Sociala medier och sökmotoroptimering

Sociala medier

Internationellt sett har det varit rätt stort ett längre tag tack vare t ex Digg, Technorati m. fl. På den internationella marknaden finns det specialiserade internetmarknadsföringskonsulter som arbetar både med länkbygge och att driva trafik genom sociala medier, detta har vi dock inte sett så otroligt mycket av i Sverige, troligen mest på grund av bristen på bra svenska sociala medier. Detta beror nog enligt min mening inte så mycket på brist på sociala medie-sajter utan snarare på bristen på användare, för utan en stor användarbas – ingen bra sajt.

Nu börjar det dock kännas som om marknaden börjar bli mogen och ett fåtal av de sajter som aspirerade på ett bli Sveriges motsvarighet till Digg har vunnit kampen om användarna. Ett exempel på ett svenskt socialt medie som har en relativt stor användarbas är Pusha, som är resultatet av att flera av de tidiga digg-klonerna slogs samman, jag tror att orsaken till att det har lyckats beror till stor del på ett enkelt, överskådligt och smidigt gränssnitt. Pusha verkar vara Sveriges populäraste sociala medie-sajt i Digg-stil, den verkar dessutom växa dag för dag.

Hur lyckas med sociala medier?

Vad krävs då för att lyckas hamna på förstasidan på ex. Pusha? Dels måste man givetvis ha något intressant att komma med, något som tilltalar folk. Att pusha “Om företaget”-sidan på sitt företags webbsajt kommer nästan säkerligen inte rendera en enda röst, och det är just röster du är beroende av om du vill få besökare.

Däremot kan en tävling eller en kontroversiell/intressant/läsvärd artikel eller nyhet fungera, eller varför inte en gratis tjänst som besökare kan ta del av på er webbsajt?

Förutom ett intressant eller lockande “mål” måste även titeln och beskrivningen vara säljande och locka till klick, detta är en hel vetenskap, och jag skulle här vilja citera John Bogart, journalist vid The Sun under sent 1800-tal,

“Om en hund biter en man är det ingen nyhet, eftersom det händer så ofta. Men om en man biter en hund, då är det en nyhet”.

Detta kan liknas mycket med utformningen av kvällstidningarnas löpsedlar, din länk skall framstå som intressantast av alla.

Lämplig marknadsföringsstrategi för alla?

Min uppfattning är att man genom att noga utröna möjligheterna för ens företag att använda sig av sociala medier i sin marknadsföring på ett kostnadseffektivt sätt kan driva trafik till sin webbplats.

Detta är dock mycket bransch och storleksbetonat, exempelvis skulle inte Nisses Bilverkstad i Blomstermåla ha någon nytta av detta medan ett mer internetbetonat företag ha betydligt större möjligheter att dra nytta av detta.

Bloggar

Bloggandet i Sverige och världen har blivit otroligt utbrett, och den totala mängden internettrafik som går via bloggar är nog betydligt större än folk kan tänka sig, hur drar man nytta av detta som företag?

Bloggandet och sociala medier är väldigt tätt knutet, på flera sätt, lyckas man genom en kampanj “övertyga” sociala medier är chansen stor att folk bloggar om det också, om det är tillräckligt intressant. En bloggares största problem, är att komma på vad denne skall skriva om, och jag tror att det är mycket vanligt att bloggare tittar på de sociala medierna för att hitta något att blogga om.

Lyckas man med sociala medier är chansen stor att bloggosfären hänger på också. Vad som krävs för att lyckas här är i grund och botten samma sak som för sociala medier, något uppseendeväckande/intressant eller helst något helt vansinnigt. För att nå ut till bloggare är alltså sociala medier en guldgruva.

 

Vad har då detta med sökmotoroptimering att göra?

Sökmotorer, och då förstås främst Google har en bra koll på både bloggosfären och sociala medier, och är snabba på att snappa upp de senaste trenderna. När det gäller sociala medier är det ofta så att utlänkar är markerade med rel=”nofollow” förutom på förstasidan eller förstasidorna inom varje ämne.

Värdet av en länk från förstasidan är svårt att avgöra men min uppfattning är att det kan ge ett temporärt värde så länge man ligger kvar, och eventuellt även ett visst ökat förtroende för sajten. Jag tror dock att värdet av att övertyga bloggosfären är större, då inläggen blir mer bestående, dock åldras inläggen och tappar visst värde över tid när de inte längre ligger länkade på startsidan.

Jag anser dock att eventuella positiva förändringar avseende placeringar i sökmotorer till följd av en kampanj riktad mot sociala medier bör ses som en bonus. Det som framför allt gör att det är värt att lägga tid på detta är i min mening de besökare man får om man lyckas i satsningen.

Nytt inom SEM/SEO

Tänkte bara kort dra de senaste förändringarna eller händelserna inom sökbaserad internetmarknadsföring och sökmotorer.

• Google erbjuder nu översättning av utländska sidor i det svenska sökresultatet.

• Tycker även att det har börjat synas mer Google-produkter i det organiska sökresultatet, Google bildsök på förstaplats vid sökning på “bilder”.

• Filmklipp från YouTube integrerat direkt i sökresultatet.

Youtube integrerat i Googles sökresultat

• På senare tid har branschen fått se resultatet av Googles svenska personal som aktivt rensar och förbättrar kvaliteten på sökresultatet, vad vi kan se berör detta främst sajter med tvivelaktigt innehåll vars enda målsättning är annonsintäkter.

 

Kvalitet på sökresultat vs. annonsintäkter

Jag tänkte slänga ut en liten tankeväckare eller teori som någon annan gärna får elaborera vidare på; Google skulle utan tvekan kunna upprätthålla en högre kvalitet på sökresultatet och relativt enkelt kunna filtrera ut exempelvis alla de SMS-lån-sajter som bara finns för att tjäna pengar genom Google AdSense, men detta skulle innebära enorma förluster för Google, då de genom att ibland placera rena spamsajter på relativt bra placeringar även tjänar pengar på besökare som går enbart genom den organiska träfflistan.

Jag tror att man även kan räkna med att det fortsätter vara ungefär som i dagsläget ända fram tills det läge då Google på allvar får en konkurrent på den svenska marknaden och de måste förbättra kvaliteten för att behålla användarbasen. Jag slänger ut denna teori för allmän diskussion!

Vad tror ni, kommentera eller blogga om ämnet!

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*