Samarbete mellan sökmotorerna

Nu gör Google, MSN och Yahoo ett samarbete där Googles sitemap sätter standarden för hur en sitemap skall se ut och tolkas av sökmotorerna. Hela tekniken baseras på XML data och kan liknas med ett RSS flöde som alla bloggar använder för att presentera sin information.

Tekniken och uppbyggnaden är igentligen ganska enkel.
      http://www.exempel.se/
      2005-01-01
      monthly
       0.8

Finessen är att ovan kod används för varje enskild sida och anger inte bara adressen som sökmotorns spindlar skall besöka utan även när sidan senast uppdaterades, hur ofta den uppdateras och vilken prioritet sidan har.

En sitemap i XML format får intevara större än 10Mb och bör placeras i roten av domänen.
Observera att det inte får existera några externa hemsidor, inte heller subdomäner (subdomän.exempel.se)

Du kommer snart t om att kunna pinga sökmotorerna genom att ange:
/ping?sitemap=sitemap_url
Titta efter på de olika sökmotorerna hur dom vill pingas.
Detta fungerar inte idag fullt ut (inta på Google iallafall 🙂
Detta är mycket användbart vid sökmotoroptimering eftersom Google numera börjar öppna sig mer.

Kommer att återkomma med en postniing senare om vad jag tror kommer att hända med Google och deras Webmaster Central.

Besök Sitemaps.org för mer information.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. zita says:

    Helt underbart att det kommer ut en standard.
    Sökmotorerna her ju aldrig tidigare enats om någonting förut. Det enda har ju handlat om att dom köper upp varandra istället vilket inte alltid blivit så lyckat för användarna.

    Nu kanske det kan bli ändring.

Speak Your Mind

*