Plats 6 bestraffning

En diskussion pågår nu på WebmasterWorld forumet där teorier indikerar att Google kanske tillfört en ny rankningsfiltrering för sajter som rankat bra för populära söktermer.

 

Vad har hänt?
Under de senaste veckorna har olika webmasters (inkl. vi själva) noterat att vissa av placeringarna de haft på plats 1 eller 2 under väldigt lång tid plötsligt fått position 6 i sökresultatet för just det specifika sökordet.

Problemet slår mot väletablerade sajter med lång historik. De droppade sajterna har under en lång, lång tid haft bra placeringar för det nu filtrerade sökordet, normalt på förstaplatsen.

 

Varför gör Google detta?
Det är ännu inte helt klarlagt vilka faktorer som utlöser det plötsliga placeringstappet i Googles sökresultat. Här kommer tre teorier som diskuteras på WebmasterWorld.

  1. Google tar hänsyn till besökdata när de kalkylerar rankningen
  2. Google har idag en större förståelse för ord, böjningar och sökfrasers förhållanden.
  3. För många länkar till samma sida med samma länktext.

När det gäller besöksdata är jag kritisk eftersom det endast borde drabba de som har Google analytics statistik på hemsidan vilket vi inte har, eller så är det just det som är anledningen (avsaknaden av Google Analytics).
Det som talar emot det är att vissa sajter på termen sökmotoroptimering har Analytics (MIG, Lindqvist) andra inte (JAJJA, SeoDesign, Mediaanalys och vi).

Om olika beteendedata är anledningen till förändringen där hemsidor med högre CTR (Click Through Rate/klickfrekvens) skulle få högre rankning skulle det i och för sig ge min gamla teori att Google VILL få så många som möjligt att använda Google Analytics som jag befarade för 2 år sedan. Men, vissa webmasters har rapporterat att även sajter med högre klickfrekvens har nedrankats.

Bestraffningen verkar också få effekt på webbplatser som är listade med en lockande och tilltalande title och description som är mycket relevant till söktermen. Detta inneär ju att CTR inte verkar tas i beräkning.

Det verkar troligare att ordet eller frasens förhållande har med tappet i placeringarna att göra. Eller att sajt har för många inkommande länkar med det exakta ordet i länktexten som påverkar filtret.

Är detta vad vi råkat ut för på ordet sökmotoroptimering? Det skulle kunna vara det då vi på våra internlänkar härifrån bloggen koncentrerat oss på just det sökordet. Då är det väl dags att börja omprioritera till sökordet sökmarknadsföring istället där vi ligger tvåa eller sökoptimering där vi ligger trea.

Värt att notera är att vi till alla kunder varierar länkpresentationen med mellan 5 och 20 olika varianter per sökord, så effekten av filtret drabbar alltså endast oss själva, troligtvis från våra egna bloggpostningar (och pingningar/sociala bokmärken etc) eftersom vi oftast använder sökordet i pingningar och som länkar i början av våra blogginlägg. På så sätt kommer länken med på många andra sajter, smart men kanske förödande om så är faktum.

Om en länk till en specifik sida alltid använder exakt samma sökord i länktexten är variationen extremt låg i förhållande till de konkurrerande sajterna i toppskiktet av sökresultaten. Detta kan indikera manipulation av länktexter och att Google applicerar filtret.
Vi gör ju alltid samma länktext till vår mest relevanta sida om just sökmotoroptimering med ordet sökmotoroptimering härifrån och får väl i och med detta tänka om lite. Konkurrenterna länkar nästan alltid till sin startsida, det ger ju många variationer men bör enligt mitt tycke ge ett sämre värde, men även jag kan tänka fel.

 

Vad kan man göra för att undvika filtret?
När man bygger länkar till sin sajt, försäkra dig om att du använder dig av olika relevanta sökord som länkar till din sajt. Om du överrepresenterar samma länktext kanske Google ser det som manipulation.

Glöm nu för all del inte att detta endast påverkar oss själva, inte våra kunder.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*