Vanlig webbdesign kan döda din synlighet

Eld som symbolik för att en del designdetaljer kan elda upp dina placeringar på Google

Jag vet faktiskt inte hur Google resonerar men att lägga innehåll i flikar och eller bakom en läs mer-länk som vecklar ut mer text kan komma att döda din synlighet.

Nu ljög jag, jag kan faktiskt förstå varifrån resonemanget kommer ifrån. Jag har själv som SEO:are befunnit mig i en situation där den som skapat designen inte gett utrymme för tillräckligt med textinnehåll. I det läget är genvägen att lägga en läs mer eller en flik som användaren måste klicka på för att se texten. Rätt använt är framförallt flikarna väldigt användbara. Men nu har Google tröttnat på personer som gömmer innehåll den här vägen. Innehåll som bara finns till för att öka placeringarna i träfflistorna och få in besökarna.

I en intervju med Search Engine Roundtable bekräftar John Mueller från Google att de nu kan komma att helt ignorera innehållet som ligger dolt. Det är med andra ord inte så att du blir utkastad men om Google ignorerar stora delar av ditt innehåll kommer din synlighet ändå att bli lidande.

Detta är också troligen ett av syftena bakom att Google nu vill få tillgång till dina bilder, css och javascript. Jag skrev om detta i ett tidigare inlägg.

För flikarna finns det dock en väldigt enkel lösning på problemet. Låt varje flik bli en egen sida, där allting fortfarande ser precis likadant ut men innehållet får en egen adress. Däremot för alla er som använder ”läs mer”-länkar som vecklar ut mer text för att er design inte riktigt fungerar med mycket text, ni måste tyvärr tänka om och tänka nytt. Det mest logiska är att skapa en ny typ av sida på din webbplats med en design som kan presentera mycket text. Dessa sidor är sedan de sidorna som kommer att driva in besökarna från sökmotorerna.

Följer man debatten i forum så finns det två läger som grävt ned sig i skyttegravarna. Designfolket som vill göra webben ”vacker” och informationselitisterna som anser att om du har bra innehåll så ska du inte dölja det. Personligen tror jag inte att detta är svart eller vitt, Google kommer att hitta en mellanväg. Största frågan är om du som företagare har råd att dölja information och riskera att vara osynlig en period? Eller är det billigare att bygga en ny design?

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*