När PR och SEO möts

När PR och SEO möts

PR-branschen och SEO-branschen har under alla år verkat i två relativt skilda världar. Byråerna har jobbat på ostörda av varandra och det har sällan uppstått vare sig intressekonflikter eller konkurrenssituationer.

Och så skulle det nog kunna fortsätta. Målformuleringen för en PR-kampanj skiljer sig troligtvis ganska mycket än mot vad en SEO-konsult skulle formulerat, men många gånger vill båda uppnå samma sak och tydligare än Unionens kampanj mot Peak Partners blir det nog inte.

Unionen har under veckorna som gått arbetat med att sprida budskapet om att Peak Partners vägrar teckna kollektivavtal för de anställda på Focus CRS. Ett budskap som gått ut ganska väl och sidan rankar idag nummer två om man söker på Peak Partners. Det är inte så konstigt med bland annat de 45 bloggposter som skrivits och sist jag tittade 26299 reaktioner i sociala medier.

Nikke uppmärksammande hur effekten av sökmotoroptimering hjälpte kampanjen att få synlighet och framgång på Google. Om detta var medvetet eller en slump kan bara upphovsmakarna svara på men faktumet att synligheten lika gärna kan härledas till SEO som PR kvarstår. Troligtvis helt beroende på vem man frågar.

Att sprida ett budskap av denna art är ett tydligt uppdrag för en PR-byrå. Men att framgångskonceptet och effekten är en kombination av PR och SEO råder det inget tvivel om.

I detta fall är det tydligt hur SEO-arbetet och PR-arbetet kan gå hand i hand där både parterna har kunskap inom olika områden.

Att många bloggare fått mer än ett mail om länkförfrågningar precis som många journalister haft fulla inkorgar från PR-konsulter, är ett tecken på att arbetsmetoder historiskt sätt har påmint om varandra.

När användandet av sociala medier började ta fart bland företag för några år sedan talades det om att reklambyråer och PR-byråer började arbeta mot samma ytor. I en gammal artikel från 2009 i Resumé skrevs det att det var PR-byråerna som var på väg att förlora slaget. Något jag idag inte alls håller med om.

SEO-byråer och PR-byråer har allt fler gemensamma intressen. SEO:are vill ha länkarna och PR-byråerna vill få ut budskapet där båda partnerna har olika kunskaper om arbetet.  SEO-byråer har i åratal jobbat med länkstrategier för att uppnå olika mål i sökresultaten och många sitter på god kunskap idag, medan PR-folket har en helt annan ingång med budskap och kommunikation. Även arbetet i sociala medier kan korsas med social SEO.

Googles utveckling med Penguin-algoritmen gör att det idag finns många risker med aggressiva länkstrategier. Milt sagt råder delade uppfattningar om hur länkarbete bör gå till men en sak alla är överens om är att den naturliga organiska länktillväxten är den allra bästa. Alltså den som Unionen till exempel har uppnått.

För företag idag som arbetar både med PR och SEO finns det i alla fall all anledning att det förs en dialog mellan konsulterna då två strategier skulle kunna kombineras till en stark.

Author: Joakim Trolle

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*