SMX-seminarie Stockholm

Det första Search Marketing Expo (SMX) i Stockholm är över för denna gång. Det var två intensiva dagar med information från många intressanta deltagare.

På onsdagen handlade det om Organisk optimering. Genomgående tryckte alla på att det är oerhört viktigt med länkar; både interna och externa sådana. De interna ska leda både besökaren och sökmotorspindeln runt i din sajt. Här är det viktigt att tänka på att länkarna är så kallade äkta URL:er och inte databasgenererade. När det gäller externa länkar måste dessa vara naturliga och komma från olika sidor med olika värde. Med tanke på att Google´s möjligheter att hålla kolla på alla sidor till stor del är med länkar så inser man att detta är oerhört viktigt. Utöver detta så är det innehållet i förhållande till vad du vill bli synlig på som styr dina möjligheter till en bra placering.

När det gäller sökord måste man tänka på hur dina potentiella kunder letar efter dina produkter. Ett vanligt fel man gör idag är att man använder yrkesspecifika sökord och glömmer få med hur kunden tänker när de söker! Här måste man tänka både generellt samt få med den så kallade longtail sökningen.

 

Torsdagen tog upp viktiga saker att tänka på ur ett SEO perspektiv. Det man kan sammanfatta dagen med är att mycket kan göras på egen hand, men att det då är viktigt att man har kunskapen, tiden samt budget till det. Det finns så mycket man måste tänka på ur många olika perspektiv. Exempelvis om man har en global kampanj måste man hålla koll på vilka sökmotorer man ska rikta sig till, hur söker man i de olika länderna och är det nödvändigt med en sida på språket till det landet man vänder sig till. Vi fick även tips på en hel del verktyg som är bra att använda sig av när man ska optimera sin sajt. Mer om dessa verktyg om ett tag.

Jag vill passa på att tacka Mikkel DeMib Svendsen, Rand Fishkin och Joost de Valk för mycket intressanta åsikter och insikter i Sökmotoroptimering. Har du inte varit på ett SMX event kan jag starkt rekommendera detta då det ger mycket till bransch folk och de som står i begrepp att antingen köpa eller göra sökmotoroptimering själva. På våra egna seminarier under hösten kommer jag att delge mer från SMX i Stockholm. Väl mött någonstans i Sverige!

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*