Vanessa Fox på Google Sitemaps Team tipsar

Här kommer en direkt översättning av Vanessas inlälgg på Matt Cutts blogg.
Vad jag tycker är roligt att allt nedan har vi pratat om i 2 år nu och gett våra kunder samma instruktioner vid sökoptimering och sökmarknadsföring av hemsidor.

Jag har haft en underbar tid på Pubcon Boston, pratat med webmasters, fått feedback, och lärt mig vad dom mest vill ha ut av Google. Jag satt i den Organiska utvärderings sessionen, både för att Google Sitemaps är et site utvärderings verktyg från ett annat perspektiv och för att jag ville göra lite grimasher åt Matt Cutts när han talade.

Jag bloggar normalt för Google Sitemaps, men Matt frågade om jag ville göra ett gästinlägg här (troligtvis för att han ville hålla mig sysselsatt så jag inte skulle kunna reta honom).

Det starkaste intrycket jag fick från sessionen (Jag visste redan allt det men det blev så påtagligt) är att man inte behöver något speciellt verktyg eller hemlig kunskap för att utvärdera en site. Sökmotorer vill presentera relevanta svar på sökarnas frågor. Allt du egentligen behöver är att titta på din site med besökarens ögon. Vad ser dom när dom kommer till din site? Kan dom enkelt finna det dom söker? Webmasters letar efter någon speciellt hemlig nyckel när dom egentligen är det det enda som behövs.

Panellistan (Matt Cutts, Tim Mayer från Yahoo, Thomas Bindl från ThomasBindl.com och Bruce Clay från Bruce Clay, Inc.) tittade över siter som publiken frågade efter råd om och erbjöd sina råd.

Medlemsareor
Googlebot och andra sökmotorrobotar kan enkast spindla den fria delen av hemsidor som icke inloggade besökare kan se. Se till att eer fria sektion innehåller matnyttig information som tillför besökare och sökmotorer värde.

Jämför din fria information med dina konkurrenters som rankar högre än vad du gör för dina viktigaste sökord. Om du endast har ett litet stycke som inte kan jämföras med innehållet dom erbjuder är det ganska logiskt att den andra siten anses mer värdefull och relevant.

Du skulle kunna göra hela artikeln tillgänglig gratis för användare som når den via en extern länk och sedan kräva inloggning för resterande rtiklar. Det skulle ge sökmotorerna en chans att indexera innehållet vilket skulle underlätta så att besökarna hittar din site. Detta skulle göra din site mer konkurrenskraftig.

Tänk på att strukturera din hemsida väl. Använd sökorden i länktexten, det hjälper inte bara sökmotorerna att ranka sidan utan ger ett stort mervärde för besökaren som enkelt och snabbt förstår vad sidan handlar om.

Flash-basererade siter
Det är inte bara Googlebot som inte tittar på den 20 sekunder långa introduktionen till din hemsida som laddas innan något innehåll visas. Måga användare gör inte det heller. Få vill vänta så länge, andra har inte FLASH installerat. OM allt ditt innehåll och navigering är i Flash kommer sökmotorerna att få det svårt att följa länkarna. Om du ändå väljer at använda Flash, gör en HTML version tillgänglig samtidigt så får du en bättre sökmotoroptimering (köp vår bok om sökoptimering). Sökmotorernar robotar kommer att tacka dig. Användarna kommer att tacka dig. Blockera gärna din Flash-version från robotarna genom en robots.txt-fil eftersom du inte vill att innehållet skall indeceras dubbelt. Om din site är i Flash, lägg navigeringen utanför flash innehållet. Du kan annars göra en valsida där användaren får välja mellan Flash elelr html version, du kommer nog att bli förvånad över hur många som väljer html versionen.

Bilder som text och navigering
Vad som gäller för flas gäller också för bilder. Många användre har bilder avstängda. Försök att titta på din hemsida med bildvisning avstängd i webbläsaren. Kan du fortfarande se innehållet och länkarna?

