Så här fungerar robots.txt

robots.txt
När det kommer till sökmotoroptimering finns det en väldigt viktig fil som man bör ha koll på när det gäller sin domän, nämligen robots.txt. Ett litet fel i denna fil kan göra att din sajt faktiskt inte indexeras alls av sökmotorerna Det är helt klart viktigt att se över den och säkerställa att den fungerar som det är tänkt.

De flesta vet inte ens om att den finns och i vissa fall är det faktiskt så att den inte finns överhuvud taget.

Lyckligtvis är det väldigt enkelt att titta på sin robots.txt eftersom den alltid går att hitta på samma ställe oavsett domän, nämligen:

www.dindomän.se/robots.txt

När jag håller SEO Workshops för kunder brukar jag alltid säga att jag ser robots.txt som en trafikpolis som talar om för sökmotorernas spindlar vilka delar på sajten de får besöka och vilka delar vi inte vill att de besöker. Varför skulle vi inte vilja att sökmotorerna indexerar vissa delar av en sajt?

Ett par exempel kan vara:

  • En underkatalog som kräver att man loggar in, exempelvis /kundzon eller /varukorg
  • En katalog som innehåller dina templatefiler, exempelvis /templates
  • Om ditt CMS genererar duplicerade sidor och du vill att dessa ska ignoreras
  • För att tala om vart de kan hitta din sitemap.xml avsedd för just sökmotorer

[Read more…]

Hummingbird – Googles nya algoritm för sök

Hummingbird

Google fyller 15 år den här veckan och firar officiellt sin födelsedag idag den 27:e september. I samband med detta så bjöd igår Googles grundare Larry Page och Sergey Brin in media till garaget i Menlo Park, CA där allting började.

Google presenterade en hel del nyheter där den största av dem var att de uppdaterat sin algoritm för sökresultet, en algoritmuppdatering som fått namnet Hummingbird. Enligt Google själva är namnet valt för att kollibrin är känd för att vara “snabb och precis”.

Search Engine Land fick möjligheten att ställa frågor till två av Googles högsta chefer, Amit Singhal och Ben Gomes efter eventet och lyckades få ett par saker bekräftat.

[Read more…]

Mobil SEO – Vad innebär sökmotoroptimering för mobiltelefoner?

mobil seo

Mobila besökare till sajter ökar lavinartat. I stort sett alla företag som idag har synlighet på nätet har trafik från mobilanvändare och denna trafik ökar för varje månad som går. Enligt våra mätningar har mobiltrafiken till sajter i snitt haft en ökning med 120% under 2013.  Om trenden fortsätter är frågan: När har internet fler besökare från mobiltelefoner än från stationära datorer?

Nästa fråga är: Hur många företag har förberett sig?

[Read more…]

När PR och SEO möts

När PR och SEO möts

PR-branschen och SEO-branschen har under alla år verkat i två relativt skilda världar. Byråerna har jobbat på ostörda av varandra och det har sällan uppstått vare sig intressekonflikter eller konkurrenssituationer.

Och så skulle det nog kunna fortsätta. Målformuleringen för en PR-kampanj skiljer sig troligtvis ganska mycket än mot vad en SEO-konsult skulle formulerat, men många gånger vill båda uppnå samma sak och tydligare än Unionens kampanj mot Peak Partners blir det nog inte.

[Read more…]

Effektivisera ditt SEO-arbete

seoverktyg

När man jobbar med sökmotoroptimering finns det väldigt mycket olika verktyg att använda sig av. Här kommer några tips på  SEO-verktyg som man kan använda. Ofta passar dessa verktyg både nybörjare och professionella användare.

[Read more…]

Google Analytics – Mät engagemang (Del 1)

Google Analytics

Väluppsatta mål är en förutsättning för att arbeta med analys. För att få en sajt att växa måste man ha en utgångspunkt, ett mål och gärna ett värde. Den enklaste av alla sajter kan ha mål och den enklaste av alla strategier kan få det målet att öka. Det är här Google Analytics kommer in i bilden.

[Read more…]

Att kravställa sökmotoroptimering

Kravställa sökmotoroptimering

En tydlig kravställning kan vara lika viktigt för en byrå som ska utföra arbetet som för företaget som beställer uppdraget. Det handlar om förväntningar och tydlighet. En tydlig kravställning skapar god potential att förväntningar möts.

En beställare har ett ansvar precis som en leverantör, det ansvaret är ännu större när produkten eller tjänsten upplevs komplicerad vilket kan leda till att man har olika syn på förväntningar.

Sökmotoroptimering är ett sådant fall. SEO är dels tekniskt men det är även diffust eftersom inte ens experter har en enig bild av vad som är rätt eller fel i vissa fall. Men det går att konkretisera ganska mycket och det är byråers ansvar att vara tydliga och förklara hur man jobbar och inte göra saker svårare än det behöver vara.

[Read more…]

5 tips för bilder i dina blogginlägg

använd bilder i blogginlägg

För att sticka ut lite i allt nytt som produceras på Internet varje dag behöver ofta ditt inlägg det där lilla extra. En av de viktigaste sakerna som kan lyfta ett helt inlägg/artikel är bilder.

Bilder i ett inlägg ger ett visuellt intryck som fångar uppmärksamheten på ett helt annat sätt än bara text. Här nedan går jag igenom 5 tips du bör gå igenom innan du publicerar nästa inlägg.

[Read more…]

Hur duplicerat innehåll påverkar din sajt negativt

Ett av de viktigaste målen för Google är att leverera relevanta och precisa sökresultat. När du gör en sökning och vi vet nog alla hur frustrerande det kan vara när man gör en sökning för att sedan hitta flera olika sidor med exakt samma innehåll i sökresultatet. Vilken länk ska jag klicka på?

Google lever och frodas så bra som de gör bland annat  eftersom de är fullt medvetna om att relevanta sökresultat är otroligt viktigt. Annars kommer folk i slutändan att överge dem för en annan sökmotor som kan leverera resultat som är mer relevant.

När Google indexerar Internet tittar de på innehållet och oavsett om det är innehåll på samma domän eller utspridda på flera olika helt orelaterade till varandra kommer någon av dem att straffas för det duplicerade innehållet.

Anledningen till att man har duplicerat innehåll på sin egna sajt kan bero på många olika saker och här tänkte jag gå igenom några av de vanligaste.

[Read more…]

Ta vara på positiva trender med sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering handlar inte om svart magi, det handlar om att jobba med rätt saker på rätt plats med tydlig fokus och struktur. Här tänkte jag förklara om en metod som är ganska effektiv och inte behöver kräva allt för stora resurser för att nå märkbart resultat.

[Read more…]