Reputation management

I Seokretsar har man på sistone börjat tala om Reputation management. Företeelsen är inte ny men det är först på sistone det uppmärksammats.

Reputatation management SEO är inget som ännu slagit i Sverige men kommer säkert vara något att räkna med i framtiden.

Reputation management handlar om att i så stor mån som möjligt försöka undvika oönskade träffar i sökresultaten. Ett exempel kan vara ett större företag som har hamnat i blåsväder av en eller annan anledning, exempelvis ett bilföretag vars bilar klarat sig dåligt i krocktester eller en mobiltelefontillverkare vars telefoner i något test har ansetts ha större strålningsrisk än telefoner från en annan tillverkare.

Utan att döma eller moralen i det hela så är ju detta ett mardrömsscenario för varje företag. Om websidor som smutskastar ett företag dyker upp i sökresultaten på söktermer som företagsnamnet eller ett specifikt produktnamn som företaget saluför kan detta bli mycket kostsamt för ett företag och de kan tappa mycket potentiella kunder på detta.

Vare sig ett företag blivit smutskastat av goda skäl eller inte så tror ändå folk på vad dom läser. Om det står i google att Företag X bilar är dåliga så påverkar detta givetvis folks uppfattning om företaget.

I USA har detta blivit en faktor att räkna med i sökresultaten. Många amerikanska företag satsar på att låta ett SEO-företag reparera skadorna och jobba med Reputation management (Damage management). Ett exempel är ju skandaldrottningen Paris Hilton. Gör man en sökning i Google.com så kommer inte hennes officiella sida upp utan en hel del annat :). Det är ännu inte bekräftat om hon har börjat se sig om efter en Damage Repair SEO-konsult men det återstår att se.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. Reputation management

    Reputation management handlar om att i så stor mån som möjligt försöka undvika oönskade träffar i sökresultaten.

Speak Your Mind

*