Generellt om siter
Du vet vad din hemsida handlar om. Så mycket känns självklart och uppenbart när du tittar på din hemsida. Fråga någon annan ta en titt på hemsidan och tala inte om någonting om din hemsida. Vad tyckte dom att sin site handlade om?

Utvärdera denna texten:

“Vi har hundratals workshops och klasser tillgängliga. Du kan välja den workshop som är rätt för dig. Spendera en timma eller en  vecka i vår avkopplande miljö.”

KOmmer denna siten att komma upp om du söker efter [matlagnings kurser] eller [vinprovnings workshops] eller t om [kurser i Stockholm]?

Det kanske inte är så självklart för besökaren (eller sökmotorernas robotar) att förstå att hemsidan handlar om det som du tror.

Använder du ord i ditt innehåll som folk söker efter? skriver du “titta på våra bostäder till salu” när folk söker efter [lägenheter stockholm]?

Sedan, titta på följande sidas namn (filnamn/sökväg):

123244ffgfhdsled99eddgdd.html

Det behövs inget speiellt verktyg för att förstå att den inte är användarvänlig, jämför det med:

lagenheter-stockholm.html

Det kan bli lite för mycket av det goda. Det behövs inte heller något speciellt verktyg för att inse att följande sidnamn inte är användarvänligt:

lagenheter-bostader-och-lediga-lokaler-bostad-lagenhet-i-stockholm-goteborg-malmo.html

När vi pratar om bindestreck i filnamnet, bindestreck (-) är oftast bättre än underscores (_). lagenheter-stockholm.html ses som två separata ord: “lägenheter” och “stockholm”. lagenheter_stockholm ses som ett ord: lägenheterstockholm. Tvivelaktigt att någon söker efterdet.

Andra tips:

* Dela inte upp ditt innehäll för mycket. Användare gillar inte att upprepat klicka på “nästa” för att hitta det dom är intresserade av. Sökmotorerna förstår bättre vad din site handlar om när mycket nyckelords innehåll finns på en sida. När ett innehåll är uppdelat för mycket är det ofta inte sökbart. FAQ sidor behöver inte bestå av 15 pyttesmå sidor. Oftast bättre med en sida med 15 frågor och svar för både användare och sökmotorer.
* Se till att ditt textmaterial är unikt. Ge besökarna en anledning att klicka på din länk i sökresultaten.
* Se till att varje sida har en beskrivande title och description.

 Mer läsning:
Allmänt om sökmotoroptimering.
Patentet TrustRank.
Duplicate content.
Vad är duplicate content
Sökordsoptimering och filtrering.
Sökordsoptimering och filtreringar.
Regler för DMOZ
Små tips om sökmotormarknadsföring.
Vad är robots.txt.
Små tips om sökmotormarknadsföring.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. […] Boken som vi kallar för “bibel” är skriven ur ett marknadsperspektiv som förklarar hur sökmotorerna fungerar på vanlig svenska. Den som skall köpa in sökoptimering är alltid i underläge om man inte förstår vad det handlar om, bibeln ger dig insikt och ökar dina möjligheter att köpa rätt tjänst från rätt företag. […]

  2. […] Här kommer några små utdrag från Nikke som jag finner extra intressanta och värda att understryka: Man har öppet pratat om begreppen trust och signs of quality. Samtidigt har det nyligen framgått att Google har ökat antalet variabler som används vid sammanställningen av sökresultaten. Förut sade man att de tog hänsyn till 100 olika variabler. Idag går Google själva ut med att de tar hänsyn till fler än 200 “signaler”. När Eric Schmidt talar om signaler så pratar han absolut inte bara om saker som title-taggar, code-till-text-ratio och urlars utseende. Den typen av variabler räcker helt enkelt inte till.

  3. […] Google webmaster Tools är uppdaterat med några nya smarta funktioner som är bra för sökmotoroptimering. […]

Speak Your Mind

*