Vad värderas mest?

OBS! Informationen i detta inlägg är väldigt gammal och det har hänt en hel del med Googles algoritmer sedan dess.

Med ovanstående så ser man vad som är viktigast till minst viktigt, enligt den poängsättning sökmotorerna använder sig av.

  • Intern länktext: 10 poäng
  • Titel: 10 poäng
  • Domän namn: 7 poäng
  • H1-H2 text: 5 poäng
  • Första ordet i ett stycke: 5 poäng
  • Sökväg eller filnamn: 4 poäng
  • Närliggande nyckelord (multi keywords): 4 poäng
  • Början av en mening: 1.5 poäng
  • Fetstil eller kursiv text: 1 poäng
  • Användning i text: 1 poäng
  • Alt tag: 0.5 poäng
  • Meta description: 0.5 poäng
  • Meta keywords: 0.05 poäng

Lite förhållningsregler:

  • 1. Många bra separata sidor med textinnehåll.
  • 2. En Site Map som länkar till alla sidor.
  • 3. En sökmotorvänlig Site Map för människor och för robotar.
  • 4. Optimerad sidtitel + H1 text tar dig långt utan optimering.
  • 5. Ju mindre en sida väger i bytes desto bättre gillar Google den. Använd därför stilmall istället för font taggar och lägg dina javascript i externa filer.
  • 6. Den externa länkens text är väldigt viktig men är ofta svår att kontrollera.
  • 7. Installera Googles vektygsfält (Google Toolbar) det hjälper mycket.
  • 8. Page rank är viktigt, men som alla andra aspekter så är inte detta enkom “magiskt” som får dig med raketfart mot toppen.
  • 9. Page Rank borde vara sekundär prioritet när man begär länkbyte eller accepterar ett byte.
  • 10. Återlänkar med PR4 och högre ökar rankningen. Även lägre PR räknas.
  • 11. Använd www.alltheweb.com för att se ALLA återlänkar, oavsett PR (sök med: all.link:http://www.dindomän.se)
  • 12. Användbara sökbegrepp: “link:www.dindomän.se”. “allinurl:www.dindomän.se” “allinanchor:ord eller fras”
  • 13. En större site med massor av sidor och en korrekt “site map” kan ha store fördelar med sina interna länktexter genom “större är bättre” principen. Mer unika sidor som var och en kan optimeras med individuella fraser (kanske därför vi skriver alla dessa artiklar om sökmotoroptimering :-). Varje sida bör ses som en möjlighet att sökmotoroptimera.
  • 14. Köp inte textlänkar av någon sort på en “länkfarm-sida”. Google har dragit ner dessa till PR0
  • 15. Googles PagRank-system visar PR i runda tal, medan Google internt har ett mer detaljerat mätsätt. En sida med PR5 har kanske i verkligheten PR5,9
  • 16. Google använder ofta indexsidan och “tar” inte alltid sidan som du optimerat, eftersom det oftast är indexsidan som har högst PR.
  • 17. PR är i sig inte undergörande och en sida med lägre PR kan slå en med högre med avseende på placeringar.
  • 18. Google två olika robots som är ute och spindlar (kryper). En heter Freshbot och den andra Deepbot. Fresh har IP 64… och Deepbot 216… Vi har dock sett att Freshbot agerar mer som Deepbot det senaste. Freshbot kan fånga nya sidor och uppdatera er rankning. Deepbot brukar oftas grundligt gå igenom an site över en period av några dagar för att sedan försvinna. Det är resultatet av dessa krypningar som brukar resultera i Googles månatliga uppdatering. Men, spekulationer finns om inte Google använder Freshbots resultat mer aggressivt för att presentera placeringar och resultat.
  • 19. Google uppdaterar sitt index en gång varje månad. Men det verkar som om när vi optimerare börjar att slita vårt hår, skaka av nervositet och börjar stamma som dom trycker på knappen.
  • 20. Med Google Dance-verktyg kan man bevaka processen med uppdatering före databasen kommer live på www2 och www3.
  • 21. Google Dance innebär att under tiden som Google uppdaterar så “dansar” Pageranken upp/ner, mixas, nergraderas, bestraffningar upptäcks, nya återlänkar upptäcks och slutligen så stabiliseras resultatet.
  • 22. För ett tag sedan så tog det flera dagar för ett index att filtreras igenom dom olika databaserna (samlingen av Googles servrar) innan det slog igenom på huvudsidan. Dom senaste uppdateringarna verkar dock ha gått igenom snabbt.
  • 23. Det tar fortfarande upp till 3 dagar innan PageRanken och sökresultaten slår sig till ro.
  • 24. Yahoo’s Google index verkar släpa efter lite i förhållande till själva Google. AOL’s Google index släpar ännu mer.
  • 25. Optimeringar tar lång tid innan de slår igenom, dessvärre.
  • 26. Google bryr sig inte om din webbsite rankas högt. Även om du tycker att din site är bäst optimerad. Så länge som dom presenterar relevanta svar på sökningar så är det ingen som “saknar dig”.
  • 27. För en omedelbar synlighet finns endast Pay Per Click (AdWords eller Overture) eller snabbinkludering (All The Web/Lycos) som lösningar, kostar mellan 50 öre/klick och 1000:-/år.
  • 28. Optimera er robots.txt fil så att roboten inte behöver spindla era bildkataloger/cgi etc. Använd er av “noindex” för sådant som ni inte vill skall indexeras.
  • 29. Trycka in så många sökord som möjligt hjälper inte.
  • 30. Det kan ta några indexeringar, det vill säga månader, innan Google har fångat upp alla länkar.
Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. […] jag finner extra intressanta och värda att understryka: Man har öppet pratat om begreppen “trust” och “signs of quality”. Samtidigt har det nyligen framgått att Google har ökat […]

  2. […] som förklarar hur sökmotorerna fungerar på vanlig svenska. Den som ska köpa in sökoptimering är alltid i underläge om man inte förstår vad det handlar om, vår bibel ger dig insikt och […]

Speak Your Mind

*