Temabyggd sökmotorpyramid

En temabyggd sökmotorpyramid är ett sätt att ett att skapa en vettig användning av Google’s PageRank system samt ta tillvara värdet som Google sätter på länktexter. Detta samtidigt som man gör sig redo för nästa generations sökmotorer, dom “tema baserade”, som ger användarna en logisk navigering och gör underhållet av hemsidan enkelt.

Här är ett exempel på Optimerad Temabaserad struktur:
Exemplet baserar sig på ett tema om Värmepumpar. Domännamnet är vaermepumpar.se (ae tolkas som ä). Startsidan kommer av sig själv att få mängder av länkar (och PageRank) till sig på et naturligt sätt, eftersom folk gillar siten. Dom flesta av dessa länkar innehåller ordet “Värmepumpar” eller “Värmepump”. Vi ger sidan en rubrik som är “Hemsidan om Värmepumpar” . VI har med värmepumpar för att återge länkarnas värde. Vi gör naturligtvis en länk tillbaka till startsidan på varje undersida, med länktexten “Värmepumpar start. här hittar ni er värmepump.”.

Nästa nivå i strukturen är dom olika teknikerna för värmepumpar. vaermepumpar.se/bergvaerme/, vaermepumpar.se/jordvaerme/, vaermepumpar.se/fraanluftsvaerme/ etc. Sidorna titlas “Bergvärme för värmepumpar” etc. Länkarna från startsidan blir således “Bergvärme” eller “Värmepumpar bergvärme”. Alla sidor under sektionen bergvärme länkat tillbaka med den länktexten. Om vi dessutom får en bra spridning för vår hemsida så kanske andra hemsidor länkar tillbaka till denna sektionen.
Nästa nivå är kanske olika grenar för t ex bergvärme såsom Tillverkare bergvärme, återförsäljare bergvärme, tillbehör bergvärme och installatörer bergvärme. Alla sektioner får rätt rubriksättning och sidorna är relevanta. DÅ ser det ut såhär, startsidan länkar till Bergvärme. Bergvärme länkar till dom olika grenarna inom bergvärmetekniken och dom olika grenarna länkar tillbaka till bergvärme med just den texten.

vaermepumpar.se/
/bergvaerme/ (länk tillbaka till vaermepumpar.se)
/tillbehoer_bergvaerme (länk tillbaka till bergvaerme)
/tillverkare_bergvaerme (länk tillbaka till bergvaerme)
/jordvaerme (länk tillbaka till vaermepumpar.se)
/tillbehoer_jordvaerme/ (länk tillbaka till jordvaerme)
/tillverkare_jordvaerme/ (länk tillbaka till jordvaerme)
Strukturen under t ex tillbehör av bergvärme skulle kunna vara en regional lista.

Eftersom ordet värmepumpar är det sökordet som har störst konkurrens så maximerar vi användandet av sökordet värmepumpar i Title, description, keywords, text, inkommande länktext och i intern länktext. Eftersom bergvärme och jordvärme har en hög konkurrens i området så ger vi dom länkar från vår sida som har störst PageRank, Tillbehör jordvärme har liten konkurrens i jämförelse och får därmed endas länkar från sidor med lägre PageRank. Eftersom den regionala delen av tillbehör bergvärme har minst konkurrens och troligtvis rankar bra ändå så får dom endast länkar med sämst PageRank. Skulle dom inte ranka bra aå måste man se till att dom får länkar till sig utifrån.

Håll dom viktiga sökorden högt i pyramiden. Strukturen gör att PageRank sjunker med i princip ett steg för varje länk. Detta måste tas i beaktande beroende på vad ni har för hemsida och strukturen kan förändras beroende på konkurrensen samt på potentiella köpare. Ha i åtanke att Google gillar matchande fraser.

Vissa personer lägger upp t ex vår andra nivå, bergvärme på egen domän eller subdomäner. Även om man på detta sättet kan få flera listningar i kategoriserade sökmotorer och andra länkar än vad man kan med en ensam domän så fungerar det inte på Google. Om bergvärme länkar till eller har länk från huvuddomänen, men inte mellan varandra så har det liten betydelse. Men om domänerna länkar mot varandra korsvis så föreligger det en trolig bestraffning på Google.

Anpassa pyramiden. Det finns tillfällen då strukturen i pyramiden måste justeras. Till exempel, en mycket populär produkt vill man kanske ha länkat direkt från sin startsida som en “utvald produkt”. Detta hjälper förhoppningsvis fler personer att hitta produkten när dom väl är på hemsidan, men produkten får samtidigt en “boost” på sökmotorer som Google som är mycket länkbaserade.

Dilemma. Man kan komma att få repetitiva fraser i navigeringen. Skulle rekommendera er att spendera lite tid och se över optioner för namngivning i navigeringsstrukturen. Kompromisser är nödvändiga för att göra länkarna tillräckligt beskrivande så att robotarna förstår och det inte blir för mycket repetitioner för den mänskliga besökaren.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*