Organiska vs. sponsrade länkar

En myt som kommer fortfarande kommer upp då och då är att om du köper sponsrade länkar så kan detta påverka din placering i det organiska resultatet och tvärtom.

Matt Cutts och andra har ju dementerat det här många gånger, ändå så dör den aldrig.
Men Hitwise som jag skrev om tidigare har forskat grundligt i det här och tittat på det historiskt och de bekräftar att det varken hjälper eller blir problem om man köper sponsrade länkar. Den organiska träffen påverkas inte varken upp eller ner.

Annan intressant information som man kanske får ta med en nypa salt är att tekniker från Google för några år sedan hade berättat att häften av alla sökningarna som sker på Google under en månad är unika, detta enligt Dixon Jones.

Något som nämndes om och om igen på mässan och kan vara värt att ta upp igen är den studie som visar att det bara är en fördel att synes både bland de organiska och sponsrade träffarna. Detta bygger förtroende och chansen till ett klick ökar. Man får hoppas att de väljer att klicka på den organiska träffen bara, så man slipper att betala för klicket.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*