Varning för långsamma sidor

Frågvis snigel frågar om din sajt är snabb nog?

Är din webbplats långsam? Gör något åt det! Om du inte vet hur, ta hjälp av den nördigaste personen i din omgivning.

Varför?

Google testade för ett tag sedan en liten rätt diskret markering som talade om ifall en webbsida var mobilvänlig eller inte i deras mobila sök. Det gjorde att jag som användare kunde avgöra om jag ville surfa in på sidan eller inte med kunskap om att den inte var gjord för min mobil. Resultatet blev att den 21:a april kommer Google att införa mobilvänlighet som rankande faktor.

Nu har det siktats nya markeringar. Denna gång är de röda och på dem står det ”Slow” d.v.s. långsam. Än har jag inte sett dessa i Sverige men det är inte helt osannolikt att Google rullar ut ett test av detta. Det betyder att om din webbplats är långsam kommer den att få denna markering och användare kan välja om de har tiden att gå in på en långsam sida eller inte.

Vad händer sedan?

När testet väl är genomfört kan vi få se Google ranka ned alla långsamma webbplatser. Frågan är, har du råd att inte se till att din webbplats är snabb? Ska vi dessutom vara ärliga kostar din långsamma webbplats dig troligen pengar. Själv skulle jag handla träningskläder på en av de större butikerna på nätet men eftersom deras filtrering och kassalösning var långsam uteblev mitt köp på 2 000:-. Hur många sådana historier finns det om din butik?

Bildkälla: https://www.flickr.com/photos/96584021@N05/8996280560/

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. Fredrik H says:

    Det är ganska intressant hur många etablerade, stora sajter man ser vars pagespeed är suboptimal, Speciellt sett till hur väldigt simpla åtgärder kan förbättra hastigheten avsevärt. Intressant artikel!

  2. Allra mest retar jag mig på när det dyker upp reklam eller frågor över den sida jag vill läsa, och man måste svara ja eller neg för att klicka bort dem. De sajterna undviker jag. Hoppas även det kommer straffas. Likaså virriga reklamfilmer som stör när jag vill läsa något. Undviker att handla av de som gör reklamen och undviker sajter som lagt ut den.

    • Jimmy Wirsborg says:

      Håller med dig, åtminstone när popup:erna är för aggresiva och irrelevanta. Däremot surfar jag runt på en webbplats och den efter några minut ger mig ett erbjudande eller någon form av information som är relevant utifrån vad jag läst och tittat på under mitt besökt – då kan jag ofta uppskatta dem.

      Om du läser mellan raderna på vad Google håller på med här: http://seo.se/sokmotoroptimering/blockeringsivern-kan-fa-pafoljder/ kan det mycket väl bli så att popup:er kan komma att straffa sig i framtiden om de är dåliga gentemot användarupplevelsen.

      Reklamfilmer förstår jag dock inte varför du inte gillar? Eller pratar vi om filmer som startar automatiskt? Det bryter i så fall mot något av det mest grundläggande på nätet: Spela aldrig upp ljud per automatik när någon kommer in på din webbplats. Annars tycker jag ofta att en bra producerad reklamfilm eller liknande snabbare kan ge mig informationen jag vill ha än att jag ska behöva läsa mig till den.

Speak Your Mind

*