Trender inom sökmotoroptimering

I dag om någonsin är mediatrycket enormt och det gäller att synas, sticka ut, ha en snygg tilltalande sajt, en attraktiv freetags-profil men vad gör det om man inte hittas. Att lägga ner 100.000 kronor för att vara med i Eniro och Gula Sidorna (eller hitta.se) där man förhoppningsvis får 100 besökare till sin sida ifrån på ett helt år. Eller att lägga ner 40.000 kronor på en annons i fack- eller veckopress där man kan vara glad om det är någon som agerar, kommer ihåg att ta med tidningen till datorn för att gå in på sajten eller ringa upp.
  

Sökmotorerna är kanalen där man omedelbart har kunden färsk, exakt då dom eftersökt någonting.
Ett knapptryck borta från kontakten.
  

Sökmotoroptimering handlar om att bli nummer ett i sin bransch.
Att ligga bland de första resultaten när någon sökt efter just er produkt eller tjänst.  
Sökmotorerna har alltid attraherats av samma saker, i synnerhet Google.
Innehåll och länkar.
I dag är kanske länkar den viktigaste faktorn för sökmotoroptimering och bra placeringar men det utesluter inte ett bra innehåll på sajten och välskrivna titlar och beskrivningar.
Titeln måste vara attraktiv och säljande och på samma sätt vara skriven för bra placeringar enligt Googles hemliga algoritmer.
Det är ju trots allt titeln som man klickar på när man sökt på en sökmotor.
Beskrivningen (eller meta-texten) är det som kommer under Titeln i sökresultatet. Den skall spegla både sidans innehåll och företaget på ett lockande sätt.
  

Länkar är den svåraste biten eftersom det idag som lekman är svårt att skaffa länkar själv. Det sättet som normalt står till buds är att byta länkar med ett annat företag (hemsda). Detta är kanske inte svårt men dåremot har det ett lågt värde eftersom Google dag värderar länkbyten lågt.
Vad man måste satsa på är anpassae länkstrategier som är unikt anpassade för det förutsättningar som finns fär just er hemsida.

 

 

 

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. Det är oroväckande få företag som har fått upp ögonen för SEO idag. Jag tror vi kommer se en otrolig utveckling inom detta området. Vad som gör det så intressant är att allt är mätbart. Samspelet mellan Adwords och Analtyics är ljuvlig musik i mina öron när man pratar sökmotorannonsering. Där är det verkligen svart eller vitt hurvida man lyckats med en kampanj eller ej. När det gäller optimering så är det två skolor idag, där off-page kräver helt annan kunskap och förståelse.

Speak Your Mind

*