Var klickar besökarna?

AOL har presenterat en intressant studie över hur besökare klickar utifrån sökresultatet.

1 8220277 22.5896519961531% Position #1 får naturligt mest klick.
2 2316738 6.36648925410466%
3 1640751 4.50884977505504%
4 1171642 3.21971936518402%
5 943667 2.59323489102056% Allt ovanför 5:e positionen (vanligtvis synligt utan scrollning i 1024 upplösning).
6 774718 2.12895624017971%
7 655914 1.80247806727252%
8 579206 1.59168139639137%
9 549196 1.5092127087298% Notera att denna position ger mindre besökare än position 10.
10 577325 1.58651233269622% Sökresultatets sista länk..
11 127688 0.350891762416862% Som ni kan se, plats  #11 får inte ens 1% av de potentiella besöken. Detta betyder att början av sidan 2 ligger nära en möjlig boost i trafiken genom att endast öka en placering.

Ni hittar hela studien här!
Man kan se via en egen sökning vilka användare som sökt och vilka andra sökningar dom gjort. Kan vara ganska roligt att se en som sökte på SEO är ute efter en date med 🙂

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. zita says:

    Så otroligt.
    Hade ingen aning om att det såg ut såhär.

Trackbacks

  1. […] kanske mest intressanta är den AJAX-lösning som tillåter användaren att arrangera om sökresultaten genom att klicka, dra och släppa. På så sätt talar användaren om för sökmotorn vilka […]

Speak Your Mind

*