Sammanfattning av konferenserna den 13 februari

Första gången jag bloggar så jag hoppas ni ursäktar mig 😉

Tobias har ju redan skrivit lite om Organic Listings Forum som var den sista konferensen vi var på igår. Jag tänkte försöka göra en liten sammanfattning här över de resterande konferenserna vi hann vara med på igår.

SEM Campaign & Project Management
Information om hur man hanterar sina kampanjer med sponsrade länkar på Google och andra sökmotorer. Då vi inte jobbar med denna delen så var det mer informativt för oss och intressant at höra lite om hur man jobbar med detta.

Under konferensen var det många som pratade om SEO och SEM som om det vore samma sak och att man skall jobba med båda delarna – alltså både de organiska träffarna och de sponsrade. Detta är ju inte helt fel och den ena delen bör ju inte utesluta den andra.
Tester har tydligen visat (får leta senare efter referenser) att om man syns både i de organiska och sponsrade träffarna så ökar förtroendet för sen siten (av personen som söker) och det blir troligare ett klick.

Search Engine Friendly Design
En väldigt simpel konferens som i stort sätt tog upp samma sak som vi pratar dagligen med våra kunder om. Det handlar om att se till att låta sökmotorerna hitta alla undersidor på hemsidan. Detta kan vara svårt om menyn på hemsidan består av JavaScript. Men jag tycker egentligen att man kan läsa en bättre artikel på detta ämne på vår hemsida. Artikeln Bli en vinnare på sökmotorerna hoppas jag att ni redan alla redan sätt och läst.

Searcher Behavior Research Update
Det forskas mycket inom hur sökmotorerna används, var sökaren klickar och om mycket annat inom det området. Bland annat finns comScore en panel med över 2 miljoner internetanvändare som de plockar in statistik från. Beserat på deras data kan man se att det sker i snitt 750,000 sökningar per minut världen över. Och att det ser lite olika ut i olika delar av världen. I Sverige och Europa har Google i snitt 78% av marknaden medans de i USA endast har 47%. Deras data stämmer rätt bra överens med vår och enligt den så använder 85% Google i Sverige.

Annan data som i och för sig kanske inte är ny, men ändå intressant är att i genomsnitt så klickar ungefär 80% av besökarna på de organiska träffarna och 20% på de sponsrade. Ändå så läggs mycket, mycket mer pengar på att synas med sponsrade länkar jämfört med vad som investeras i att synas bland de organiska.

Competitive Research
Sista konferensen för dagen (om man bortser från den Tobias skrev om) handlade om att kolla upp sina konkurrenter. Vad syns de på i sökmotorerna, vilken information presenteras på deras hemsida. Köper de sponsrade länkar och i så fall på vad?

Bland annat finns ett företag i Storbritannien som heter Hitwise och de har väldigt mycket data som kan vara användbart här.
De jobbar med internetleverantörer i många olika länder (ej Sverige tyvärr) och får därifrån fram data om egentligen alla hemsidor som deras kunder har varit inne på.
Detta är mycket data och det kan se väldigt många olika saker. Bland annat kan man som företag se hur trafiken kommer till ens konkurrenter, vilka sökord som används och även vilka sponsrade sökord de har.

 

Sammanfattningsvis så var det en rätt bra dag. Kanske inte lärt sig något nytt men det är intressant att träffa folket i branschen och få höra saker ur ett annat perspektiv. Återkommer senare i veckan med ett par inlägg om resten av konferensen.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*