Uppföljing av teori på SiteLinks

Fick en intressat teori http://www.seo-forum.se/google/1276-google-sitelinks-ny-post.html från JMN.

Tror jag har en acceptabel hypotes, baserad på Cyborgmolns-konceptet.
Mer luddigheter om det här, men det räcker om ni tänker cyborgmoln=”alla träffar på sökordet” för att hänga med.

Då påstår jag att Google visar sitelinks när en sajt är knutpunkt för flera cyborgmoln som är relevanta för sökningen.

Lite nedbrutet blir det sitelinks om allt detta uppfylls:

  1. Sajten är centrum för minst två cyborgmoln (Top i SERP)
  2. Cyborgmolnen överlappar bara delvis
  3. Majoriteten av surfarna vill bara hitta ett av cyborgmolnen och kommer inte kika på de andra länkarna.

Prova att söka på “intertex”. Notera länkarna.
Sök sedan på
intertex products
intertex support
intertex voip
intertex techdata

Tre av fyra ger samma länkar. Jag ser det som att 3-4 cyborgmoln hänger ihop runt intertex. Om någon orkar analysera länkmolnen är det förmodligen nästan helt olika sajter som länkar mot de olika undersidorna (och skapar cyborgmoln). “intertex products” kommer nog från säljare och referenslänkar. “intertex techdata” kommer från nyhetssidor – man har bytt distributör.

Just att länkarna klumpat ihop sig i tydliga separata moln pekar på att t.ex den som vill ha support redan har en produkt (modem) och inte vill titta på nya produkter. Likaså är den som kikar på IP-telefoni ute efter just det och inget annat.

Jag borde egentligen skrivit en riktig artikel och utvecklat, men insåg att jag inte kommer hinna göra det i rimlig tid. Bättre jag slänger ut hypotesen och ger nån annan här chansen att förkasta den, förbättra den eller bygga vidare.

Som jag ser det går teorin ut på att siter är “auktoritet” inom ämnet, vilket jag håller med om.

Men om man ser på detta trodde jag innan jag kontrollerade att även sökorden skulle fått SiteLinks, vilket inte var fallet.

Prova att söka på “intertex”. Notera länkarna.
Sök sedan på
intertex products
intertex support
intertex voip
intertex techdata

En missupfattning från min sida, men den lilla meningen jag fann intressant var just:

Om någon orkar analysera länkmolnen är det förmodligen nästan helt olika sajter som länkar mot de olika undersidorna (och skapar cyborgmoln).

Alltså, olika externa siter som länkar till olika sidor på siten.

Ok, vi tittar på det:

Vi tar de olika siterna jag gått igenom:Badrum struntar jag i eftersom den är framad!. Samma sak med alla som redirectar!.

download
http://www.download.com/Audio-Video/2001-2025_4-0.html

http://www.download.com/Security-Spyware/2001-2023_4-0.html

http://www.download.com/Utilities-Drivers/2001-2018_4-0.html

http://www.download.com/2001-2012_4-0.htmlaffärer

http://www.privataaffarer.se/users/AccountLogin.asp

http://www.privataaffarer.se/portfolio/

http://www.privataaffarer.se/aktier/

http://www.privataaffarer.se/fonder/

gartner

http://www.gartner.com/it/products/research/research_services.jsp

http://www.gartner.com/it/about_gartner.jsp

http://www.gartner.com/it/products_services.jsp

http://www.gartner.com/it/analysts_consultants.jsp

Det räcker så!.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*