Sökmotoroptimering och länkar

Länkar är en av de viktigaste faktorerna vid sökmotoroptimering. Googles ingenjlr Matt Cutts postade en del inlägg på sin blogg, efter ett besök på en sökmotormässa där dett tydligen diskuterades flitigt. Matt attakerade dolda länkar, länkar i wordpress teman (bloggprogram som detta) och köpta länkar. Jag är säker på att hans intentioner är ädla, att ta bort irrelevanta länkar från sökresultaten.

Men har han gått för långt?. Att döma av alla kommentarer och protester hans inlägg skapat runt om på webben börjar man undra. Det finns ju garanterat köpta länkar som påverkar sökresultaten 🙂 och Google anser sig ha all rätt att attakera dessa. Att påstå att en mänskligt kontrollerad, relevant betald länk kommer att bli bestraffad är en helt annan situation. Detta får Google att framstå som att dom vill visa sina muskler som den största sökmotorn för att få bort konkurrens från sitt egna annonseringsprogram. När man ser på registreringar av betald länk så finns det mycket fuskproblem dom borde ta i beaktande, det mest uppenbara är att konkurrenter saborterar för varandra genom att annonser för varandra och rapportera det till Google och på så sätt skada en site. Det andra är att hur Google anser sig kunna avgöra om en länk är betald eller inte, utan att ha tillgång till bankkontot för webmastern.

Nej, jag tror att detta är en dimridå. Man får inte glömma vad Google officiellt skriver “Det finns i princip ingenting du kan göra för att skada din konkurrent”. Alltså skulle Google få svårt att genomföra detta utan att förändra sina skrivna regler.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*