Verktyg för sökmotoroptimering

Det finns många tillfällen då vi inom branschen sökmotoroptimering hittar hemsidor som oavsiktliht blockerat alla sökmotorernas robotar. David Naylor heter en person som utvecklat ett robots.txt verktyg som varit utsatt för liknande problem och beslutade att utveckla verktyget som gör set enkelt för webmasters att validera robots.txt filer.

SEOmoz skapade ett verktyg (Term tagging) för exklusiva medlemmar men har sagt att de kanske släpper det fritt så småningom. Det verktyget analyserar innehållet av en sida och extraherar sökord och fraser som finns för att användas för sökmotorpositionering.

Crawl Test Tool från SEOmoz var tidigare var för exklusiva medlemmar ,em är nu gratis för alla. Där testar du din sites “nåbarhet”  för sökmotorerna. Detta kan hjälpa dig att diagnostera potentiella spindlingsproblem och få en översikt av hur sökmotorvänlig din site är.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. Ett par riktiga godbitar som kan komma väl till pass. Framförallt robots.txt validatorn var mycket användbar för nybörjare som mig själv.

Trackbacks

  1. […] Varför?. Jo därför att Google lever på länkar och skulle självdö utan dom. LinkWar II är som många andra påfund någonting att bara lägga åt sidan och fortsätta arbeta fokuserat, köpt eller inte. LinkWar 1 utspelade sig 2002-2003. […]

  2. […] Sökmotorerna har alltid attraherats av samma saker, i synnerhet Google. Innehåll och länkar. I dag är kanske länkar den viktigaste faktorn för sökmotoroptimering och bra placeringar men det utesluter inte ett bra innehåll på hemsidan och välskrivna titlar och beskrivningar. Titeln måste vara attraktiv och säljande och på samma sätt vara skriven för bra placeringar enligt Googles hemliga algoritmer. Det är ju trota allt titeln som man klickar på när man sökt på en sökmotor. Beskrivningen är det som kommer under Titeln i sökresultatet. Den skall spegla både sidans innehåll och företaget på ett lockande sätt. […]

  3. […] i synnerhet Google. Innehåll och länkar. I dag är kanske länkar den viktigaste faktorn för sökmotoroptimering och bra placeringar men det utesluter inte ett bra innehåll på sajten och välskrivna titlar och […]

Speak Your Mind

*