SEO-copywriter – karriärval

Gör karriär på att skriva texter med syftet att ranka på sökmotorerna. Ta reda på vad som krävs av dig för att du ska lyckas i rollen som SEO-copywriter.

Vad gör en SEO-copywriter?

En SEO-copywriter skriver innehåll med ett tydligt mål: att nå topplaceringar i de organiska sökresultaten. Men det är inte sökmotorerna som är målgruppen, utan deras användare.

För att lyckas i rollen behöver du en fallenhet för det skrivna ordet, ett visst analytiskt tänkande och förmågan att anpassa dina texter efter både målgrupp och sökintention. Du skapar relevant, tydligt och engagerande innehåll för allt från korta och beskrivande kategoritexter till uttömmande och informativa artiklar.


Färdigheter och verktyg

Som SEO-skribent ägnar du dig i mångt och mycket åt kreativt problemlösande. Du behöver ha en vass penna, god analysförmåga och en viss teknisk förståelse för att behärska följande:

  • Sökordsanalys: Identifiera relevanta sökord och integrera dem effektivt i ditt innehåll

  • On-page SEO: Förstå hur du optimerar rubriker, texter och skapar en intern länkstruktur

  • Analyser: Använda verktyg såsom Google Analytics och Semrush för att förbättra och följa upp hur innehållet presterar

  • Textskapande som engagerar: Skapa innehåll som fångar läsarens intresse och driver konverteringar

Utbildning

Det finns många kurser och utbildningar för att bli copywriter, men för att lyckas inom SEO krävs en mer nischad inriktning. Här är några populära alternativ som ger dig goda förutsättningar att få in en fot på arbetsmarknaden.

  • SEO-inriktad copywriting: Skolor som Berghs erbjuder kurser inom copywriting med fokus på SEO

  • Medlemsorganisationer: Sveriges Kommunikatörer arrangerar kompetensutvecklande kurser som inkluderar skrivande av SEO-texter

  • Universitet och högskolor: I hela landet finns kurser och utbildningar i digital marknadsföring som inkluderar SEO

Så kommer du igång

För att ge dig en stark grund bör du se till att ha goda skrivfärdigheter och fördjupa dina kunskaper inom SEO. Gå en kurs för att förstå mekanismerna bakom sökmotoroptimering och läs artiklar om hur skrivande för sökmotorernas användare skiljer sig från att skriva för andra typer av målgrupper.

Omsätt dina kunskaper genom att skapa en portfölj av SEO-anpassade texter som är välskrivna, engagerande och som driver trafik. Kanske har du ett stort intresse för något där du besitter mycket kunskap? Skapa en hemsida om ämnet och se vad du kan åstadkomma.

Genom att nätverka kan du knyta värdefulla kontakter samtidigt som du håller dig uppdaterad på det senaste inom SEO-svängen.