Yahoo! sökmotoranalys

Drottningen av kataloger! Yahoo! får lika mycket trafik som dom andra sökmotorerna tillsammans. Man kan argumentera om att Open Directory har en större marknadsandel i räckvidd, men som ensam site på Internet där människor söker efter information, där är Yahoo! drottningen. För den sakens skull, ni måste registrera er på Yahoo!, och ni måste betala.

OBS: den 18:e januari -2004 så slutade Yahoo! med att använda sig av Google för sökningar, med Overtures betala per klick resultat instoppade lite varstans. Svenska Yahoo! är nedlagt. Hänvisning sker till den Amerikanska versionen av Yahoo!
Nu äger Yahoo! inktomi och Overture. I och med köpet av Inktomi så äger dom också Altavista och sökmotorehnheten hos AllTheWeb. Per den 18:e Februari så sparkades Google ut som sökmotorpartner och Inktomi stängdes ner. Yahoo! började att fokusera mer på Overture och deras “betala Per Click” system. Yahoo!’s sökresultat är numera unika för Yahoo! som visar resultat uppfångade av deras sökmotorspindel Slurp. Sökresultaten visar också en ny “Betala Per Klick-Snabbinkluderingsprogram” , mer känt som Site Match, vilket drivs av Overture. Yahoo!’s spindel agerar exakt likadant som Inktomis spindel gjorde. Inktomi’s spindel hette Slurp innan Yahoo! stängde ner dom.Om det finns länkar till er hemsida så kommer er hemsida att hittas av Yahoo! Slurp, och er hemsida kommer då att finnas med i Yahoo!’s sökresultat.
Yahoo!’s representanter har uttalat sig om att resultaten som visas på Yahoo! kommer att komma upp på alla av Yahoo! ägda sökmotorer. Detta inkluderar Alltheweb och AltaVista. För närvarande så levererar AllTheWeb sina resultat även till Lycos. Vi måste vänta och se hur långt Yahoo! kommer att nå med att sprida sitt nya “Betala För Inkludering – Betala Per Klick” program runt webben.
Yahoo! har växt från en liten samling intressantat webbplatser till en ledande position genom ett antal smarta drag. Uppköpning av företag och teknologier har alltid varit en strategi från Yahoo!. På sin bana hittills så har Yahoo! köpt en mängd företag såsom: Launch Media, HotJobs, Overture Services, Inktomi, Kimo, eGroups, Encompass, Broadcast.com, GeoCities, Yoyodyne, ViaWeb, och Four11.

Yahoo! Sökmotoranalys – fakta

  • Lägg till hemsida. Hitta den kategori som passar er bäst och betala. Om er hemsida är kommersiellså måste ni betala.Om er hemsida är av privat, icke kommersiell natur och ni vill bli registrerade på en icke kommersiell area så var beredd på at vänta i månader, eller år. Det är värt att försöka dock. Någon gång emellanåt så listar faktiskt Yahoo! icke kommersiella siter efter bara några veckor.
  • Tips. Betala dom och visa respekt.
  • Katalog. Yahoo! är till stor del den mest kända katalogen på internet. Detta även om inte katalogen är speciellt mycket använd eftersom sökresultaten inte har kommit från Yahoo!’s katalog utan från Slurp’s databas.
  • Sökresultat. Yahoo! använder inte längre Google för sökningar. I Februari 2004 lanserade Yahoo! sin egna sökmotor, vilken i sig är väldigt lik den som Inktomi hade förut. Yahoo!’s sökresultat kommer från ett index över hemsidor, antingen hittade av Slurp, eller registrerade på Overture’s SiteMatch, precis som Inktomi gjorde i flera år. Yahoo! mixar hittade sidor med betanlda registreringar. Dom påstår att alla hemsidor får samma behandling, oavsett om dom är betalda eller gratis. Fördelen med deras “Betala Per Klick-Snabbinkluderingsprogram” är at hemsidorna blir spindlade varje dag. Det ger webmastern möjlighet att göra små justeringar hela tiden för att förbättra sin rankning.
  • Partnerskap. Yahoo!’s sökresultat är unika för Yahoo! när detta skrivs, men Yahoo!’s representanter har meddelat att snart så kommer detta även att påverka dom andra sökmotorerna i Yahoo!’s ägo, såsom Alltheweb och AltaVista. Yahoo! visar Overture’s “Betala Per Klick” resultat (dom 3-6 högst bjudande) i toppen av resultaten, under “Sponsor Matches” och sist på sidan “More Sponsor Matches.” Den 25:e Mars 2004 började Yahoo! förse AllTheWeb med resultat. Den 5:e April till Altavista. AltaVista’s resultat matchar Yahoo!’s i USA, men inte i Sverig annu.
  • Verktyg.
Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*