PageRank – länkar… en del av det viktiga.

Ok. länkning är igentligen ingenting som är nytt, men nyttan med det med det måste påvisas lite extra. Google kallar det PageRank, Inktomi och andra sökmotorer kallar det länkpopularitet (linkpopularity). Oavsett vad du kallar det, om du inte nyttjar det, kommer din hemsida aldrig att hittas på en sökmotor.

Dessvärre så kan det medföra ett otroligt hårt arbete med att få andra webbmasters att göra länkbyte, men belöningen för det mödosamma arbetet kommer att ge resultat så småningom i form av hög PageRank. Detta är ett viktigt steg vid sökmotoroptimering. Den enklaste vägen att gå är att starta sin länkkampanj mot hög paregank är att plocka ut några konkurrenters webbsidor, besöka en sökmotor (Google till exempel). Göra en sökning för att se vilka som länkar till era konkurrenters hemsida (brukar gå att göra under avancerad sökning eller på Google med link:http://www.konkurrenten.se)

Svaret ger dig resultatet med din första målgrupp. Undersök dom noggrant. Några kanske ägs av era konkurrenter, vilket inte är ovanligt. Medan andra kan vara likvärdiga, ej konkurrerande. Dessa kan vara villiga att gå med på ett länkbyte. Inbjud alla dessa siter att göra länkbyte med er. Förklara för dom vad PageRank innebär – hög status på Google. Ni kommer med största sannolikhet att vara tvungen att göra en länksida hos er. Sätt i förväg upp en länk till hemsidan som ni vill länka mot, detta ökar viljan hos den andra parten att utföra länkbytet. Det finns ingen som länkar till er utan att ni ger dom en återlänk. Utför helst länkbyte med dom som har hög pagerank.

Upprepa denna process mot andra målgrupper inom er bransch. Med möda och stort tålamod så kommer ni så småningom att ha ett antal länkar till er site – och er pagerank kommer att öka. Kontrollera ibland så att er länk verkligen ligger kvar.

När ni bjuder in andra siter så är det ingen nackdel att ni kontrollerar deras PageRank på Google först. Installera Google’s Verktygsfält. Här kan ni se vilken PageRank som sidan har. Den ger dessutom en nästan ännu viktigare information genom att tala om ifall sidan är registrerad i Googles Katalogsökning. Är den det så är den registrerad på DMOZ Open Directory Project vilket är en förutsättning för att lyckas på Google. Så, kontrollera så att hemsidan som ni vill länka med har minst PageRank 4 samt finns med som kategorisökning, om inte, strunta i dom.

Kontinuerligt med länkarbetet så borde ni registrera er på så många kategori sökmotorer som ni kan hitta. Den viktigaste är ODP ovan. Det finns en massa bra kategori sökmotorer som ni bör anmäla er på. Detta är mycket tidskrävande men en nödvändighet om ni vill lyckas i sökmotorkriget.

Länktext – Steget mot hög PageRank. I den föregående sektionen gick vi igenom hur ni skall gå tillväga med länkbytet. Men själva länken då? Det är lika viktigt hur länken till er sida ser ut!

Google som är den absolut viktigaste sökmotorn i skrivande stund lägger ner en mycket stor vikt på länkens textinnehåll. Länkens textinnehåll är den texten som är själva hyperlänken (den som transporterar någon till er sida)

Google ser denna länktext som en beskrivning av målsidan. Så om er sida handlar om “badrum” och länktexten till er hos alla andra är “badrum och badrumsinredning från Badrumsspecialisten AB” så är det mycket bra. Är länktexten istället “VVS butiken i Göteborg” så får ni inte med det potentiella värdet av denna länk.

Vad ni måste bestämma är era viktigaste två eller tre sökord/fraser och använda en fras som bäst beskriver er hemsida. Som ni säkert förstår så skulle t ex företagsnamnet vara ganska värdelöst i ett länkbytes program, om inte företagsnamnet innefattar ert viktigaste sökord vill säga.

Oavsett marknad, bestäm en fras som ni vill få topp placering med. När ni kontaktar era framtida länkpartners, var noga med att tala om för dom exakt hur ni vill att er länktext skall se ut. Generellt så accepterar webbmastern ert önskemål därför att han inser värdet i det. Om dom inte gör det så förklara vikten av det för honom och erbjud samma typ av länk till honom, han kommer att bli mycket nöjd över att ha fått den informationen från er och gör gladeligen isåfall en länk till er.

Detta är dom viktigaste stegen i en lyckad PageRank kampanj för ert företag. Tycker ni att det verkar krångligt och tar för lång tid så ingår en ökning till PageRank 4 eller högre när vi gör sökmotoroptimering åt företag. Behöver ni inte en fullvärdig sökmotoroptimering utan endast hjälp med att öka er PageRank så tveka inte att kontakta oss – Vi har ett separat Positioneringspaket till er som endast vill ha hjälp mer det. Vi kallar det sökmotorpositionering.

Förstår ni inte hur ni skall kontrollera er PageRank så ring oss så talar vi om er PageRank för er.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*