Vad är viktigt vid sökmotoroptimering idag? (2000)

Många pratar om återlänkar och länktexter och att det är det viktigaste för sökmotoroptimering gentemot Google. Missförstå mig nu inte, det är mycket viktigt men “on-page” optimering är någonting som de flesta glömmer bort och det är fortfarande mycket viktigt vid sökmotoroptimering. Om ni genomför er sajtoptimering korrekt så behöver ni inte så hög PageRank och inte lika mycket länkar för att lyckas. Här kommer en lista på viktiga faktorer, förklarade nedan. De är inte listade i någon speciell ordning.

  • Title Tagg
  • H taggar
  • sökord tidigt i innehållet
  • sökordsrepetition (tänk på densiteten)
  • Formaterade sökord (fetstil, kursiv och understruken)
  • Textinnehåll (relevant med sökorden och som håller sig inom “temat”)
  • Grammatiskt korrekt
  • Internlänkning
  • Gruppering

Title Taggen. Jag kan inte nog påpeka hur viktig den är. Om ni inte har någon bra titel så kommer ni inte att få någon trafik. Ni måste ha era sökord i titeln. Vissa personer pressar in massor i titeln. Jag kan inte säga om det är bra eller dåligt. Vi optimerar varje sida för sig med unika titlar för ett eller två sökord och vi har aldrig misslyckats hittills. Vi skulle aldrig repetera ett sökord i titeln mer än två gånger.

H Taggar. Vi försöker få H1 taggen att komma först på sidan. Enkelt sagt så skulle det kunna vara exakt vad som står i titeln. Om ni gör sidorna manuellt så är det bra om ni använder mer h taggar längre ner på sidan, om möjligt. Genereras sidorna så kan ju det vara ett problem med automatik.

Sökord tidigt i innehållet. Försök att få in ert sökord så tidigt som möjligt i textmassan, dock inte först. Detta är mycket viktigt vid optimering framför allt mot Google. Så snart ni ser er sida indexerad på Google kontrollera hur sökresultatet ser ut och vad som står. Justera er sida så att det ser bra ut vid sökningen. Det är viktigt att det ser bra ut för att någon skall välja din länk istället för konkurrentens

Sökordsrepetition. Sökordsdensiteten är en mycket viktig faktor (affärshemlighet) Skulle vilja rekommendera er att inte försöka att skriva för sökmotorerna utan för besökaren. Det är ju affärerna som är de viktiga. Det hjälper inte om ni trycker in ert sökord på massor av ställen och får en densitet på 50% på sökordet, tvärtom. Du blir filtrerad och dessutom är det inte snyggt. Om ni dessutom har Google AdSence på er  sajt så kommer ni säkert att få ett mail från Google där de ber er att förändra er sajt om er densitet är för hög.

Repetera sökordet några gånger. Gå tillbaka och kläm in sökordet där det passar. Köp inte program som skall underlätta er optimering, knappast värt pengarna. Sökmotoroptimering är ett hantverk och programvaror kan aldrig göra det rätt. Du kan ranka etta för ditt sökord men om alla lämnar er sajt så har ni knappast uppnått någonting.

Sökord i fetstil (ex. sökmotoroptimering), kursiv (ex. sökmotoroptimering) och understruken (ex. sökmotoroptimering) Detta är ingen avgörande teknik men inte speciellt krävande att göra 😉 Titta igenom er sida och lägg till dessa parametrar på dina sökord.

Innehåll som matchar sökorden. Detta är mycket viktigt. Ni behöver egentligen skriva en artikel och ta bort era sökord. Be någon annan läsa igenom det och gissa vilka era sökord är. Ert innehåll behöver matcha dina sökord. Om ni autogenererar en massa sidor, separerar era sökord i kategorier och skriver artiklar för just den kategorin. När/om ni autogenererar så kan det inte bli perfekt men försök att hålla er till ämnet. Skriv artiklarna så de skiljer sig med minst 15% åt i innehåll.

Grammatiskt korrekt. Detta går hand i hand med ovanstående. Skriv artiklar om ämnet. Det finns massor av bevis på att Google utför grammatiska kontroller och kommer säkert att bli hårdare i framtiden. Vi har sett SEO företag som tar text från en sida och lägger in det materialet på andra sidor. Klämmer in sökorden sporadiskt så att det inte är läsbart. Inte att undra på att de inte lyckas.

Internlänkning. Detta är en annan mycket viktig faktor. En av de mest ignorerade taktikerna för SEO’s som finns. Detta kan också hjälpa till i temabyggande. Om ni har en sida som ni skulle vilja få väl rankad. Skriv 10 sidor till om ämnet med betona längre sökord. Låt var och en av de nu elva sidorna ha samma grundsökord och kom på tio fraser för samma grundsökord. På varje sida så kan ni längst ner länka mellan de olika sidorna, kommaseparering räcker. Länka inte till sidan som det skrivs på. Så, om ni nu har elva sidor så skall det vara tio länkar på varje i botten på sidan. Detta kommer att ge er en större sökordsvariation och intern länktext. Ni kommer att slås av häpnad över att se hur effektivt det är. Gör inte för många länkar, håll det inom 10.

Gruppering. Gruppering är när sökmotorerna antar att alla ord är delar av samma “grupp” eller att grunden av ett ord antas vara samma. Försök att använda era sökord på olika sätt, singularis och pluralis med tillägg av na, ing, igt mm.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*