Sökmotorpositionering – utnyttja länkar.

Länkbyte är ett av de viktigaste elementen när man pratar om sökmotorpositionering. Som vi ser det så tar sökmotorpositionering vid efter en sökmotoroptimering. Sajten är väl optimerad och behöver positionering för att klättra i rankningen. Utan för mycket tekniska detaljer: er sajt behöver länkar. I stort sett, varje länk från en annan sajt representerar en “röst” på er sida i sökmotorernas ögon. Ni kommer att få mycket för dom. Köp, be, låna och byt länkar till er sajt. Er sökmotorpositionering behöver länkar.

Nedan så finner ni en snabbstart i hur ni ökar er sajts värde med länkbyte och utför en bättre sökmotorpositionering av er sajt. För att få många länkar till er sajt måste ni veta vart ni hittar BRA länkar. Vi har brutit ner länksökningen i steg som gör den normala “surfaren” till en länkutvecklare och expert på sökmotorpositionering.

1. Förstå vilka sajter ni letar efter
Viktigt för effektiviteten i ert sökande. Detta är generella instruktioner men typen av länkar ni letar efter skall vara industriellt specifika. Om ni säljer speedway produkter så bör ni leta efter sajter inom motor & transport i katalogsökmotorer. Om er sajt handlar om era VVS tjänster så bör ni leta i dom regionala delarna eller näringsliv – bygg och anläggning.

2. Hitta era startsidor för sökmotorpositionering
Vi skall leta efter kvalitetslänkar från relevanta sajter. Katalogerna förser oss med dom bästa och mest relevanta sajterna för sökmotorpositionering. Men det finns många andra platser som är potentiella. Några av dom bästa ställena att börja leta på är på dom dominerande katalogerna. En lista på dom bästa finns nedan. Varje katalog har en lista över andra kataloger som ger dig ytterligare bra ställen för din sökmotorpositionering.

3. Kontrollera om en sajt passar
Det finns miljarder sajterpå Internet. Dessa ger dig mängder med möjligheter till länkar. Spendera inte för lång tid med att undra om just den sajten kommer att ge dig en länk.. Om det är en stor katalog eller sajt som är inom samma “tema” som er egna, gå då vidare till nästa steg Om er sajt handlar om hundmat och sajten ni besöker är om bildelar så bör ni inte fråga om länk från den. Det kommer inte att gynna er sökmotorpositionering. Slösa inte tid med att läsa, ha länkbyte som ert primära mål. Öppna en massa fönster och hoppa mellan dom. Om sidan inte passar, gå vidare!

4. Hitta den bästa kategorin
Kataloger har oftast hundratals, tusentals med kategorier. Börja i “toppen” och arbeta er ner i hierarkin tills ni hittar en relevant kategori. Kommersiella sajter som säljer produkter skall oftast leta i “Shopping” eller “Business” kategorier. Service baserade sajter skall normalt börja leta i dom regionala delarna. Varje katalog som ni hittar länkar till andra kataloger. Men det kan lika gärna resultera i att det inte finns några. Då är det att ha dom ovan nämnda startsidorna att falla tillbaka på när det inte längre finns några relevanta kategorier (och tro mig, det finns inget “slut” på Internet).

5. Hitta vart ni skall registrera er
När ni väl hittat en sajt som är relevant för er sökmotorpositionering så försök att hitta vart ni skall registrera er. Oftast så finns det någon knapp eller textlänk som heter “Sublit URL”, “Add URL”, “Submit site”, “Add resource” etc. Dessa hittar ni normalt högst upp på sidan, eller längst ner. Håll era ögon öppna efter dessa ord. Om inget av det finns så leta efter en mail-adress för att kontakta webmastern. Kontakta INTE webmastern om det finns en registreringssida.

6. Skriv en bra beskrivning och dokumentera er registrering. Varje katalog har sina egna “guidelines”. Vissa accepterar långa beskrivningar, andra inte. Vissa accepterar inte beskrivningar alls. Var beredd på en massa olika scenarier. Skriv ner era olika beskrivningar i ett dokument så att ni kan återanvända dom. För en lyckad sökmotorpositionering så måste ni vara 100% säkra på att er beskrivning uppfyller dom regler som sajter ni registrerar på satt upp. Efter registreringen, dokumentera den i dokumentet. På detta sättet så kan ni gå tillbaka och kontrollera om er registrering kom med utan att involvera webmastern. Ni kommer också att komma i kontakt med samma sajt på flera ställen (om den är bra). Ni kommer garanterat inte att komma ihåg allt ni gör så dokumenteringen är mycket viktig för att er sökmotorpositionering skall lyckas så ni inte spammar sajter och blir avstängda för det. Ha tålamod, fortsätt att söka… det finns mängder med sidor där ute som ni kan länka på!

 

Startsidor för sökmotorpositionering

directory.google.com
directory.yahoo.com
dmoz.org
www.isedb.com/html/Web_Directories/General_Directories/
www.jayde.com
Andra tips för länkbyte och sökmotorpositionering: En annan metod att hitta sajter som accepterar länkbyte är att besöka en sökmotor som t ex Google och söka efter “add url” och “dina sökord”. Inkludera situationstecknen för att försäkra er om att sökmotorn presenterar exakta fraser som ni skrev in. Prova också att byta ut “add url” mot annat som:
add site, add link, submit url, submit site, submit link.
Eller motsvarande på svenska (lägg till länk, lägg till sajt, registrera sajt, registrera url, lägg till länk mm, mm).
Som ytterligare variant så kan ni hitta sidor för sökmotorpositionering genom att söka efter filnamnet. Byt ut”add url” sökfrasen mot någon av följande sidnamnen:
addurl.html, addsite.html, addlink.html, submiturl.html, submitsite.html, submitlink.html, add-url.html, add-site.html, add-link.html, submit-url.html, submit-site.html, submit-link.html, add_url.html, add_site.html, add_link.html, submit_url.html, submit_site.html, submit_link.html

 

Lycka till med er sökmotorpositonering. Blanda nu inte ihop begreppen:

Sökmotoroptimering – Balansera sökorden på sidorna, se till så att allt är utformat enligt reglerna för sökmotorerna samt att se till så att alla sidor hittas.
Sökmotorpositionering – När er sajt är optimal ur sökmotorernas ögon så kommer ni säkert på bra placering. En sökmotorpositionering gör så att ni hela tiden klättrar i placeringar, upp emot förstaplatsen.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. […] är att man konstant påtalar att sajterna blivit bestraffade. I min värld handlar det inte om bestraffning utan ett sätt för Google att visa om en sajt säljer länkar – märk väl att hög PageRank […]

Speak Your Mind

*