Tyska BMW är utkastade från Google.

Hemsidan har helt plötsligt fått en PageRank 0 på Google.

Tyska BMW 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vid en sökning efter BMW germany på Google har bmw.de ständigt legat etta, nu är dom borta helt.

Anledningen till avstängningen är at Google upptäckt att företaget fuskat. Det spelar ingen rol hur stor man är, Google sätter reglerna konsekvent. Tekniken består av “dörrsidor”, sidor skapade på hemsidan som är gjorda för sökmotorerna endast. Sidorna är sprängfyllda med sökord och förflyttar besökaren omdelbart till startsidan.

Liknande tekniker används av flera av våra konkurrenter.

Fast BMW omedelbart tog bort sidorna så fort det blev känt, hjälpte det inte.

Gå till Google och sök efter: site:www.bmw.de Denna sökningen presenterar antalet sidor som finns med i Googles databas från en site, Tyska BMW har 0 sidor med i Google nu. Ärlig sökmotoroptimering med hemsidans egna material utan fusk lönar sig. Denna bestraffning är ett skolexempel fråg Googles guidelines, oavsett hur stor eller liten man är måste dom följas:
“If an SEO creates deceptive or misleading content on your behalf, such as doorway pages or ’throwaway’ domains, your site could be removed entirely from Google’s index.”

Google’s regelverk har en filosofi, man skall optimera för människor, inte för sökmotorerna. Detta eftersomGoogle inte tycker om att bli lurade. Det ironiska är att hela BMW.de är en hemsida med otroliga struktur och spinslingsproblem. En javabaserad navigering förhindrar sökmotorerna och vissa webbläsare. Sökmotorernas robotar stoppas effektivt av tekniken och förhidras därmed att hitta dom korrekta undersidorna. Som vi ser det är inte det några problem tat lösa, det krävs bara kunskap i hur sökmotorrna arbetar.

Men som Matt Cutts på Google säger: “Jag antar att Google’s spam-team kommer att behöva en “reinclusion request” med detaljer om vem som skapade dörrsidorna. Dom behöver säkert någon försäkran om att dylika sidor inte kommer att förekomma mer innan dom kommer att släppas på igen”.

Matt citerar i sin blogg också: “Lura inte dina besökare eller presentera ett innehåll till sökmotorerna och visa en annan för sökmotorerna.”
Hans Sandblom
Forskning och utveckling
SEO Göteborg
031-517170

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*