PageRank hysteri – det är inte bestraffning

 

Det råder hysteri inom branschen sökmotoroptimering angående Google Toolbar’s PageRanks indikationer där sajter tappat all sin PageRank. Vad som är mest intressant med denna diskussion är att man konstant påtalar att sajterna blivit bestraffade. I min värld handlar det inte om bestraffning utan ett sätt för Google att visa om en sajt säljer länkar – märk väl att hög PageRank = högre annonspris.Google har flera gånger publikt gått ut och sagt att de kan spåra och utläsa om en sajt antingen säljer länkar eller har onaturligt stor andel länkbyten. Google har samtidigt varit VÄLDIGT TYDLIGA när det gäller det faktum att de kan stänga av en sajt möjlighet att ge de utgående länkarna något värde (länkjuice) – UTAN ATT FÖR DEN SAKENS SKULL SÄNKA SAJTENS MÖJLIGHET TILL RANKNING. Det vore ju ett ganska sjysst system. Problemen som Google ställs inför är dock: a) de flesta människor har ingen aning om att det finns något som heter PageRank och
b)
mängden grönt som visas i Google Toolbar är fortfarande den primära faktorn för att bestämma priset på en textlänk.Sajter som Forbes har, enligt flera källor, inte gett något värde för annons-länkar på bra länge. Ändå fortsätter de att få en stadig ström med annonsörer villiga att betala – på grund av vad den gröna PageRank indikatorn i Google Toolbar visar (PR7). Detta är en situation som Google inte vinner någonting på i kriget om köpta länkar naturligtvis. Så länge många marknadsledande sajter kan ta höga priser baserad på sin PageRank kommer alltid fler siter att försöka sälja länkar än Google har möjlighet att övervaka. Google kan således spendera hur mycket tid och pengar som helst att försöka förklara för människor att bara för att du ser det är det inte säkert att det är verklighet. Vad de helt enkelt kan göra är att justera PageRank-verktygets indikator för sajter som de finner “olämpliga” till en nivå som mer överensstämmer med deras förmåga att ge värde på de externa länkarna (förmedla länkjuice).

Om du var Google, vilken väg skulle du då ta? I det långa loppet tror jag inte att någon väg de väljer kommer att få marknaden för textlänkar att försvinna. Det kan mycket väl göra så att de stora varumärkena slutar att sälja länkar. Och om det sker, kommer de att spela Google rätt i händerna och hjälpa Google måla upp bilden av att det är både farligt och ondskefullt att köpa och sälja textlänkar och inte att det inte endast praktiseras av de värsta spammarna utan även av vanliga sajtägare som vill tjäna en peng på sin sajts värde. Google är inte Gud som skall kunna avgöra vem som får och vem som inte får tjäna pengar på sin sajt.

 

God fortsättning förresten 🙂

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. Om jag vore Google skulle jag snarare prioritera kvalité i sökresultaten än hur denna kvalité skapades. Eftersom sökmotoroptimering för Google är något helt annat än vad det var på den tiden det räckte att skriva ordet många gånger tror jag inte att SEO riskerar att utarma resultaten utan snarare tvärt om.

    Ok för att det finns en hel del MFA men jag är faktiskt övertygad om att resultaten blir bättre som helhet av optimering. En anledning att jag tror det är att det kostar tid eller pengar att optimera och de som är beredda att skjuta in den tiden eller de pengarna borde också med större sannolikhet inse värdet av bra content.

    Om Google trots allt tycker att det här är ett prioriterat område borde det väl kanske vara rimligare att titta nogrannare på en pixel stora länkar och länkar i sitemaps, något som fortfarande fungerar.

    Magnus

Trackbacks

  1. PageRank hysteri – det är inte bestraffning

    Det pågår hysteri inom branschen sökmotoroptimering angående Google Toolbar’s PageRank indikationer där siter tappat all sin PageRank.

    Google har flera gånger publikt gått ut och sagt att de kan spåra och utläsa om en site antingen säljer …

Speak Your Mind

*