Ta vara på positiva trender med sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering handlar inte om svart magi, det handlar om att jobba med rätt saker på rätt plats med tydlig fokus och struktur. Här tänkte jag förklara om en metod som är ganska effektiv och inte behöver kräva allt för stora resurser för att nå märkbart resultat.

Att ta till vara på positiva trender underlättar ofta arbetet med sökmotoroptimering. Att leta rätt på sina ”movers” i sökresultatet och ge dem en extra push gör att man kan dra nytta av en redan positiv trend.

En mover är ett ord eller fras som lyft sin positionering mest under den senaste veckan. Det är inget vedertaget begrepp men som bland annat används i vissa analysverktyg för att identifiera trender i sökresultatet.

Fokusera längre ner i Googles sökresultat

Att fokusera längre ner i  sökresultat på exempelvis sida två och tre kan många gånger vara effektivt. Att lyfta ett resultat från sida 3 till sida 2 eller i bästa fall till sida 1 kan med inte allt för stora medel göra en stor skillnad i ens trafikmängd.

Identifiera movers på sida två och tre i sökresultatet

Att identifiera movers är inte alltid solklart eftersom det inte finns många bra gratisverktyg som mäter ranking. Men det finns däremot många verktyg som mäter ranking. Google Webmaster Tools funkar helt ok vid brist på annat, men ser ranking och man ser trender. Ett verktyg jag finner användbart är SEOlytics som jag även kommer använda i nedan exempel.

Identifiera sedan några ord som ligger högt upp på sidan två eller tre på Google och som den senaste veckan har haft en positiv utveckling. Klättrat 3-5 eller mer placeringar utan att man själv vet att man gjort något.

Mer än en gång har jag förvånats över ord som har och fått ranking. Men det är ofta dessa gånger man ska passa på och se till att optimera upp sidorna som liksom flygit upp på Googles träfflista. Ett exempel kan vara om det finns en sökfunktion på en sajt.

Sökmotoroptimering av movers

När det kommer till sökmotoroptimeringen av movers behöver det inte vara rocket science. Det man ska vara högst försiktig med är att ändra URL:en vilket jag tror det flesta förstår. Att skriva mer och bra text brukar vara a och o. Eftersom vi vet vilket ord vi ska optimera skulle jag skriva dit några rubriker och se över metataggarna. Har man möjlighet att internlänka från ens sajt ger det en extra push, har man möjlighet att länka från någon externsajt kommer det helt klart att hjälpa till.

Låt mig ge ett exempel, i detta fall använder jag SEOlytics som mätverktyg.

Exempel

Som vi ser till höger har jag i SEOlytics filtrerat fram ord med positiv utveckling (+ nya) som ligger på sida två och tre och fyra.

Nedan har vi ett exemple på två resultat som  klättrat 6 respektive 7 positioner under den senaste veckan. sökmotoroptimering och sökmotor optimering, det ena ganska högt upp på sida två och som vi gärna skulle vilja få upp på till sida 1. I exempel 2 har vi ett ord som bara på en vecka klättrat 15 positioner vilket säger en del att det kan gå väldigt snabbt när man jobbar lite längre ner i Googles träfflista.

Exempel 1.

Exempel 2.

Author: Joakim Trolle

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. […] hitta ”rätt sökord”, istället för att bara använda de ord man TROR ska fungera. Läs artikeln! Share this:TwitterFacebookRedditLinkedInTumblrPinterestGoogle +1GillaGillaBe the first to like […]

Speak Your Mind

*