SEO med relevant material och relevansoptimering

SEO med relevant material, Relevansoptimering

 

När det pratas om sökmotormarknadsföring och de olika teknikerna man bör använda för att nå topplaceringar på sökmotorerna är det inte sällan man glömmer att prata om betydelsen av relevant innehåll.

Om man bara arbetar med sökmotormarknadsföring för sökmotorer och inte tar hänsyn till den kanske viktigaste parametern, de personer som besöker sidan så finns det risk att man inte uppnår målet även om man skulle få fina placeringar på utvalda sökord som genererar mycket trafik.

Det är ju trots allt så att det är människorna som besöker din sajt som skapar affärer och affärsmöjligheter, inte sökmotorernas robotar. När man insett detta inser man också ganska snart att det är innehållet på en sajt som driver dit besökarna, får dem att stanna och framför allt, får dem att komma tillbaks. Om besökarna attraheras så gör även sökmotorerna det.

Det man bör sträva efter är att hitta en balans mellan innehåll och sökmotormarknadsföring för att nå fina placeringar. Det är detta som är nyckeln till framgång och fina placeringar som står sig även efter en algoritm-uppdatering.

Nytt och relevant innehåll är även det en SEO-teknik. Nytt innehåll får sökmotorernas robotar att besöka din sida oftare. Nytt innehåll får också besökare att stanna längre på sid sajt. Detta är också viktigt för placeringarna då vissa sökmotorer tar hänsyn till hur länge besökarna stannar på en sajt. En tredje anledning till att skapa och underhålla en sajt med relevant information är att det kommer ge fler länkar in och länkar in är ju som känt en viktig parameter när sökmotorerna listar en sida.

Andra funktioner för att skapa en aktiv sajt som får både besökare och sökmotorer att komma tillbaks är dagligt uppdaterade nyhetsspalter, forum och bloggar. Erbjud gratis gör-det-själv-guider och expertråd inom ditt område. Nyckeln är att skapa ett mervärde för besökaren. Ett mervärde som sökmotorerna gillar och vår sökmotormarknadsföring av en sajt får bättre förutsättningar. Det är denna typ av sajter som har framtiden för sig på sökmotorerna och glöm aldrig att “content is king“.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*