Sökmotoroptimering och länkar

En marknadsföring av en sajt på sökmotorerna kallas för sökmotoroptimering.

När jag började med denna form av marknadsföring för snart nio år sedan var det ganska enkelt att få upp en hemsida bland de första resultaten på sökmotorerna, Google fanns inte ens.

I dag handlar det mycket om länkstrategier.

 

Extern länkstrategi:
Detta är att få andra hemsidor att ge er hemsida en länk. Detta tolkas av t ex Google på lite olika sätt beroende på varifrån länken kommer och om den är relevant för er sajts “tema” (bilar, finans, bygg & anläggning, etc).
Om en länk är relevant värderas den högre och en irrelevant länk värderas mindre. Men, oavsett “tema” så ger dom er sajt ett värde.
En extern länk från någon annan sajt kan aldrig bli negativ för er.

Se till att variera det som står i era “partners” länkar.
Låt t ex några hemsidor låta ert företagsnamn “Bolaget AB” stå i länktexten och länka texten “Bolaget AB” direkt till er startsida.

Låt några andra sajter länka till en undersida på er sajt med ett sökord som ni vill hittas med och som undersidan handlar om och några andra med andra ord till andra sidor.

 

Exempelvis:
SEO länkar till vår startsida
(http://www.seo.se )
Sökmotoroptimering länkar till vår sida om sökmotoroptimering
(http://www.seo.se/soekmotoroptimering.asp)
Sökoptimering länkar till sidan som handlar om sökoptimering
(http://www.seo.se/soekoptimering-1.asp)

På detta sätt ökar man värdet på olika sidor och skapar en “naturlig” länkning.

 

Intern länkstrategi:
En intern länkstrategi är av en liten annan karaktär men enklare att hantera eftersom ni själva kontrollerar sajten.
Tänk på att Google och de andra sökmotorerna endast tittar på interna länkar i texten på sidan och räknar inte in navigeringen på sajten. Det gäller även här att få det att bli naturligt och inte göra för mycket av interna länkar på en sida utan håll det naturligt. 1-2 per sida är lagom.

 

Hur skall man göra då?
Titta igenom texten på din sajt. Finns det något ord där som du vill komma bättre placerad på? Självklart! Gör en länk av det ordet till den undersidan på er sajt som handlar om ordet.

Gör likadant på samtliga undersidor och finns det flera sidor om samma ord så variera länkarna på ett naturligt sätt.

 

Länkar ut från er hemsida:
Om ni förser besökaren (och sökmotorerna) med mer information inom samma ämne som er hemsida handlar om. Premieras ni för det. Jag skulle kunna gå så långt att säga att en länk till er värsta konkurrent är det bästa ni kan göra, men vem vill det ?
Däremot finns det garanterat informationssidor mm som kan vara värdefullt för er att länka till.

Det bästa är att göra 1-2 länkar ut till andra resurser per sida. Det kan ju dessvärre strida mot någon intern policy så om det inte går, skapa en sida med länkar till ALLA era interna sidor (s.k. SiteMap) och på den länkar ni ut till informationssidorna. Den sidan måste få en länk från er startsida så sökmotorerna hittar den, annars är det värdelöst.

Kommer så småningom att berätta lite om vad ni kan göra på själva sidan för at öka värdet men nu får jag ta helg och önska er en trevlig sådan.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. […] När du inte använder den så stoppar du bara in den i PCMCIA uttaget och samtidigt laddar den, på så sett är den alltid laddat och behöver inga batterier som en vanligt trådlös mus gör. Trådlös blir den med hjälp av BlueTooth tekniken och då får du en bra precision! Musen har två knappar och ett scroll-hjul som dom flesta andra möss har. Den är verkligen smart! Den är liten, lätt hantera och mycket portabel! Som jag har förstått det så har man inte bestämt något pris än, så vi får hoppas att den passar de flestas plånbok! Trackback · […]

  2. […] Nu kan också varje sida som är skapad med Googles gratishemsides system att enkelt nås via mobiltelefoner eftersom Google konverterar till mobilformat på samma sätt som dom gör med sökresultaten. Trackback · […]

Speak Your Mind

*