses som ett samarbete med gemensamma mål och en kund bör ses som en samarbetspartner. Med den synen är det fullt möjligt att fördela upp en åtgärdsplan från en analys.

Webbplatser kan vara byggda på många vis och idag är det vanligt att ha ett publiceringsverktyg i bakgrunden och här finns många varianter. Att implementera förändringar på ett system skiljer sig mycket från ett annat. Här får man ha åtanke vad som är mest effektivt. Om byrån implementerar förändringar eller om företaget själva implementerar förändringar. Om företaget vill själv implementera förändringar är samarbetet viktigt och att tid dedikeras till detta. Är det byrån som ska implementera förändringar bör man ha i åtanke att det behövs tid att sätta sig in i systemet.

Off-page SEO är allt som sker utanför och omkring sajten. I detta fall är det ofta länkar det handlar om men idag spelar sociala medier en allt större roll. För några år sedan byggde de flesta SEO-strategier ganska uteslutande på länkar och länkar är viktigt även idag. Viktigt, men det är inte allt. Frågan handlar mer om hur den organiska länktillväxten ser ut och det är här sociala medier knyter samman on-page arbetet med off-page arbete.

Länkarbete är idag en omdiskuterad och rent av kontroversiell fråga. Det är nog den frågan som särskiljer byråers syn på SEO mest av allt. Hur man än väljer att arbeta är full transparens nog så viktigt i frågan om länkar. Och att man för en dialog med byrån om hur arbetet utförs.

 

att kravställa

 

Sökmotoroptimering och Public Relations

När sociala medier kryper in i SEO-världen börjar två branscher arbeta med samma ytor. Att synas i sociala medier kan betraktas som SEO-arbete lika väl som PR-arbete och frågan är: Vem ska göra jobbet? En PR-byrå eller en SEO-byrå? PR-byrån vet hur man får ut budskapet och SEO-byrån vet hur man får det att positionera sig. Det är här de två byråerna kan hitta samarbetsformer.

Jag tror på styrkan av att inte kliva utanför sin kärnverksamhet men ibland kan det vara svårt att definiera sin kärnverksamhet. En aktiv blogg är ett fantastiskt redskap att positionera en sajt på Google. Men en blogg är lika mycket PR-byråns arena för att kommunicera företagets budskap. Företagskommunikation på en webbplats rör sig om lika mycket synlighet som budskap.

Att kravställa är svårt, särskilt på tekniska tjänster som outsourcas. Men för att hitta rätt partner att samarbeta med som möter ens förväntningar bör man vara beredd på att göra ett ordentligt förarbete och veta vad man vill uppnå.

Author: Joakim Trolle

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. feffekaufmann says:

    Uppfriskande perspektiv, kunden ska i alla avseende ligga i fokus och hjälpa dem att kunna kravställa ligger i allas intresse.

Speak Your Mind

*