Utvärdering av MS adCenter Analytics – del 1

Microsoft adCenter Analytics beta börjar nu mogna mer och mer. Jämfört med Google Analytics så tar det fortfarande längre tid att sätta sig in i hur man använder systemet men det kommer förmodligen bli bättre och bättre framöver.

När man först lägger till en hemsida i adCenter Analytics så finns ett riktigt smidigt val som passar alla med lite enklare sajt. Om man anger FTP-uppgifterna till hemsidan kan systemet automatiskt öppna alla dina sidor och klistra in JavaScript-koden. Just detta passade inte oss men kommer förmodligen komma väl till hands för många.
Förhoppningsvis får jag chansen inom kort att återkomma med ett exempel på hur det har fungerat.

När man väl loggat in på adCenter Analytics får man valet att välja en av sina webbplatsprofiler eller användarhantering. Tyvärr så fungerar det inte i det här läget att lägga till ytterligare användare som skall ha tillgång till ett konto men det kommer vara åtgärdat innan tjänsten kommer ur beta.

MS adCenter Analytics - Choose Profile

För varje webbplatsprofil finns valet “Manage” som ger följande val:

MS adCenter Analytics - Manage Profile

Inga konstigheter här egentligen. Det jag tycker är mest intressant här är “Manage Campaigns”. Klickar man på den så ser det ut såhär:

MS adCenter Analytics - Manage Campains

Texterna är ganska beskrivande på vad det handlar om men tyvärr är det en hel del funktionalitet här som fortfarande saknas och många länkar går inte att klicka på. Exempelvis kan man importera CSV-data från Google AdWords, MSN AdCenter och YSM (Yahoo Search Marketing) och på så sätt få med den informationen i statistiken.

Del två – med mer information om själva statistiken och såklart en massa screeenshots därifrån kommer komma i början på nästa vecka. Håll till godo.

Uppdatering: Utvärderingen av resterande delar i adCenter Analytics blir fördröjd på grund av buggar i systemet som gör att man inte kan logga in… kanske skall det ses som en varning för att använda systemet, men å andra sidan är det endast en beta-version än så länge.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*